با انواع معاملات سکه در بازار طلا بیشتر آشنا شوید

طلا و جواهر اقتصاد 100: معاملات سکه به دو شکل عمده ( معاملاتی ) و تک فروشی انجام می‌شود. غالباً معاملات عمده در بازار تهران و به خصوص در سبزه میدان و چهارراه استامبول، در قالب بسته‌های ۱۰۰ عددی صورت می‌پذیرد و قیمت معاملاتی سکه به نرخ مبادله سکه است ( یعنی خرید و فروش سکه در بین عمده فروشان بدون سود و اجرتی انجام می‌پذیرد).

با انواع معاملات سکه در بازار طلا بیشتر آشنا شوید

اکثر این معاملات همانند معاملات طلای آبشده، کاغذی هسنتد. در مقابل منظور از معاملات خرد یا خرده فروشی ( تک فروشی )، شکل رایج و عمومی خرید سکه است که با مراجعه مردم به یک واحد سکه فروشی در تعداد محدود صورت می‌پذیرد و اغلب به عنوان هدیه، عیدی، تشویق و… مصرف می‌شود. نتیجه می‌گیریم که مانند هر کالایی خرید عمده‌‎ی سکه از خرید تک آن مقرون به صرفه‌تر است.

علاوه‌بر این، نکته‌ای که در خرید سکه حائز اهمیت می‌باشد تعداد سکه‌ای است که قصد خرید آن را دارید؛ خب مسلماً خرید هر کالایی به صورت عمده مقرون به صرفه‌تر است، خرید سکه طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر سرمایه‌ای هَنگُفت دارید و می‌خواهید آن را تبدیل به سکه کنید از عمده فروش‌ها و بانک مرکزی غافل نشوید چراکه در آنجا سکه را در قیمت‌های پایین‌تری می‌خرید؛ در غیر این صورت اگر قصد دارید به صورت ماهانه سکه طلا پس انداز کنید به مغازه‌های معتبر تکفروشی سکه بروید.

حرف خودمانی: خالی از لطف نیست که یادآوری کنیم، روی هر سکه‌ای سرمایه گذاری نکنید چراکه برخی از سکه‌ها به درد سرمایه‌گذاری نمی‌خورند و به قول معروف فقط جان می‌دهند برای کلکسیون‌داری! در نتیجه برای خرید سکه خوب تمام جوانب را در نظر بگیرید تا ضرر را به حداقل و سود دهی را به حداکثر خود برسانید.

خرید و فروش سکه توسط بانک مرکزی

علاوه بر خرید و فروش سکه که به صورت حضوری صورت می‌گیرد و در بالا از آن به صورت عمده فروشی و تک فروشی یاد کردیم خرید و فروش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان به آن صورت هم سکه خرید، مثل پیش خرید یا پیش فروش کردن سکه‌های طلا یا خرید و فروش سکه‌های طلا در بازار پر ریسک بورس!

پیش خرید یا پیش فروش کردن سکه‌ بیشتر توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و به این صورت است که قبل از ضرب سکه توسط بانک مرکزی پول سکه‌ها از مردم دریافت می‌شود و مردم صبر می‌کنند تا سر تاریخ ذکر شده بروند و سکه‌های خود را تحویل بگیرند. شاید با خود بگویید به چه امیدی مردم پول خود را به بانک می‌دهند و هیچ سکه‌ای دریافت نمی‌کنند؟! جالب است بدانید بانک مرکزی شرایطی برای پیش خرید کردن سکه می‌گذارد تا مردم را برای خرید سکه ترغیب کند و جالب‌تر است بدانید که در ترغیب مردم برای پیش خرید سکه، بسیار هم موفق بوده است؛ در نتیجه مردم به جای آنکه به مغازه‌های سکه فروشی بروند و نقداً پول بدهند و در همان لحظه سکه‌های خود را دریافت کنند ترجیح می‌دهند سکه‌های مورد نیاز خود را از بانک مرکزی پیش خرید کنند. { در به روز رسانی بعدی این مقاله در مورد شرایط‌های اغوا کننده‌ی بانک مرکزی برای پیش فروش کردن سکه‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم }

نحوه خرید و فروش سکه در بازار بورس هم عالمی دارد که نگو و نپرس! خرید و فروش سکه در بازار بورس به صورت گواهی سپرده سکه طلا یا اوراق بهادار است که در ادامه مقدمه‌ای از این بازار پر هیجان را بازگو می‌کنیم.

گواهی سپرده سکه‌ی طلا

گواهی سپرده سکه‌ی طلا، ورقه‌ای بهادار است که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن، مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران ( خزانه‌داری پردیس بانک رفاه ) دارد؛ با استفاده از این گواهی سپرده فقط می‌توانید سکه‌های مورد تایید انبار را خرید و فروش کنید که تنها سکه‌ی مورد تایید انبار سکه تمام بهار آزادی با عیار ۹۰۰ و به وزن ۸.۱۳۳ گرم است که باید سال ضرب سکه نیز از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد. نکته‌ی حائز اهمیت در این مدل خرید و فروش سکه این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید به خزانه‌داری رفته و سکه‌های فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید و فروش‌های فیزیکی سکه چند مزیت دارند که عرض می‌کنیم:

اول آن‌که سرمایه‌گذاری روی سکه به صورت گواهی سپرده یا اوراق بهادار نسبت به خرید و فروش سکه فیزیکی در بازار کارمزد و اجرت کم‌تری دارد یعنی اگر معامله‌ی سکه‌های فیزیکی بین یک تا دو درصد کارمزد داشته باشد، خرید و فروش اوراق سکه چیزی در حدود ۰.۲۵ درصد کارمزد دارد که بسیار کمتر از کارمزد بازار فیزیکی سکه است.

دوم امنیت بیشتر اوراق بهادار سکه در قبال سکه‌های فیزیکی هست چرا در صورت مفقود شدن، دزدیده شدن یا از بین رفتن اوراق بهادار هیچ جای نگرانی وجود ندارد، خزانه‌داری سکه فقط سکه را به صاحب سپرده یا وکیل قانونی او تحویل می‌دهد در اصل سپرده سکه بدون شخص شما هیچ ارزشی ندارد و دیگر لازم نیست نگران نگهداری حجم زیادی از سکه در خانه‌ی خود باشید.

سومین دلیل مزیت گواهی سپرده سکه، مشتریان همیشه آماده در بازار بورس هستند، شما هر زمان که قصد خرید یا فروش سپرده‌ی خود را داشته باشید می‌توانید وارد این بازار پر از هیاهو شوید.

اعتراف می‌کنیم این فقط مقدمه‌ای از گواهی سپرده و اوراق بهادار در بازار بورس است، خرید و فروش سکه در بازار بورس انواع مختلفی از جمله: نقد، نسیه، سلف و آتی است که هرکدام قوانین خاص و ریسک‌پذیری خودش را دارد، اوستا شدن در این بازار فقط تجربه می‌خواهد و دود چراغ خوردن! پس بدون آن‌که شنا بلد باشید بی‌گدار به آب نزنید، شناگران این دریا افراد حرفه‌ای و صندوق‌های بزرگ هستند! یادتان باشد معامله در این بازار، توجه و تمرکز تمام وقت معامله‌گر را در طول بازار می‌طلبد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما