هر آنچه باید در مورد خرید سکه طلا بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: معمولا خرید سکه طلا به دو منظور صورت می‌گیرد؛ برخی به عنوان پس‌انداز و برخی دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند.

هر آنچه باید در مورد خرید سکه طلا بدانید

سکه‌ها در ابعاد و البته قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند که این یک مزیت محسوب می‌شود؛ چرا که می‌توانید بر اساس بودجه و نیاز خود سکه بخرید. اما در رابطه با خرید سکه طلا ابهاماتی وجود دارد. ما در این مطلب سعی داریم به عنوان راهنمایی برای خرید سکه طلا مواردی را بیان کنیم.

انواع سکه طلا از نظر طرح

سکه طلا از نظر طراحی دارای دو نوع قدیم و جدید هستند، سکه‌های طرح قدیم یا بهار آزادی که جزو اولین طرح‌های سکه هستند از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۸۶ ضرب شده‌اند. این نوع سکه در یک طرف با خط مقلا به صورت تزئینی مزین به نام حضرت علی (ع) است، که زیر آن نام بانک ملی ایران حک شده و طرف دیگر آن نیز بارگاه امام رضا (ع) را روی سکه طراحی کرده‌اند. اما نوع دیگر سکه که با نام طرح جدید شناخته می‌شود از سال ۱۳۸۶ به بعد ضرب شده که به سکه امامی معروف است. سکه‌های طرح جدید یا امامی که در یک طرف بارگاه امام رضا (ع) و طرف دیگر آن، چهره امام خمینی (ره) حک شده رایج‌ترین سکه‌ها در معاملات بازار شناخته می‌شوند.

در واقع علاوه بر عیار تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در طراحی و ظاهر آن‌ها است که یکی مزین به چهره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و دیگری مزین به نام مبارک حضرت علی است. ناگفته نماند که سکه‌ها از نظر وزن دارای انواع متفاوتی هستند و قیمت هر کدام بنابر مشخصات آن‌ها محاسبه می‌گردد. البته باید بدانید که سکه‌های تمام بهار، نیم بهار و ربع بهار آزادی طرح قدیم از نظر ظاهر کاملا شبیه به هم هستند تنها تفاوت آن‌ها در وزن و عیار آن‌ها است.

عکس انواع سکه طلا از نظر طرح

انواع سکه از نظر قطع

سکه‌های طرح قدیم و جدید در انواع مختلفی موجود هستند و در بازار آن‌ها را با آن نوع و اسم می‌شناسند. در واقع این سکه‌ها دارای قطعه‌های مختلف هستند که عبارتند از:

سکه تمام بهار آزادی

سکه نیم بهار آزادی

سکه ربع بهار آزادی

سکه پارسیان

سکه دو و نیم بهار آزادی

سکه پنج بهار آزادی

لازم به ذکر است دو قطع سکه دو و نیم و پنج بهار آزادی در بازار نایاب بوده و معمولا به صورت مناسبتی و موردی ضرب می‌شوند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم خرید سکه طلا ممکن است با هدف پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری باشد که هر کدام در نحوه خرید سکه طلا موثر خواهند بود. اصولا خرید کردن کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما این موضوع درباره طلا صدق نمی‌کند؛ چرا که طلا فلزی ارزشمند است و کوچک‌ترین اشتباه و بی‌توجهی در خرید آن می‌تواند ضرر و زیان فراوانی به دنبال داشته باشد.

 پس اگر قصد خرید سکه طلا را دارید ابتدا هدف خود را از خرید و سپس نوع سکه‌ای که می‌خواهید بخرید باید مشخص باشد. در این میان نیز نوسانات بازار را باید در نظر داشت و مهم‌تر از آن خرید از واحدهای معتبر است تا از اصل و تقلبی بودن سکه مطمئن باشید.

نکات مهم هنگام خرید سکه

با توجه به این که برخی افراد زیاد با خرید و فروش سکه سروکار ندارند بهتر است قبل از خرید، منابع مختلف را جستجو کنید تا از قیمت دقیق سکه طلا اطلاع داشته باشید. از آن جا که عده‌ای افراد سودجو نسبت به عدم آگاهی افراد از وضعیت بازار سوءاستفاده کرده و سکه را با قیمت بالاتری می‌فروشند لازم است در این باره اطلاعات کافی را کسب کنید. البته مراحل خرید سکه طلا باید به درستی رعایت و مورد توجه قرار گیرد تا هنگام خرید با مشکل مواجه نشوید. برخی از موارد و مراحلی که هنگام خرید طلا حائز اهمیت خواهند بود بدین شرح است.

اگر قصد خرید سکه طلا را دارید باید سکه ضرب شده سال ۱۳۸۶ را خریداری کنید؛ چرا که بازار خرید و فروش این سکه‌ها رونق بیشتری دارد.

سکه طلا باید از جاهایی خریداری شود که جواز فروش سکه را دارند.

سکه‌ای که خریداری می‌کنید باید به صورت وکیوم شده و حتما دارای هولوگرام باشد تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید سکه مورد توجه قرار گیرد این است که باید مشخصات درج شده روی وکیوم با آدرس مغازه مطابقت داشته باشد. با توجه به این که بابت خرید سکه فاکتور دریافت نخواهید کرد مشخصات روی آن می‌تواند معتبر بودن سکه را مشخص کند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما