قیمت طلا 24 عیار چگونه تعیین می شود ؟ / کدام عیار طلا بهتر است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا یا زر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر است. طلا فلزی نرم و چگال و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود.

قیمت طلا 24 عیار چگونه تعیین می شود ؟ / کدام عیار طلا بهتر است؟

طلا چیست؟

 از نظر شیمیایی، طلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است. پس می‌توان این فلز را به صورت خالص در طبیعت به صورت دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، کانی‌های بلوری شده و مواد ته نشینی آبرفتی پیدا کرد. همچنین در میان کانی‌ها به صورت ترکیبی با دیگر عنصرها به ویژه تلوریم دیده شده اما فراوان نیست. نماد شیمیایی این عنصر، Au از نام لاتین آن aurum به معنی «درخشش سپیده دم» گرفته شده‌است.

ارزش طلا به دلیل کمیابی آن، کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز، واکنش‌ناپذیری با دیگر عناصر است ویژگی‌هایی که در کمتر فلز دیگری دیده می‌شود. همچنین این فلز این قابلیت را دارد که تا حد رشته‌های بسیار کوچکی درآید که این خاصیت در ساخت جواهرات کاربرد بسیار مهمی دارد.طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گران‌بها و محبوب بوده‌است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌شده‌است. در گذشته سیاست مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا استوار بود یعنی پول هر کشوری معادل مقدار مشخصی از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهانی اول در بیشتر کشورهای اروپایی و پس از آن به تدریج در کشورهای دیگر کنار گذاشته شد و سیاست پول بی‌پشتوانه جایگزین آن شد.

  طلا -1 

طلا فلزی است که از قدیم شناخته شده، دارای رنگ زرد بسیار زیباست. فلزی است که به خوبی قابلیت پرداخت کاری دارد و قابلیت انبساط آن آنچنان بالا است که یک بسته 10000 تایی ورقه طلا می تواند فقط 1mm ضخامت داشته باشد. دمای ذوب طلا تا آن اندازه است که می توان آن را با شعله گاز شهری ذوب نمود.قابلیت هدایت گرما و الکتریسیته آن کمتر از نقره و مس می باشد.

طلا عملا در هوا ،رطوبت و اسیدها پایدار است و تنها چیزی که می تواند طلا را حل کند تیزاب سلطانی است.به سختی وارد یک واکنش شیمیایی می شود. این فلز به دلیل قیمت بالا، به خاطر بهبود سختی،استحکام و خواص مصرفی و همچنین تغییر رنگ و کاهش نقطه ذوبش به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد. آلیاژهای معمولی طلای قرمز رنگ از طلا ،نقره و مس تشکیل شده است.

تاریخچه طلا

استفاده از جواهر آلات در قرون وسطی در اروپا رواج پیدا کرد. در آن دوران خانواده های سلطنتی و اشراف لباس هایی از جنس طلا، نقره و سنگ های قیمتی بر تن داشتند، رده های پایین تر جامعه هم لباس هایی از جنس فلزات پایه مانند مس و یا ترکیبی از قلع و سرب بر تن داشتند.

طلا یکی از محبوب ترین فلزات در جهان به شمار می رود و استفاده از آن از زمان های قدیم رایج بوده است. یک قطعه جواهر ساخته شده توسط طلا، از ماندگاری و دوام بسیار زیادی برخوردار است و اگر از شیوه های صحیح نگهداری طلا استفاده شود؛ این موجب طول عمر بیشتر این فلز می گردد. طلا یک فلز ضد حساسیت است و یکی از جواهرات بسیار ارزشمند برای افرادی است که از آلرژی و ناراحتی های پوستی رنج می برند. هم چنین استفاده از طلا به عنوان یک سرمایه برای زندگی به شمار می رود؛ زیرا این فلز ارزشمند در طول سال ها از افزایش قیمت برخوردار بوده است و این روند همواره ادامه خواهد داشت.

کاربردهای طلا

این فلز گران‌قیمت علاوه بر عمده‌ترین موارد مصرفش یعنی جواهرسازی، زیورآلات و استفاده‌های هنری، در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. ازجمله این کاربردها می‌توان به صنعت الکترونیک، دندان‌پزشکی، شیشه سازی و ... اشاره کرد.

برای خرید یک طلای مرغوب و با کیفیت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید

با استانداردهای خلوص طلا آشنا شوید، ارزش طلا توسط خلوص آن تعیین می گردد. در واقع هر چه طلا از خلوص بیشتری برخوردار باشد، ارزش آن بیشتر است و از قیمت بالاتری برخوردار است. طلای خالص دارای عیار 24 می باشد. در واقع طلای 24 عیار، یک طلای 100 خالص است.

عیار طلای موردنظر خود را مشخص کنید

هرچه طلا از عیار بالاتری برخوردار باشد در واقع خلوص بیشتری دارد و قیمت آن نیز بالاتر است. حال شما برای خرید طلای مورد نظر باید متناسب با نوع نیاز خود طلایی با عیار مناسب را برای خود تهیه کنید؛

زیرا طلای 24 عیار بسیار نرم است و احتمال ابتلا به آلرژی و حساسیت نیز در استفاده از این نوع طلاها وجود دارد.

به همین دلیل اگر شما قصد دارید از طلا و جواهرات خود به مدت طولانی در روز استفاده کنید بهتر است از طلایی با عیار 18 استفاده کنید که هم از دوام بیشتری برخوردار باشد و هم برای پوست شما آلرژی ایجاد نکند.

ارزش طلا توسط خلوص آن تعیین می گردد. در واقع هر چه طلا از خلوص بیشتری برخوردار باشد، ارزش آن بیشتر است و از قیمت بالاتری برخوردار است. طلای خالص دارای عیار 24 می باشد. در واقع طلای 24 عیار، یک طلای 100 خالص است.

جلا و آبکاری طلا را در نظر داشته باشید

آبکاری در واقع روشی است که در آن فلزات را داخل طلای مذاب فرو می برند و به این ترتیب یک پوششی از طلا بر روی فلزات ایجاد می شود. در این روش یک جریان الکتریکی میان فلز و طلا برقرار می شود که در نهایت موجب می شود لایه ای از طلا به فلز بچسبد.

انتخاب رنگ طلا

زیورآلات طلایی معمولا به رنگ زرد هستند، اما به رنگ های صورتی،سفید و در نوع بسیار کمیاب آن به رنگ سبز هم وجود دارند. که البته رنگهای صورتی، سفید و سبز آن در ترکیب با فلزات دیگر ایجاد می شود. طلاهای غیر زرئ معمولا از عیاری بیشتر از 18 برخوردارند رنگ زرد طلا، نشان دهنده رنگ طبیعی معدنی طلاست؛ البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هر طلایی که رنگ زرد داشته باشد صرفا طلای خالص نیست و بهتر است به نوشته های حک شده داخل طلا نیز توجه داشته باشید.

طلای سفید از ترکیب طلا با نیکل و پالادیم ایجاد می شود. طلای سفید رنگی شبیه به نقره ای روشن است.

طلای صورتی در اثر ترکیب طلا با فلز مس ایجاد می شود و طلای سبز هم در اثر ترکیب طلا با نقره ایجاد می شود. طلای سبز رنگ به دلیل ارزشمند بودن هر دو فلز طلا و نقره، از قیمت بالاتری نسبت به سایر طلاها برخوردار است.

در مورد گارنتی طلا از فروشنده بپرسید: جواهر فروشان معتبر معمولا به همراه طلای فروخته شده، ضمانت نانمه ای را ارئه می دهند. بهتر است شما هم در حین خرید تقاضای ضمانت نامه داشته باشید و به این ترتیب با اطمینان خاطر بیشتری به خرید بپردازید.

عیار طلا

طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌های قدیمی دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌پذیری طلای ناب است که اشرفی‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شد و عیارسنجی بر عهده دندان بود.

امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شده گرچه مدال‌ها طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شِمش» در می‌آورند و به خاطر نرم و منعطف بودنش، گزینه مناسبی برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر نیست چراکه با کوچکترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل شمش‌های طلای خالص را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره، مس و برنج مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلزات دیگر است.

دقیقاً به همین خاطر است که رنگ طلای آبشده، همیشه زرد نیست و بعضی قسمت‌هایش ممکن است سیاه، مسی، سبز یا مایل به نقره‌ای باشد. این رنگ‌ها از فلزهایی می‌آید که همراه با طلای خالص، ذوب شده. اما در هر حال، طلاست و به اندازۀ عیارش ارزش دارد و رنگ آبشده تأثیری در قیمت و ارزشش ندارد.

عیار طلا به ما می‌گوید چه مقدارش طلا و چه مقدار، فلزات دیگر است.

طلای خالص را به چه عددی نمایش می‌دهند؟

نمایش عیار در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای ۲۴ عیار یعنی طلای کاملا خالص. در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار برای طلای خالص با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار 999.9 معامله می‌شوند و 0.01 درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

طلای ۲۴ عیار

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بهاست. ‌عیار طلا معمولا از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹/۹۹ درصد طلا و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده است. ‌طلای خالص به دلیل نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین دلیل بیشتر طلایی که در جواهرات به کار می‌رود طلای خالص نیست و سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد این طلا خالص‌ترین نوع طلایی است که می‌توان در جواهرات و صنایع استفاده کرد. طلای ۲۴ عیار، کاملاً زرد و درخشان است. البته نکته را نیز در نظر بگیرید که طلای ۲۴ عیار همان‌طور که گفته شد نرم‌تر است و استحکام کمتری دارد.

طلای ۱۸ عیار

این نوع طلا آلیاژ معروفی از ترکیب طلا و مس یا طلا و نیکل بوده که ۷۵ درصد آن طلا و باقی آن، فلزات دیگر است. این نوع طلا بسیار مقاوم بوده و تمام ویژگی‌های طلا غیر از نرمی و شکل‌پذیری را به‌خوبی دارد.

کدام عیار بهتر است؟

کشور‌های مختلف استاندارد‌هایی را برای طلای رایج آن کشور پذیرفته‌اند. این استاندارد‌ها شامل این موارد هستند:

ایران: طلای ۱۸ عیار است با درصد خلوص ۷۵ کشور‌های جنوب اروپا و مدیترانه: طلای ۱۸ انگلیس: طلای ۹ عیار با درجه خلوص ۳۷۵ و درصد طلای ۵/۳۷ آلمان طلای ۸ عیار با درجه خلوص ۳۳۳ و درصد طلای ۳/۳۳ عربستان و سایر کشور‌های عربی: ۲۱ عیار شبه‌قاره هند: ۲۴ عیار

اینکه کدام عیار بهتر است سؤال صحیحی نیست، چراکه اگر هدف از خرید طلا استفاده زینتی آن است موضوع کاملاً سلیقه‌ای می‌شود. ناگفته نماند که در کشور‌های مختلف جهان که عیار‌های مختلفی را به‌عنوان استاندارد پذیرفته‌اند، طلا با عیار‌های دیگر نیز یافت می‌شود و هدف از تعیین استاندارد وضع قوانین و مقررات در این کشورهاست.

استاندارد T99 شمش طلا

کد استاندارد T99 برای اولین بار توسط خانه سکه ایران در سازمان ملی استاندارد ایران ثبت شد که به موجب آن مجوز تولید عیار 995 ( شمش خالص ) با ماهیت فرهنگی و هنری گرفته شد. هر چند انجام این کار با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو بود اما خانه سکه ایران در نهایت توانست مجوز تولید شمش خالص 995 با ماهیت فرهنگی و هنری را گرفته و اولین تولیدکننده شمش در ایران لقب بگیرد.

تفاوت عیار 995 و 999 و 750 چیست؟

تفاوت این سه در خلوص طلای آن هاست عیارت 999، 99.9 ددرصد طلای خالص است که در ایران تولید نمیشود و سوئیسی ست، ولی 995، 99.5 درصد طلای خالص است و طلای 18 عیار نیز 75 درصد خلوص طلا دارد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما