آشنایی با برند بولگاری که هنوز هم بین رقبا یکه تازی می کند
طلا و جواهر اقتصاد 100: سوتیرویو بولگاری، موسس برند معروف و جهانی بولگاری، در سال ۱۸۵۷ در یونان متولد شد. سوتیرویو بولگاری پس ازگذراندن دورههای کارآموزی به عنوان طلاساز و نقرهساز، در سال ۱۸۷۹ به رم رفت و اولین فروشگاه جواهرات خود را در خیابان وایا سیستینا افتتاح کرد.
بولگاری: یونانی وسواس در کیفیت
بعدها در سال ۱۹۰۵به مکان دیگری به نام ویادیکوندوتی نقل مکان کرد. پس از مرگ او در سال ۱۹۳۲، اداره این تجارت فامیلی به عهده پسران بولگاری، جورجیو وکنتسانتینو افتاد. “جورجیو بولگاری” به عنوان مبتکر سبک خاص بولگاری همیشه مورد سپاس و قدردانی قرار میگیرد. این سبک بیانگر تاثیر هنر کلاسیک و رنسانس بوده و اغلب دارای نقوشی پررنگ و جذاباست که اولین بار درموزاییکهای باستانی مورد استفاده قرار گرفت. جورجیو بولگاری مبتکر تجدید مد و ادغام سکههای باستانی به صورت قطعات جواهر است.
ما بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۹ بود که شرکت به سرعت شعبههای خود را درشهرهای مختلف مانند نیویورک، ژنو، مونتا کارلو و پاریس گسترش داد و افتتاح کرد. از سال ۱۹۸۵ به بعد، این تجارت فامیلی به اداره و سرپرستی بوتیکهای بولگاری در میلان، مونیخ، سنتمورتیز، توکیو، اوزاکا، هنگکنگ، سنگاپور و ۲۱شهردیگر در سراسر دنیا پرداختند.
سهام این شرکت بینالمللی که به تازگی توسط پائولو ونیکولا بولگاری اداره میشود، اولین بار در سال ۱۹۹۵ در بازار بورس معامله شد. امروزه محصولات بولگاری تنها شامل جواهرات و در میان آن ها لوازم جانبی متنوعی همچون عینک طبی، پارچههای زیبا، کیف و جدیدترین انواع آنها مجموعه هوم دیزاین است. این مجموعه شامل جامهای کریستال و میز نقره است که نتیجه همکاری موفقیتآمیز بولگاری با روزنتالپورسلاین است.
فرانچسکوتراپانی ، اولین مرد شرکت بولگاری که در نهایت اقتدار در شرکتی که به نام مادرش معروف شده، کار میکند و در آینده فقط به تولید جواهرات و لوازم جانبی لوکس بسنده نخواهد کرد.
شعار این رهبر جوان لوکس بودن صرف و متنوعسازی است و برای پی بردن به نحوه استراتژی پیچیده و صنعتی او، باید به مثال فوق توجه کنید: یک زوج ژاپنی را تصور کنید که در ماه عسل هستند و شوهر، مدیر تراز اول یک شرکت ژاپنی است که ساعت مارک بولگاری به دست میبندد و برای تهیه هدیه عروسی برای همسر خود، جواهر بولگاری میخرد. عطری که این زوج ژاپنی استفاده میکنند، مارک ویاکونداتی است.
بدیهی است که چنین اعمالی امروزه نیز امکانپذیر است، به طوری که بسیاری از مشتریان مربوط به ۱۲۶ فروشگاه این جواهرفروشان ایتالیایی در اقصی نقاط دنیا مانند ویادلااسپیگا میلان، خیابان پنجم نیویورک، لندن، هنگ کنگ و توکیو، ژاپنی هستند. در مثال تراپانی یک مورد بسیار مهم قید نشده و آن یک هتل لوکس و تجملی متعلق به بولگاری است که تنها مختص افرادی که به ماه عسل میروند، نیست. هتلهای بولگاری در خیابانهای شهرهای دیگری همچون رم، نیویورک، پاریس، لندن، میامی و کالیفرنیای شمالی و یاجزایر دیگر نیزافتتاحخواهد شد اما این پروژه هنوز رسما اعلام نشده است.
هفت آدرس و مکان دیگر نیز وجود دارد که قرار است به هتلهای بولگاری تراپانی تبدیل شوند. اجرای این پروژه ها به ماریوت واگذار شده که گروهی آمریکایی متخصص و پیشرو هستند. برای اجرای این پروژه ظرف پنج سال آینده مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون پوند سرمایهگذاری شده است.
پروژه احداث مجموعه این هفت هتل انحصاری، غوغا برانگیزترین استراتژی سومین گروه معروف جواهرسازی (پس از کارتیه و تیفانی) محسوب میشود. طی چند سال اخیر بولگاری رقبای خود و دنیای مالی را به تعجب واداشته و حیرتزده کرده است. رقبا با شنیدن آمار نرخ رشد بولگاری تحت تاثیر قرار گرفتند که به شرح ذیل است: ۴۰درصد نرخ رشد مثبت مربوط به سال گذشته و ۲۰ درصد رشد مثبت نیز برای امسال تخمین زده شده که منجر به ۱۶۰۰بیلیون سود شده که این رقم چهار برابر رشد مثبت سال ۱۹۹۶ است.
از سوی دیگر، کارشناسان امور مالی شرکت تمامی قوای خود را در جهت حفظ کیفیت رشد شرکت متمرکز کردند تا این مارک معروف را از هرگونه نابسامانی اقتصادی حفظ کنند. بولگاری موفقیت خود را مرهون وسواس و دقت ویژه خود در حفظ کیفیت و محصولات متنوع شرکت از جمله جواهرات، ساعت، روسری، کروات، عطر، محصولات چشمی (تولیدشده توسط لوکس وتیکا) و لوازم جانبی چرمی است.
یکی از عوامل مهم موفقیت بولگاری، تنوع بازار، براساس نواحی مختلف جغرافیایی است که به این ترتیب از هرگونه محدودیت و ریسک احتمالی موجود در سرمایهگذاری در کشورهای خاص ممانعت شده است. ۱۳ درصد فروش محصولات بولگاری مربوط به ایتالیا، ۲۴ درصد مربوط به بقیه کشورهای اروپایی، ۲۱ درصد مربوط به آمریکا و ۲۱ درصد مربوط به ژاپن است.
متنوعسازی بولگاری حتی در مورد فروشگاههای این شرکت نیز اعمال شده است. محصولات این شرکت در هر فروشگاه متشکل از موارد ذیل است: ۳۴ درصد جواهرات، ۴۶ درصد ساعت، ۱۴ درصد عطر، ۴ درصد لوازم جانبی و ۲ درصد حق امتیاز در استفاده از این مارک معروف برای سایر محصولات.
فهرست موسسات سرمایهگذاری و پسانداز که سهام بولگاری را خریداری میکنند، از پایان سال ۱۹۹۹، به دو برابر افزایش یافته که اینروند مطابق پروسه کلی فهرست سایر بازارهای دنیا نیست که البته به گفته مورگان استانلی با توجه به رشد فزآینده و قابل ملاحظه دنیای تجملات، این آمار کافی نیست.
ارسال نظر