کسی طلا نمی‌خواهد؟!

طلا و جواهر اقتصاد 100: مطابق با اعلام شورای جهانی طلا (WGC) در روز سه شنبه، تقاضای جهانی طلا به استثنای معاملات خارج از بورس (OTC) در سه ماهه‌ی سوم، با کاهش 6 درصدی مواجه شد.

کسی طلا نمی‌خواهد؟!

به گزارش  اینوستینگ، مطابق با اعلام شورای جهانی طلا (WGC) در روز سه شنبه، تقاضای جهانی طلا به استثنای معاملات خارج از بورس (OTC) در سه ماهه‌ی سوم، با کاهش 6 درصدی مواجه شده است که علت پشت پرده‌ی آن، کاهش خرید بانک مرکزی نسبت به سطح رکورد سال گذشته و کاهش تقاضا از سمت جواهرسازان است.

اگر معاملات فرابورس که مستقیماً بین دو طرف و نه از طریق بورس انجام می‌شود لحاظ شود، کل تقاضای جهانی طلا در سه ماهه سوم با 6 درصد افزایش به 1267.1 تن رسیده است.

در بحبوحه‌ی درگیری‌های خاورمیانه، سرمایه‌گذاران به شمش‌های امن رو کردند و از این رو، قیمت لحظه‌ای طلا در روز جمعه، برای اولین بار از اواسط ماه مه از سطح روانی کلیدی 2000 دلار فراتر رفت و به 2009.29 دلار در هر اونس رسید.

براساس گزارش سه ماهه‌ی WGC، تقاضای 1147.5 تن در سه ماهه‌ی امسال، 8 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله‌ی خود بوده و انتظار می‌رود خریدهای بخش رسمی در کل سال به سطح سال 2022 نزدیک شود. گفتنی است در سال 2022، به مدد خریدهای کلان بانک مرکزی، تقاضای طلا به بالاترین حد در 11 سال گذشته رسید.

تقاضا برای طلا

لوئیز استریت، تحلیلگر ارشد بازار در WGC به امکان افزایش بهای طلا در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظار برای ادامه‌ی خرید قوی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد.

WGC آمار رشد تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران را، که به طلا به عنوان دارایی امن در دوره‌های بی‌ثباتی نگاه می‌کنند، 56 درصد اعلام کرد که در مقایسه با میانگین پنج ساله، رقم ضعیفی باقی مانده است.

از سوی دیگر، تقاضای بانک مرکزی در مجموع به 337.1 تن رسید که نسبت به رکورد 458.8 تن در سال گذشته، به میزان کمتری اشاره دارد. سپس در 9 ماه اول سال 2023، خرید طلا در بخش رسمی به 800 تن رسید که بنا به اظهار WGC، چنانچه این روند خرید قوی از سوی بانک‌های مرکزی تا پایان سال ادامه داشته باشد، مجموع سالانه‌ی قوی در سال 2023 را به تصویر خواهد کشید.

و در نهایت، در بخش شمش و سکه طلا نیز، با وجود کاهش تقاضا در اروپا، میزان خریدها در ژوئیه تا سپتامبر، 14 درصد کاهش یافت. اما جریان خروجی از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران مبنی بر بالا ماندن نرخ بهره همچنان ادامه یافت.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما