طلای بدون کارمزد به چه طلاهایی می گویند؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: بازار طلا پر از رمز و رازهایی هست که خرید طلا را خیلی سخت می‌کند. امّا وقتی از آن‌ها اطلاع داشته باشیم و آگاهی خودمان را افزایش دهیم، نه‌تنها سخت و عذاب دهنده نیست بلکه لذت‌بخش هم می‌شود.

طلای بدون کارمزد به چه طلاهایی می گویند؟

شما تا به حال برای هر منظور و هدفی به طلا فروشی مراجعه کرده‌اید. زرق و برق و تراش‌های طلایی که مقابل چشمان شما قرار دارد، هوش از سرتان می‌برد و می‌خواهید هرچه سریع‌تر طلایی که انتخاب کرده‌اید را خریداری کنید. یک لحظه هم صبر نمی‌کنید و از کنار کارمزد طلا و اجرت ساخت طلا عبور می‌کنید و پول را پرداخت می‌کنید. کارمزد طلا و اجرت ساخت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند.

بی‌توجهی به اجرت ساخت طلا و کارمزد طلا در خرید مصنوعات طلا سبب می‌شود که سرویس طلا، انگشتر و حتی النگوی مورد نظر را به قیمت بیشتری بخرید و زمانی که قصد فروش یا تعویض طلای مد نظر را داشته باشید، تازه متوجه می‌شوید که طلافروش چه نکاتی را به شما نگفته است.  به شما توصیه می‌کنیم که برای سرمایه‌گذاری، حتماً طلای بدون کارمزد بخرید.

بعضی از مصنوعات طلا در مغازه‌های طلافروشی، کارمزد ساخت کمی دارند. حتما تا به حال شنیده‌اید که النگو بخرید چون کارمزد کمی دارد. کارمزد النگو معمولاً گرمی ۵ هزارتومان می‌باشد. بعضی از این طلاجات به‌خاطر این که ساخت آن‌ها ساده‌تر هست و یا اینکه دقّت زیادی نمی‌خواهد و دستگاه CNC آن‌ها را می‌سازد، کارمزد ناچیزی دارند. به‌علاوه کارگاه‌های طلاسازی، معمولاً به صورت عمده یک نمونه کار را می‌سازند، به همین خاطر که عمده هست و تک نیست، کارمزد و اجرت آن نسبت به سایر زیورآلات کم و یا صفر باشد. گاهاً طلافروشی دیده شده است که می‌خواهد ویترین خود را عوض کند و طلاجات به‌روزی بیاورد، به همین خاطر مصنوعات طلای قدیمی را بدون کارمزد حساب می‌کند تا زودتر به فروش برود.

طلای بدون کارمزد با طلای دست دوم بسیار متفاوت است. طلای بدون کارمزد، نو هست و استفاده نشده است. طبق قوانین اتحادیه طلا و جواهرات، مالیات بر ارزش افزوده بر روی اجرت ساخت باید حساب شود، در این صورت طلایی که کارمزد نداشته باشد، مالیات هم ندارد.

اکثر طلافروشان از قدیم تا به امروز مالیات را روی کل قیمت طلا حساب می‌کنند. ما ندیدیم که روی اجرت طلا، مالیات را حساب کنند. امّا عموم طلافروشان بازار بزرگ تهران، مالیات را صفر در نظر می‌گیرند. زرگران می‌گویند که مالیاتی که سر سال به اداره دارایی پرداخت می‌کنند بر طبق فروش کلی طلا در یک سال هست و امکان حساب کردن مالیات بر اجرت طلا، سخت و طاقت‌فرسا هست. ما هم در فرمول‌های خودمان مالیات را طبق طلافروشان حساب کردیم تا شما را به آنچه در بازار می‌گذرد، نزدیک‌تر کنیم.

زرگرها و عموم مردم، طلای بدون کارمزد را با طلای دست‌دوم یا طلای مستعمل و استفاده شده یکی می‌دانند. به این دلیل که طلافروش، کارمزد آن‌ها را صفر در نظر می‌گیرد، فرقی بین آن‌ها قائل نمی‌شود. اگر طلایی بدون کارمزد یا دست‌دوم باشد، دیگر بابت هر گرم طلا لازم نیست اجرت ساخت و مالیات ارزش بر افزوده را بپردازید. و فقط طلافروش همان ۷% سود مغازه را از شما می‌گیرد. فرض کنید سرویس ۴۰ گرمی بالا بدون کارمزد باشد، در این صورت قیمت آن این‌گونه محاسبه می‌شود و فروشنده مالیات ارزش بر افزوده و اجرت ساخت را از آن کم می‌کند:

ماشین حساب کامپیوتر یا دستی را بردارید و طبق گفته زیر عمل کنید تا قیمت را محاسبه نمایید:

قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را وارد کنید یعنی ۳۸۰,۰۰۰

کلید ×

مقدار درصد سود مغازه را وارد کنید یعنی عدد ۱.۰۷

کلید =

کلید ×

وزن ترازوی جنس را در ماشین‌حساب وارد کنید

کلید =

قیمت نهایی را نشان می‌دهد.

ماشین حساب چه عددی نشان می‌دهد؟ عدد ۱۶,۲۶۴,۰۰۰ را نشان می‌دهد. به‌عبارت دیگر داریم:

۴۰×(۳۸۰×۱.۰۷)=۱۶,۲۶۴,۰۰۰

محاسبه قیمت طلا بدون کارمزد

قیمت نهایی سرویس طلای دست‌دومی که از مغازه‌دار می‌خرید و کم اجرت محسوب می‌شود معادل شانزده میلیون و دویست و شصت و چهار هزار تومان است. این یعنی در ۴۰ گرم سرویس طلا چیزی حدود ۳,۰۹۶,۰۰۰ هزار تومان اجرت و مالیات می‌دهد. به جای مالیات و کارمزد طلا می‌توانید حدود ۷.۵ گرم طلا به سرویس خود اضافه کنید. یعنی با آن پول می‌توانید طلای ۴۷.۵ گرمی بخرید. من این تفاوت را با گوشت و پوست و استخون تجربه کردم. شما چه طور؟؟

حالا اگر سرویس طلا دست دوم را از آشنایان و دوستان خود بخرید دیگر سود مغازه دار را هم نمی‌پردازید و فقط پول هر گرم طلا را پرداخت می‌کنید. اگر همان سرویس طلای ۴۰ گرمی را از آشنای خود بخرید و دیگر سود مغازه‌دار را هم ندهید؛ قیمت آن به صورت زیر می‌شود:

۴۰×(۳۸۰)=۱۵,۲۰۰,۰۰۰

قیمت نهایی سرویس طلای بدون هیچ کارمزد و اجرتی معادل پانزده میلیون و دویست هزار تومان می‌شود. این باور کردنی نیست یعنی ۴۰ گرم طلای با کارمزد با ۴۰ گرم طلای بدون کارمزد حدود ۴ میلیون تومان با هم اختلاف قیمت دارند. پس، به همین دلیل است که با گران شدن طلا بیشتر مردم به خرید طلاهای دست دوم و بدون کارمزد روی آورده‌اند.

این باور که طلای بدون کارمزد زیبا نیست، یک باور محدود کننده هست و ما را از دیگران عقب می‌اندازد. طلای بدون کارمزد ممکن هست زیباتر از طلایی باشد که کارمزد فراوان دارد. سلیقه افراد متفاوت هست و نمی‌توان گفت طلایی که کارمزد کمتری دارد، ظریف‌ و خوشگل‌ نیست. امّا یادتان باشد زیورآلاتی که دلتان با آن‌ها همراه نیست را، تحت هر شرایطی نخرید! حتی اگر کارمزد آن بسیار زیاد یا بسیار کم باشد. چون شما باید از پوشیدن آن مصنوعات طلا ، تمام لذت را ببرید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما