عیار طلای یزدی چه قدر است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در صنعت طلاسازی طلا با عیار ۲۴، خالص محسوب می‌شود که این طلا بخاطر نرمی زیاد به راحتی خراشیده و خم شده و دوام لازم برای شکل پذیری را ندارد؛ برای همین آن را با مس و نقره ترکیب می‌کنند تا عیار آن را مناسب نمایند.

عیار طلای یزدی چه قدر است؟

در طی این فرایند عیار طلا به ۲۰، ۱۸ و پایین‌تر می‌رسد. متاسفانه عده ای از طلاسازان در ساخت طلا از آلیاژ برنج که آلیاژ مناسبی نیست استفاده می‌کنند و طلای ساخته شده با این آلیاژ نیز از کیفیت خوبی برخوردار نیست که مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود؛ اما طلای یزدی ترکیبی از آلیاژ نقره و مس بوده که باعث کیفیت بالا و دوام استفاده آن می‌گردد.

مبنای ساخت و فروش طلای استاندارد، عیار ۱۸ است؛ اما در یزد از عیار بالاتری استفاده می‌شود؛ این عیار شامل ۲۰ نخود (واحد طلاسازی) طلا و ۲ نخود مس و ۲ نخود نقره است. برای همین زیورآلات حاصل این طلا دارای خلوص بیشتر بوده و خوش‌ رنگ تر اند. 

انواع مدل‌های طلای یزدی

طلای یزدی داری مدل‌ها و انواع بسیار متنوعی است که در ساخت زیورآلاتی مانند زنجیر، دستبند، النگو و غیره به کار می‌رود که در زیر به برخی از مدل‌های معروف آن از جمله زنجیر یزدی طلا و النگوی یزدی اشاره می‌کنیم: 

زنجیر چینابی یا گردن‌بند چینابی از جمله زنجیرهای طلا یزدی است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است. نام این زنجیر برگرفته از نوع و نحوه ساخت آن است؛ زیرا این زنجیر باید به نرمی آب ساخته شود به عبارتی حلقه‌های این زنجیر مانند آب روان چیده شده است. هم‌چنین زنجیر طلای هل یزدی که از کنار هم قرارگرفتن دانه‌های هل از طلا در کنار هم با روش ملیلیه ساخته می‌شود و زنجیر هل و چینابی که به زنجیر هل و گل نیز مشهور است از ترکیب زنجیرهای چیناب و دانه‌های هل تشکیل می‌شود. 

انواع زنجیر طلای یزدی شامل هل و چینابی

النگو یا دست‌بند اشرفی، النگوی یزدی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این النگو‌ها به خاطر قطر زیاد، درخشش زیاد و طرح‌های جذاب سنتی طرفداران زیادی دارند.

النگو طلای یزدی طرح‌های متنوعی دارد

زیورآلات طلای یزد شامل مدل‌های متنوع دیگری از جمله زنجیر فانوسی، ماهی لرزان، النگو گل و ماهی، مدال سه لیره، مدال قرآن، انگشتر گالو، مدال مرواریدی طرح خورشیدی است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما