تأثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا مدت‌هاست که به یک سرمایه‌گذاری مطلوب در میان افراد تبدیل شده است و محبوبیت خود را بدون توجه به نوسانات بازار حفظ کرده است. طی نیم ‌قرن گذشته، قیمت طلا به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس (ETF) یکی از عوامل کلیدی افزایش قیمت این فلز گران‌بها بوده است.

تأثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا

تأثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا

 

بااین‌حال، مانند هر کالای دیگری، پیش‌بینی قیمت طلا فرایند خاصی نیست. طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارد که بر قیمت هر اونس طلا تأثیر می‌گذارد و برای کسانی که علاقه‌مند به خرید این فلز ارزشمند هستند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری با طلا را انجام دهند، درک چگونگی، چرایی و زمان احتمال نوسان قیمت آن ضروری است. در این مقاله عوامل مهمی که در افزایش قیمت طلا نقش دارند، رابطه بین طلا و تورم و پیش‌بینی‌های خود برای ارزش ذخایر طلای شما در بازه زمانی پنج تا ده‌ساله را بررسی می‌کنیم.

برای این که بدانیم تاثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا ، چه بوده باید ابتدا به رویدادهای تاثیرگذار اشاره کنیم. در حالی‌که طلا یک دارایی کم‌ریسک در نظر گرفته می‌شود، قیمت هر اونس می‌تواند به دلیل چندین عامل کلیدی در نوسان باشد. در ادامه عوامل مهمی را که احتمالاً بر بازار طلا تأثیر می‌گذارد، بحث خواهیم کرد تا کسانی که به دنبال خرید طلای آنلاین یا سرمایه‌گذاری روی طلا هستند، اطلاعات کافی را کسب کنند.

1. عرضه و تقاضا

علی‌رغم استفاده از طلا برای بیش از 5000 سال، این فلز همچنان یکی از گران‌بهاترین فلزات در جهان است. تقاضای جهانی برای طلا، به‌ویژه در جواهرسازی و ساخت طلای سفارشی و ساخت صنعتی، همچنان بالاست؛ بنابراین قیمت طلا تابع اصول اولیه عرضه و تقاضا است (یعنی زمانی که تقاضا زیاد است، قیمت‌ها افزایش می‌یابد).

2. پوشش ریسک و حفظ ثروت

ارزش ذاتی طلا به این معنی است که می‌تواند در برابر عدم‌قطعیت اقتصادی بیشتر مقاومت کند و گزینه مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاران در زمان‌های آشفته فراهم کند. این باعث می‌شود که آن را به‌عنوان یک پوشش ریسک انتخابی محبوب تبدیل کند؛ زیرا به محافظت در برابر شوک‌های اقتصادی ناشی از فشارهای تورمی و کاهش ارزش پول کمک می‌کند؛ در نتیجه، هر چه سرمایه‌گذاران بیشتر از ثروت خود با طلا محافظت کنند، ممکن است قیمت هر اونس بالاتر رود.

3. ارزش دلار آمریکا

تاثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا، شامل دلار آمریکا نیز می‌شود. دلار آمریکا همچنان ارز ذخیره غالب در سراسر جهان است و آن را به یکی از ارزهای اصلی مورد استفاده برای تجارت بین‌المللی تبدیل می‌کند. قیمت طلا و قدرت دلار رابطه معکوس دارند. وقتی دلار قوی است، طلا تمایل به ضعیف شدن دارد و بالعکس. به‌عنوان‌مثال، بین 1 سپتامبر و 10 سپتامبر 2014، شاخص دلار آمریکا تقریباً 2 واحد افزایش یافت و در نتیجه بازار طلا برای فروشندگان نرم شد. از سوی دیگر، افرادی که به دنبال خرید طلا هستند، ممکن است دلار قوی را به‌عنوان یک فرصت خرید ببینند که می‌تواند حمایت قیمتی را فراهم کند.

4. بحران‌های ژئوپلیتیک و رویدادهای جهانی

در این بخش به بررسی تاثیر رکود جهانی بر بازار طلا می‌پردازیم. طلا برای سرمایه‌گذاران شکل مطمئن‌تری از سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود که باعث می‌شود تقاضای آن در زمان بحران‌های جهانی یا اختلالات ژئوپلیتیکی افزایش یابد. این فلز گران‌بها از نظر دوام و ثبات اقتصادی از تمام دارایی‌های دیگر برتری دارد. هزینه خرید طلا به‌ندرت تحت‌تأثیر نوسانات قابل‌توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا طلا یک عنصر فوق‌العاده بادوام است و عرضه آن به‌اندازه‌ای بالا است که به‌راحتی تقاضا را برآورده کند؛ بنابراین، زمانی که اقتصاد به سمت رکود پیش می‌روند، این یک گزینه بازگشتی باقی می‌ماند. طبیعتا این افزایش تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

5. تقاضای ETF

طلا یک دارایی محبوب در ETF است که در آن مشابه سهام معامله می‌شود. آیا می‌دانید صندوق قابل معامله در بورس (ETF) چیست؟ ETFها وجوهی هستند که می‌توانند در بورس اوراق بهادار معامله شوند و به سرمایه‌گذاران امکان خرید و فروش کالاها (مانند طلا) مانند سهام عادی را می‌دهند. در حال حاضر، ETFها بخش قابل‌توجهی از کل تقاضای طلا را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تأثیر عمده‌ای بر هزینه هر اونس طلا دارند. توجه داشته باشید که در Glint، ما با ETF سروکار نداریم. طلایی که با Glint خریداری می‌کنید، فیزیکی، ملموس و تخصیص یافته است.

6. تولید طلا

بر خلاف سایر دارایی‌های مدرن، طلا یک کالای فیزیکی است که از نظر کمیت محدود است. این بدان معنی است که تولید طلا باید در قیمت گذاری در نظر گرفته شود؛ زیرا حجم عرضه در زمان واقعی بر هزینه ها تأثیر می‌گذارد، درست مانند تقاضا. با گذشت زمان و فرایندهای استخراج پیچیده‌تر، ذخایر طلا کمیاب‌تر می‌شوند و در نتیجه ارزش ذاتی آن افزایش می‌یابد.

7. تورم

یکی از دلایل رایج نگهداری طلا به‌عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول است. در حالی که ارزش ارز کاغذی در نوسان است، ارزش طلا، بر حسب میزان خرید اونس طلا، ممکن است در بلندمدت پایدارتر بماند. از آنجایی که طلا در سطح جهانی به‌عنوان ذخیره ثروت ارزش‌گذاری می‌شود، در میان ارزهای رو به‌ کاهش، به یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و جذاب تبدیل می‌شود. زمانی که سرمایه‌گذاران بر این باورند که ارزش پول کاغذی آنها در حال کاهش است، ممکن است آنها را تشویق به خرید طلا کنند.

8. بی ثباتی بانک مرکزی

در ایالات متحده، فدرال رزرو بانک مرکزی است. اکثر کشورها دارای بانک مرکزی هستند و سایربانک‌های بزرگ شامل بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک ملی سوئیس هستند. ورشکستگی بانک‌ها و سیاست‌های اقتصادی نامنظم، خرید طلا را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن جلوه می‌دهد. هنگامی که سیستم ارزهای فیات فعلی نامشخص می‌شود، مردم بار دیگر به طلا روی می‌آورند. برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در مواقعی که بانک‌های مرکزی با کسری بودجه مواجه هستند، طلای فیزیکی را به‌عنوان وسیله‌ای برای محافظت از ثروت خود نگهداری کنند؛ در نتیجه، این افزایش تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را بیشتر افزایش دهد.

9. نرخ بهره

از دیگر مواردی که می‌توان تأثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا را بررسی کرد، نرخ بهره است. طلا، برخلاف اوراق قرضه خزانه‌داری یا حساب‌های پس انداز، بهره‌ای پرداخت نمی‌کند، اما قیمت فعلی طلا اغلب منعکس‌کننده تغییرات نرخ بهره است. با افزایش نرخ بهره، ممکن است قیمت طلا کاهش یابد؛ زیرا مردم طلا را می‌فروشند تا سرمایه خود را برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر آزاد کنند. با نرخ‌های بهره پایین‌تر، قیمت طلا ممکن است دوباره افزایش یابد؛ زیرا در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها به فرصتی کم‌هزینه برای نگهداری تبدیل می‌شود. نرخ بهره پایین با افزایش تقاضای طلا برابری می‌کند.

10. صنعت طلا و جواهر

طلا نه تنها به‌عنوان یک پناهگاه امن و سرمایه‌گذاری ارزشمند است؛ همچنین در صنعت جواهرسازی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. بیش از نیمی از تقاضا برای طلا از جواهرات تامین می‌شود که چین، هند و ایالات متحده سه کشور اول با بیشترین تقاضا هستند. در مناطق خاصی از هند، طلا هنوز به‌عنوان یک ارز، نمایش ثروت، هدیه مهم و محافظت در برابر روزهای بد در نظر گرفته می‌شود. این تقاضا به افزایش قیمت طلا در هند کمک می‌کند. طلا، یک فلز گران‌بها که هم کمیاب و هم گران است، به‌عنوان نمادی از ثروت در چین دیده می‌شود و اقتصاد پررونق چین به این معنی است که افراد بیشتری ابزار خرید طلا را دارند. علاوه بر جواهرات، 12 درصد از تقاضای طلا از کاربردهای صنعتی تامین می‌شود. سازندگان از طلا در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف، از کامپیوتر و سیستم‌هایGPS گرفته تا دستگاه‌های پزشکی مانند استنت قلب استفاده می‌کنند.

قیمت طلا در طول زمان و چرایی اهمیت آن

در حالی که طلا به‌عنوان یک دارایی با ثبات در نظر گرفته می‌شود، ارزش آن در طول قرن گذشته نوسانات قابل‌توجهی را تجربه کرده است. اما چرا تاثیر رویدادهای جهانی بر بازار طلا مهم است؟ ارزش‌های تاریخی طلا در مورد اینکه قیمت‌ها در آینده ممکن است به کجا برود چه چیزی می‌تواند به ما بگوید و در مورد وضعیت فعلی بازار طلا چه چیزی می‌تواند به ما بگوید؟ هنگام انتخاب بهترین زمان برای خرید طلا، سرمایه‌گذاران به اطلاعات تاریخی قیمت توجه زیادی دارند.

این به این دلیل است که می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد وضعیت فعلی بازار طلا و چگونگی تغییر قیمت آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده ارائه دهد. به‌عنوان‌مثال، در سال 2011 قیمت هر اونس طلا به بالاترین سطح خود یعنی حدود 2000 دلار رسید. از آن زمان تاکنون، کاهش جزئی را تجربه کرده است، اما بسیاری از تحلیلگران این امر را موقتی می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که طلا در بلندمدت مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. اطلاعات گذشته نوسانات قیمت طلا نیز می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا زمان مناسب برای خرید طلا را را شناسایی و اقدام کنند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما