چه جریاناتی پیرامون طلا در هفته‌ قبل اتفاق افتاد؟ / برای هفته آتی در انتظار چه باشیم؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با بروز برخی رویدادهای کلیدی پیرامون فلزات گرانبها، طلا در هفته‌ی گذشته به عنوان پناهگاه امن، کشش صعودی یافت.

چه جریاناتی پیرامون طلا در هفته‌ قبل اتفاق افتاد؟ / برای هفته آتی در انتظار چه باشیم؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا در ابتدای هفته، شتاب صعودی را به خود اختصاص داد و در بحبوحه‌ی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، بر مؤلفه‌ی افزایش تقاضا برای پناهگاه امن، سرمایه‌گذاری کرد.

اما از آنجایی که بر اساس انتظارات فعالان بازار از فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده به سمت نزولی متمایل شد، طلا XAU/USD که اغلب روندی معکوس با حرکت بازده دارد، مسیر صعودی خود را امتداد داد و به این ترتیب، یک زنجیره‌ی باخت دو هفته‌ای را قطع کرد.

و اما با نگاهی رو به جلو، از قرار معلوم، تقویم اقتصادی هفته‌ی آینده، انتشار هیچ‌گونه داده‌ی کلیدی را در بر نخواهد داشت؛ اما فعالان بازار برخی رویدادهای مهم همچون حرکت قیمت بازارهای اوراق قرضه، نظرات مقامات فدرال رزرو و ناآرامی‌های ژئوپلیتیک را در مرکز توجه قرار می‌دهند.

هفته‌ی گذشته، پس از شروع بحران و ناآرامی، طلا (XAU/USD) به عنوان یک دارایی امن سنتی خریداران را به سوی خود جذب کرد. این فلز گرانبها در روز دوشنبه 1.6 درصد افزایش یافت و به این ترتیب، بزرگترین افزایش یک روزه از اوایل ماه می تاکنون را به ثبت رساند.

بازارهای اوراق قرضه ایالات متحده روز سه‌شنبه پس از یک آخر هفته‌ی طولانی، باز شدند و بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده، از بالاترین سطح چند ساله‌ای که در روز جمعه نزدیک به 4.9 درصد بود، به سرعت به زیر 4.7 درصد  کاهش یافت و طلا را بر آن داشت که با تثبیت در حوالی 1860 دلار، جایگاه خود را حفظ کرد.

از سوی دیگر، موضوع بدون تغییر ماندن نرخ سیاستی فدرال رزرو برای بقیه‌ی سال 2023، نه‌تنها منجر به تداوم کاهش بازده اوراق قرضه‌ی آمریکا شد، بلکه برای طلا XAU/USD نیز فضایی فراهم کرد تا سود هفتگی را افزایش دهد و به بالاترین سطح دو هفته‌ای، یعنی بالای 1880 دلار برسد.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، با اشاره به عدم نیاز فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره، این سیاست را آنچنان محدودکننده برشمرد که می‌تواند تورم را به هدف 2 درصدی بازگرداند. لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس نیز حق بیمه‌های بلندمدت را عاملی برای بالاماندن نرخ‌های بهره دانست و از این رو، احتمال داد که نیاز کمتری به افزایش نرخ وجوه فدرال وجود خواهد داشت.

افزایش نرخ بهره

افزون بر آن، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، بازده اوراق قرضه‌ی محدود را معادل افزایش نرخ دیگری قلمداد کرد.

هم‌اکنون احتمال ثابت‌ماندن نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری از حدود 60 درصد در هفته‌ی قبل، به بالای 70 درصد رسید.

روز پنج‌شنبه، اداره‌ی آمار کار ایالات متحده گزارش داد که تورم در ایالات متحده، که با تغییر در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، در سطح سالانه 3.7 درصد در ماه سپتامبر ثابت بوده است. تورم سالانه CPI اصلی نیز از پیش‌بینی 4.3 درصدی در مدت مشابه، به 4.1 درصد کاهش یافت.

اما در چشم‌اندازی دیگر، به دنبال تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر، بازدهی 10 ساله‌ی ایالات متحده، بیش از 3 درصد افزایش یافت. در نتیجه، طلا XAU/USD کشش خود را از دست داد و بخشی از سود هفتگی خود را پاک کرد.

سپس قبل از تعطیلات آخر هفته، با شروع حملات اسرائیل و آغاز تاآرامی‌ها در منطقه، سرمایه‌گذاران به سمت پناهگاه امن هجوم بردند. از این رو، طلا افزایش یافت و به بالای 1900 دلار رسید.

هفته‌ی بعد داده‌های خرده‌فروشی ماه سپتامبر در سند اقتصادی ایالات متحده در روز سه‌شنبه نمایش داده می‌شود و سرمایه‌گذاران انتظار دارند پس از رشد 0.6 درصدی ثبت‌شده در ماه اوت، 0.3 درصد در ماه افزایش یابد.

سرمایه‌گذاران داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه‌ی سوم چین را در نشست آسیایی روز چهارشنبه، در کانون توجه قرار خواهند داد. چنانچه این داده‌ها ناامیدکننده باشند، می‌توانند نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای طلا را احیاء، و فلز زرد را به سمت روند نزولی هدایت کنند.

و اما با شروع دوره‌ی خاموشی فدرال رزرو، سیاست‌گذاران این بانک احتمالا در جلسات سیاستگذاری خود، به هدایت بازارها در جهات خاص اقدام خواهند کرد.

در صورتی که مقامات، افزایش بازدهی را به عنوان دلیلی برای ثابت نگه‌داشتن نرخ سیاستی بدانند، کاهش ارزش بازده اوراق قرضه آمریکا ادامه می‌یابد و فضا را برای امتداد روند صعودی طلا XAU/USD فراهم می‌کند.

تاثیر بر روند صعودی طلا

با تمام این‌ها، در صورت تأکید مقامات بر رویکرد وابسته به داده‌ها برای تصمیم‌گیری آتی، و تا حصول به شواهد بیشتر مبنی بر مهار تورم، این جفت ارز در گردآوری حرکت صعودی با مشکل مواجه خواهد شد.

ناگفته نماند که مسائل ژئوپلیتیک نیز از حیث تأثیرگذاری زیاد بر فلزات گرانبها و به ویژه طلا، در کانون توجه فعالان بازار خواهد بود. در همین راستا، بررسی رویدادهای اخیر حاکی از آن است که طلا از بروز ناآرامی‌ها سود برده است که البته رالی پرقدرت آن در روز جمعه گواه این مطلب است. از این رو، احتمالأ تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه به نفع فلز گرانبها خواهد بود.

چشم‌انداز تکنیکال طلا با استفاده از نمودار روزانه:

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه به بالای 50 صعود کرد و طلا (XAU/USD) از میانگین متحرک ساده 20 روزه و میانگین متحرک 50 روزه (50-SMA) در روز جمعه فراتر رفت و کنترل امور را به دست خریداران داد.

در روند صعودی، 1925 الی 1930 دلار (SMA 100 روزه، SMA 200 روزه) به عنوان یک مقاومت کلیدی، همسو می‌شوند. گفتنی است بسته‌شدن روزانه بالاتر از این مانع می‌تواند خریداران فنی را به همراه داشته باشد و در را برای یک پله بالاتر به سمت 1960 دلار (فیبوناچی 23.6% اصلاحی آخرین روند صعودی) و 1980 دلار (سطح استاتیک) باز کند.

در صورتی که طلا (XAU/USD) به زیر 1900 دلار عقب‌نشینی کند (فیبوناچی اصلاحی 38.2٪، SMA 50 روزه)، فروشندگان می‌توانند وارد عمل شوند. در این سناریو، سطح 1875 دلار (SMA-20) می‌تواند به عنوان اولین پشتیبانی قبل از 1850 دلار (فیبوناچی 50% اصلاحی) دیده شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما