چرا طلا مهم است؟ / هر آنچه که باید بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا از آغاز زمان ثبت شده، مجذوب جوامع بشری بوده است. امپراتوری‌ها و پادشاهی‌ها بر سر طلا و مرکانتیلیسم ساخته و نابود شدند. با توسعه جوامع، طلا به عنوان یک روش پرداخت رضایت بخش پذیرفته شد. به طور خلاصه، تاریخ به طلا قدرتی بیش از هر کالای دیگر روی کره زمین داده است و این قدرت هرگز از بین نخواهد رفت.

چرا طلا مهم است؟ / هر آنچه که باید بدانید

سیستم پولی ایالات متحده تا دهه 1970 بر اساس استاندارد طلا بود. طرفداران این استاندارد استدلال می‌کنند که چنین سیستم پولی به طور موثری گسترش اعتبار را کنترل کرده و نظم و انضباط را در استانداردهای وام دهی اعمال می‌کند، زیرا میزان اعتبار ایجاد شده به یک فیزیکی مرتبط است. حال اگر بخواهیم بگوئیم چرا طلا مهم است باید مفصل توضیح دهیم. به این منظور در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی طلا، این فلز گرانبها

طلا یکی از فلزات بسیار مطلوب و مفید در جهان است. این فلز گران‌بهای زرد نه تنها می‌تواند به زیبایی شکل و مجسمه سازی شود، الکتریسیته را هدایت می‌کند و کدر نمی‌شود. این ویژگی‌ها آن را به فلز انتخابی برای صنایع صنعتی، پزشکی و فناوری تبدیل می‌کند. مسلماً هیچ فلز دیگری در طول تاریخ از ارج و اعتبار بالاتری برخوردار نبوده است، تقریباً هر فرهنگ شناخته شده‌ای از طلا برای نماد قدرت، زیبایی، خلوص و موفقیت استفاده می‌کند.امروزه طلا هنوز جایگاه مهمی در فرهنگ و جامعه ما دارد. ما از آن برای ساختن با ارزش ترین اشیاءمان استفاده می‌کنیم: حلقه های ازدواج، مدال های المپیک، پول، جواهرات، جوایز اسکار، گرمی، صلیب ها، هنر و بسیاری موارد دیگر.

 گرانبها بودن طلا

هزاران سال است که از طلا برای ساخت اشیاء زینتی و جواهرات زیبا استفاده می‌شود. امروزه تا 80 درصد طلای تازه استخراج شده یا بازیافت شده در ساخت جواهرات استفاده می‌شود. یکی از دلایلی که این فلز براق به عنوان یک جواهرات محبوب شناخته می‌شود، به دلیل ویژگی های چکش خوار آن است. می‌توان آن را به سیم کشیده، به شکل ورقه چکش کرد و/یا به شکلی درآورد. طلای خالص که بسیار نرم است به طلای 24 عیار معروف است. برای افزایش دوام آن باید با فلزات دیگر مانند مس، نقره و پلاتین آهنگری شود.

پول، پول، پول

طلا فقط ارزش جواهرات را نشان نمی‌دهد، بلکه مدت هاست که به عنوان وسیله مبادله یا پول مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اولین استفاده شناخته شده از طلا در معاملات به بیش از 6000 سال قبل باز می‌گردد.  سکه‌های طلا به دستور کرزوس پادشاه لیدیا (منطقه ای از ترکیه امروزی) در حدود 560 قبل از میلاد ضرب شد. نادر بودن، سودمندی و مطلوبیت طلا آن را به ماده‌ای با ارزش بالا تبدیل می‌کند، به علاوه دوام، قابل حمل و به راحتی قابل تقسیم است. امروزه بسیاری از دولت‌ها، افراد و موسسات سرمایه گذاری طلا را به شکل مناسب شمش انجام می‌دهند.

آه چه دندان‌های زیبایی

استفاده از طلا در دندانپزشکی به اوایل 700 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، زمانی که "دندانپزشکان" اتروسکی از سیم طلا برای بستن دندان های جایگزین در دهان بیماران خود استفاده کردند. طلا عمدتاً در دندانپزشکی به دلیل عملکرد عالی و جذابیت زیبایی آن استفاده می‌شود. هر چه باشد، لبخند آهنی زنگ زده ممکن است خیلی گرم به نظر نرسد. از آلیاژهای طلا برای پر کردن، روکش‌ها، بریج‌ها و وسایل ارتودنسی نیز استفاده می‌شود، زیرا فلز گرانبها حساسیت‌زا نیست و کار با آن آسان است.

سرمایه گذاری در طلا

ساده ترین راه برای قرار گرفتن در معرض طلا از طریق بازار سهام است که از طریق آن می‌توانید در شمش طلا یا سهام شرکت‌های استخراج کننده طلا سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در شمش طلا اهرمی را که از سرمایه گذاری در سهام استخراج طلا بدست می‌آورید، ارائه نمی‌دهد. با افزایش قیمت طلا، حاشیه سود بالاتر استخراج‌کنندگان می‌تواند درآمد را به طور تصاعدی افزایش دهد. فرض کنید یک شرکت معدنی دارای حاشیه سود 200 دلاری است که قیمت طلا 1000 دلار است. اگر قیمت 10 درصد افزایش یابد و به 1100 دلار در هر اونس برسد، حاشیه عملیاتی معدنچیان طلا تا 300 دلار افزایش می‌یابد (50 درصد افزایش)

جایی بر فراز افق

بیشتر طلای عرضه شده به بازار هر ساله به سمت محصولات تولیدی می‌رود و مابقی به سرمایه گذاران خصوصی و ذخایر پولی می‌رسد. طلا سابقه طولانی در استفاده به عنوان ارز یا به عنوان پشتوانه ذخیره برای سایر اشکال پول دارد. با این حال، استاندارد طلا در حال حاضر توسط هیچ دولتی استفاده نمی‌شود، زیرا به طور کامل با ارز فیات جایگزین شده است.سرمایه گذاری در بازارهای مالی مستلزم توانایی تغییر دیدگاه‌ها در طول زمان است. اگر شمش طلا یا کروگراندز (سکه طلای یک اونس آفریقای جنوبی) خریداری شود، در این صورت مالکیت فیزیکی آن طلا بدون توجه به قیمت بازار ثابت باقی می‌ماند. سرمایه گذاری انتخابی برای ریسک سرمایه با امید به سود است. 

معاملات آتی طلا

دو راه برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد، یا خرید طلای کالای فیزیکی یا خرید قرارداد آتی. خرید کالای فیزیکی طلا برای داشتن مالکیت است. بنابراین، اگرچه قیمت در نوسان خواهد بود، مالکیت نهایی است. خرید یک قرارداد آتی یا سهام یک حدس و گمان است، که در آن شما طلا ندارید اما می‌توانید سود کنید. قرارداد آتی طلا یک قرارداد الزام آور قانونی برای تحویل طلا در آینده با قیمت توافقی است. قراردادها توسط یک بورس آتی از نظر کمیت، کیفیت، زمان و مکان تحویل استاندارد می‌شوند. شمش طلا هر نوع محصول طلایی است که به ازای محتوای طلا فروخته می‌شود. قیمت شمش طلا به هر شکلی که باشد از قیمت لحظه‌ای طلا تبعیت می‌کند. بازار شمش طلا بین المللی است. تقاضا جهانی است. طلا تقریباً در هر ساعت از روز در جایی در جهان معامله می‌شود.

کالای طلایی

عبارت "پرواز به سمت کیفیت" معمولا به طلا اشاره دارد که اغلب به آن ارز آخرین راه حل می‌گویند. فرض این است که اگر یک فروپاشی اقتصادی رخ دهد و پول کاغذی منسوخ شود، طلا ارزش خود را حفظ می‌کند. ارز هر شکلی از پول هر کشوری است و پول هر چیزی است که بتوان آن را با چیز دیگری مبادله کرد و طلا را به شکل نهایی پول در طول رکود اقتصادی تبدیل کرد. اگر می‌خواهید کالایی را به عنوان وسیله مبادله جایگزین داشته باشید، شمش طلا بخرید. ارزهای خارجی جایگزین طلا نمی‌شوند زیرا هیچ کشوری در استاندارد طلا قرار ندارد. خرید ممکن است بسته به تقاضا به طلای کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد، اما طلا معمولا قابل قبول است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما