از طلاهای رنگی چه می دانید ؟ / بررسی طلاهایی با رنگ طوسی ، بنفش و آبی

طلا و جواهر اقتصاد 100: آیا می‌دانید که در صنعت جواهرسازی از بیشتر از یک نوع طلا استفاده می‌شود؟ در این حرفه با افزودن فلزات دیگر به فلز طلا در واقع آلیاژی از طلا می‌سازند که درجه سختی، کیفیت، عیار و حتی رنگ محصول نهایی را معین می‌کند.

از طلاهای رنگی چه می دانید ؟ / بررسی طلاهایی با رنگ طوسی ، بنفش و آبی

طلای زرد

    طلای زرد رایج‌ترین طلایی است که در جواهرسازی از آن استفاده می‌شود. لازم است بدانید با این که طلای زرد هم رنگ فلز طلاست، اما خلوص آن‌ها با هم برابر نیست.طلای خالصی که در طبیعت وجود دارد بسیار نرم است و برای استفاده در جواهرسازی به هیچ عنوان گزینه مناسبی نخواهد بود. به همین خاطر آن را با دیگر فلزات آلیاژ می‌کنند تا درجه سختی محصول افزایش بیابد.

    میزان خلوص طلای زردی که در فروشگاه ها مشاهده می‌کنید را با عیارسنجی آن می توان تعیین کرد. هر چه عیار طلا بالاتر باشد، میزان سختی آن کمتر است اما در عوض خلوص بیشتری دارد. یعنی طلاهایی که کم عیار هستند، سفت و پایدارند اما از خلوص طلای کمی برخوردار هستند.

طلای رنگی

با این که رنگ رایج طلا زرد است، اما در رنگ های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. رنگ طلا به نوع فلز بستگی دارد که با هم آلیاژ شده اند. در زیر مواد تشکیل دهنده طلاهای رنگی را توضیح داده‌ایم:

طلای سفید

    رایج‌ترین آلیاژی که در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طلای سفید است. برای رسیدن به این رنگ، فلز طلا با فلزاتی هم چون پالادیم یا نیکل آلیاژ می‌شود. البته این ترکیب هم چنان سایه ای از زرد در خود دارد.برای این که طلا کامل سفید و درخشنده بشود، یک لایه رودیوم روی آن می کشند.

طلای رنگی

رزگلد

    برای ساخت طلای رُزگُلد، از فلز مس استفاده می‌کنند. طلا و مس را آلیاژ کرده و این رنگ صورتی را پدید می آورند. هر چه مس آلیاژ بیشتر باشد، رنگ رزگلد آن نیز بیشتر خواهد بود. این طلا با نام «طلای قرمز» هم شناخته می شود. البته اگر مس کمتری در ترکیب آن به کار رفته باشد، رنگ آلیاژ صورتی خواهد شد که به «طلای صورتی» هم مشهور است.

طلای سیاه

    اشتباه نکنید، منظورمان نفت نیست. فلز طلا را به روش های مختلفی می توان تیره و سیاه کرد. یکی از رایج ترین روش ها، استفاده از روکش رودیوم سیاه است.از دیگر راه ها این است که آلیاژ را تحت واکنش های شیمیایی گوناگون سیاه کنند. رنگ فلزات دیگری هم چون کبالت، مس، تیتانیوم یا آهن را نیز می‌توان با حرارت دادن و اکسیده کردن سیاه کرد.

طلای رنگی

طلای سبز

    این طلا از ترکیب نقره و طلا به دست می‌آید. در برخی موارد (خیلی محدود) از کادیوم هم استفاده می‌کنند. رنگ سبز آلیاژ طلا خیلی شدید نیست و بیشتر، سایه‌ای از رنگ سبز دارد.

طلای طوسی

    این رنگ در نتیجه ترکیب طلا با مس، نقره و منگنز به دست می آید.

طلای بنفش

    برای بنفش کردن رنگ طلا (بنفش رنگ سال ۲۰۱۸ است)، آلومینیوم و طلای خالص را با هم ترکیب می‌کنند. البته طلای بنفش به خاطر مواد تشکیل دهنده اش چندان سفت و محکم نیست و ممکن است راحت بشکند.

طلای رنگی

طلای آبی

    برای ساخت طلای آبی، طلای خالص را با ایندیوم آلیاژ می کنند. اما این طلا هم همانند طلای بنفش دوام و مقاومت چندانی ندارد. از دیگر روش های ساخت طلای آبی، ترکیب آن با آهن یا رودیوم است. سپس باید آلیاژ را حرارت دهند تا ترکیب اکسید شده و لایه‌ای آبی تشکیل دهد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما