9 علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: آیا ساعت شما ناگهان از کار افتاده است؟ در این راهنما از الیت آنلاین، ما به 9 مورد از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است باعث این اتفاق افتاده باشد، خواهیم پرداخت.

9 علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک چیست؟

 شاید ساعت شما باید پیچ ​​شود، شارژ شود یا باتری آن تعویض شود. شاید علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک چندان واضح نباشد و شما نیاز به انجام کارهایی دارید تا بفهمید دقیقا چه چیزی مانع از کارکرد ساعت شما شده است. 

 

1- شما به اندازه کافی ساعت خود را نمی‌پوشید

برخلاف ساعت‌های باتری‌دار یا کوارتز، ساعت‌ اتوماتیک انرژی خود را از طریق پیچیدن دستی یا از طریق روتور که با حرکت مچ دست شما نیرو می‌گیرد، تامین می‌کنند؛ بنابراین، مهم‌ترین علت از کار افتادن ساعت مچی مردانه یا زنانه اتوماتیک این است که به اندازه کافی آن را نمی‌پوشید یا به اندازه کافی شارژش نمی‌کنید.

یک ساعت اتوماتیک به طور متوسط ​​بین 38 تا 80 ساعت دوام می‌آورد که ما آن را ذخیره انرژی می‌نامیم؛ بنابراین، به طور متوسط بعد از ​​30 تا 40 دور می‌توانید ساعتتان را از طریق پیچیدن دستی تنظیم کنید. برخلاف ساعت‌های مکانیکی، نمی‌توانید میزان شارژ ساعت اتوماتیک خود را بدانید، مگر اینکه دارای نشانگر ذخیره انرژی باشد. به همین دلیل است که بیشتر ساعت‌های اتوماتیک دارای مکانیسمی هستند که از پیچ خوردن خودکار ساعت جلوگیری می‌کند. اگر آن‌ها این مکانیسم را نداشتند، فنر تعادل ساعت می‌شکست.

2- تاج ساعت هنگام پیچیدن در موقعیت مناسبی قرار ندارد

دیگر علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک می‌تواند این باشد که تاج یا کراون یا دسته کوک آن هنگام پیچیدن در موقعیت مناسبی قرار نگرفته است. ساعت‌های مختلف بسته به برند و مدل، موقعیت‌های تاج متفاوتی دارند.

بسیاری از ساعت‌های غواصی دارای تاج‌های پیچ‌دار هستند و ابتدا باید آن را با چرخاندن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید و سپس قبل از اینکه ساعت را بپیچید، تاج را به حالت اول بیرون بیاورید. اگر این کار را نکنید، چرخاندن تاج در واقع کاری برای قدرت بخشیدن به ساعت انجام نمی‌دهد.

3- ساعت اتوماتیک شما نقص کارخانه دارد

اگر ساعت شما نسبتا نو است و ناگهان از کار افتاده است، ممکن است ساعتی معیوبی را خریده باشید که نقص کارخانه دارد. حتی برندهایی مانند رولکس، برایتلینگ و امگا هم اشتباه می‌کنند!

ساعت‌های معیوب هرچه قیمت کمتری داشته باشند، رایج‌تر می‌شوند و به همین دلیل است که اکثر برندهای ساعت دارای گارانتی جامعی هستند که عیوب کارخانه را پوشش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که ساعت خود را برای دریافت گارانتی ثبت کرده‌اید. با دارا بودن گارانتی می‌توانید ساعت را به طور رایگان تعمیر کرده یا آن را تعویض کنید.

4- مشکلی در فنر اصلی، چرخ تعادل یا روتور ساعت وجود دارد

دیگر علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک می‌تواند مشکلات مربوط به روتور یا فنر اصلی باشد.

فنر اصلی و چرخ تعادل

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، فنر اصلی یا فنر تعادل وظیفه ذخیره و آزادسازی نیرو به ساعت را بر عهده دارد. بسیاری از فنرهای تعادل از موادی مانند Nivachron ساخته شده‌اند که بادوام و ضد مغناطیسی بوده، اما مستعد ساییدگی هستند.

فنر اصلی معمولا هر 3 تا 5 سال یکبار باید تعویض شود؛ اما اگر مراقب نباشید می‌تواند خیلی زودتر بشکند. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شکستن فنر، آب‌وهوای شدید است. اگر در هوای گرم هستید، فنر با گرما واکنش نشان می‌دهد و منبسط می‌شود و همچنین در هوای سرد منقبض می‌شود.

در اینجا برخی از راه‌های تشخیص وجود مشکل در فنر اصلی ساعت آورده شده است:

آیا فنر اصلی به صورت یکنواخت و قابل پیش بینی می‌چرخد؟

آیا کویل ساعت خمیده یا پیچ خورده به نظر می‌رسد؟

آیا فاصله کویل ها یکنواخت است؟

آیا وقتی ساعت را می‌پیچید کویل یا چرخ حرکت نمی‌کند؟

روتور

یکی از واضح‌ترین راه‌ها برای تشخیص خرابی روتور گوش دادن به آن است. آیا وقتی ساعت را تکان می‌دهید، روتور صدای خراش ایجاد می‌کند؟ این صدا نشان می‌دهد که روتور شل شده است، در حالی که روتور سالم صدای صافی دارد. صدای خراشیدنی که می‌شنوید به این دلیل است که روتور هنگام تکان دادن قسمت‌هایی از داخل را لمس می‌کند. اگر مراقب نباشید خرابی روتور می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ساعت شود.

همچنین، روتور ساعت اتوماتیک می‌تواند جدا شود و این به دلیل جدا شدن پیچ روتور رخ می‌دهد. پیچ روتور خیلی مهم است زیرا اگر خیلی سفت باشد، چرخاندن روتور شما به سختی انجام می‌شود و اگر خیلی شل باشد، باعث خراشیدن روتور شما می‌شود.

5- آب به ساعت آسیب رسانده است

بسیاری از ساعت‌ها می‌توانند از 30 تا 100 متر در برابر آب مقاومت کنند، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید آن‌ها را به عمق 30 تا 100 متر فرو ببرید. بسیاری از مردم این اشتباه را می‌کنند. 30 متر برای مقاومت در برابر باران و دوش خفیف و 100 متر برای شنا در استخر یا غواصی مناسب است.

بنابراین اگر ساعت خود را در معرض آب بیش از حد توانش قرار داده‌اید، این می‌تواند دیگر علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک شما باشد. آب می‌تواند به قطعاتی مانند فنر تعادل آسیب برساند و روغن کاری را مختل کند. بدون روغن کاری، ساعت شما نمی‌تواند به درستی کار کند.

اگر ساعت خود را در معرض آب قرار نداده‌اید، ممکن است واشر شما آسیب دیده باشد. واشرها در اصل حلقه‌های لاستیکی هستند که مانع از ورود آب به شکاف‌های ساعت، به‌ویژه تاج آن می‌شوند. بدون آن‌ها، آب می‌تواند به راحتی وارد شود و به ساعت شما آسیب برساند.

تشخیص آسیب آب بسیار آسان است زیرا معمولا نشانه‌هایی از تراکم در زیر کریستال ساعت مشاهده می‌شود که در واقع قطرات آب و کریستال مه آلود هستند.

اگر متوجه شدید که ساعت شما دچار آسیب آب شده است، سعی کنید در اسرع وقت قاب را باز کنید و بگذارید زیر نور خورشید یا در دمای اتاق خشک شود. این کار آسیب را به حداقل می‌رساند و تضمین می‌کند که نیازی به تعمیر کامل ساعت خود ندارید. پس از آن، بلافاصله ساعت را نزد یک ساعت‌ساز ببرید.

6- وجود کثیفی در ساعت

زباله‌های خارجی مانند خاک، گردوغبار و سنگریزه‌ها نیز می‌توانند وارد ساعت شده و باعث شوند که قسمت‌های متحرک ساعت شما مسدود شوند. زباله‌های خارجی می‌توانند از طریق واشرهای آسیب دیده وارد ساعت شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند از پشت قاب شل یا کریستال ساعت آسیب دیده وارد شوند.

توصیه می‌کنیم به آرامی ساعت خود را تکان دهید و سعی کنید به هر گونه صدای زباله گوش دهید، زیرا ذرات شن و سنگریزه هنگام تکان دادن کاملا شنیده می‌شوند. هنگام تکان دادن ساعت مراقب باشید زیرا زباله‌ها در صورت تکان دادن بیش از حد می‌توانند به اجزای دیگر آسیب برسانند!

7- برخی از قطعات خورده یا زنگ زده هستند

قطعات زنگ زده یا خورده شده، به ویژه پیچ‌ها، چرخ دنده‌ها، فنر تعادل و چرخ تعادل می‌توانند باعث ایجاد اختلال در قطعات متحرک شده و دیگر علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک شما باشند. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که فلز زنگ زده در لمس چقدر خشن است؟ یا چگونه درهای زنگ زده به سختی باز می‌شوند؟

همین امر در مورد اجزای ساعت شما نیز صدق می‌کند، زیرا قطعات زنگ زده یا خورده شده باعث اصطکاک زیادی می‌شوند و می‌توانند سایر قطعات متحرک را متوقف کنند. چرخ تعادل خورده مشکلات دیگری مانند ذخیره انرژی کمتر و ناتوانی در پیچیدن را باعث می‌شود.

8- آسیب ناشی از ضربه باعث کوبیده شدن قطعات شده است

ساعت‌های اتوماتیک دارای قطعات متحرک زیادی هستند و این قطعات متحرک در برابر ضربه آسیب‌پذیرند.

برخی ورزش‌ها مانند گلف، تنیس، موج‌سواری یا بیسبال می‌توانند به ساعت شما آسیب برسانند. به همین دلیل است که بسیاری از گلف بازان و تنیس بازان از ساعت‌های مقاوم در برابر ضربه استفاده می‌کنند.

افتادن ساعت احتمالا مقصر اصلی آسیب ناشی از ضربه و دیگر علت از کار افتادن ساعت اتوماتیک است. افتادن ساعت شما، حتی از ارتفاع کم، به راحتی می‌تواند اجزای مختلف ساعت به خصوص چرخ تعادل را از جای خود خارج کند.

از طرف دیگر، آسیب ناشی از ضربه معمولا به راحتی قابل تعمیر است و نیازی به قطعات یدکی ندارد، مگر اینکه قطعات جدا شده یا شکسته باشند.

9- تاثیر آب‌وهوا

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که آب‌وهوای بسیار گرم یا سرد دارد، ممکن است در مورد ساعت اتوماتیکتان با مشکل مواجه شوید. آب‌وهوای شدید نه تنها به فنر تعادل، بلکه به تمام قسمت‌های ساعت شما آسیب می‌رساند. به عنوان مثال، هوای گرم و مرطوب می‌تواند آسیب وارد شده به واشرهای شما را تسریع کند و باعث خورده شدن پیچ‌ها و چرخ دنده‌های شما شود.

از طرف دیگر، هوای بسیار سرد باعث ضخیم شدن روغن کاری شده و سبب می‌شود قطعات متحرک هماهنگ نباشند یا اصطکاک بالایی داشته باشند. هوای سرد می‌تواند فنر تعادل ساعت شما را منقبض کند که می‌تواند باعث از دست دادن زمان و جدا شدن آن شود.

1-نپوشیدن ساعت به اندازه کافی

2-قرار نگرفتن تاج ساعت در موقعیت مناسب

3-داشتن نقص کارخانه

4-وجود اشکال در فنر اصلی یا روتور

5-آسیب ناشی از آب

6-آسیب ناشی از کثیفی

7-خوردگی یا زنگ‌زدگی قطعات

8-آسیب ناشی از ضربه

9-آسیب ناشی از آب‌وهوا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما