قبل از خرید سکه طلا بخوانید / راهکارهای تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی

طلا و جواهر اقتصاد 100: چگونه سکه طلا اصل را تقلبی تشخیص دهیم؟ ممکن است این سوال بارها برایتان تکرار شده ‌باشد که آیا سکه‌ای که خریدار می‌کنید اصل هست یا تقلبی. از زمان‌های قدیم سکه در سرتاسر دنیا ساخته شده و از آن در معاملات، تجارت، خرید و فروش استفاده می‌شد.

قبل از خرید سکه طلا بخوانید / راهکارهای تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی

 شروع سکه سازی ایران، از زمان قاجار است. اولین ضربخانه ایران در سال‌های ۱۲۳۵ تا ۱۲۴۵در شهر تبریز تاسیس شد و در آن به ضرب سکه‌های مختلف به صورت ماشینی پرداخته شد. درست است امروزه سکه‌های طلا برای خرید فروش و معاملات کاربردی ندارد، اما همچنان سکه یکی از پرکاربرد‌ترین اقلام در خرید طلا محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با راه‌های تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی آشنا کنیم. 

نکات خرید سکه طلا اصل

 قبل از معرفی راه‌های تشخیص سکه طلای اصل از تقلبی، دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به این نکات توجه کرد: 

 توجه به معتبر بودن فروشگاه

 اولین چیزی که در خرید سکه اصل حائز اهمیت است، جواز و تخصص لازم برای فروش سکه است. جالب است بدانید که جواز فروش سکه با جواز فروش طلا فرق دارد. درست است که اکثر فروشندگان طلا، در مغازه خود سکه هم خرید و فروش می‌کند. برای این کار باید جواز فروش سکه داشته‌باشد. 

استفاده از افراد متخصص

زمان خرید سکه بهتر است فردی متخصص را به همراه خود ببرید و تست طلا انجام دهید تا از اصل بودن سکه مطمئن شوید. 

 راه‌های تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی

 بهتر است در زمان خرید سکه از یک راهنما خرید سکه طلا کمک گرفته شود؛ از این رو در ادامه راه‌های تشخیص سکه طلا اصل از تقلبی را برای شما بیان خواهیم کرد:

بررسی کیفیت ضرب سکه

هر سکه ضرب مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد. بهتر است تمام نقاط سکه را بررسی کنید. اندازه کنگره‌هایی که روی سکه قرار دارد با سکه‌های دیگر متفاوت است. به فاصله کنگره‌های روی سکه دقت کنید، این حاشیه باید در دور تا دور سکه به یک اندازه باشد. در سکه‌های تقلبی فاصله کنگره با حاشیه متفاوت است و یکسان نیست. دایره‌هایی که روی سکه به کار برده شده باید کاملا گرد و یکسان باشد. نظمی که در آجرچینی گنبد و بارگاه  روی سکه به کار می‌رود، بسیار دقیق است. اندازه آجرها باید یکسان باشد و کاملا منظم روی یکدیگر سوار باشند. تاریخی که روی سکه ضرب شده‌ است، نشان دهنده تاریخ ساخت سکه است. دقت کنید جایگاه نقطه‌های کلماتی که روی سکه درج شده‌ است، در جای صحیح قرار گرفته ‌باشد. دیدن تمامی این جزئیات با چشم معمولی قابل دیدن نیست و به دقت زیادی احتیاج است.

رنگ سکه در تشخیص طلای اصل

 اولین ویژگی که باید در سکه‌های اصل به آن توجه شود، رنگ سکه است. زمان خرید سکه، بهتر است یک سکه طلایی به همراه داشته‌ باشید تا بتوانید رنگ سکه‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر رنگ سکه زرد یا کاملاً طلایی باشد این سکه به احتمال زیاد سکه تقلبی است. 

وزن سکه

وزن سکه همیشه ثابت است. برای مثال وزن سکه تمام بهار آزادی حدود ۸. ۱۳ گرم است. وزن نیم سکه حدود ۴.۰۶ گرم و وزن ربع سکه حدود۲.۰۳ گرم و وزن سکه‌ یک گرمی حدود۱.۰۱گرم است . این وزن‌ها در سکه‌های وکیوم شده کاملا ثابت است.

وکیوم سکه

وزن وکیوم‌ها حدود ۱۰. ۸ تا ۱۱. ۵ گرم است. دقت کنید که وزن سکه وکیوم شده نباید کمتر از مقدار‌های گفته شده باشد. اگر وزن سکه کمتر یا بیشتر بود اصالت سکه زیر سوال می‌رود.

قطر سکه

 به دو صورت طرح قدیم و جدید در بازار موجود است و هر کدام قطر مشخصی دارند. قطر تمام سکه حدود ۲۲ میلی‌متر، قطر نیم سکه حدود ۱۵ میلی‌متر و قطر ربع سکه نزدیک به ۱۵ میلی‌متر است. دور سکه‌ها باید کاملاً گرد و یکدست باشد و قطر سکه در تمامی نقاط به یک میزان باشد. 

عیار سکه

 عیار سکه حدوداً بین ۲۰۰ تا ۹۰۰ است. اگر سکه را بدون وکیوم خریداری می‌کنید، می‌توانید با کمک تیزا و سنگ محک عیار آن را بسنجید و از اصالت آن مطمئن شوید. در حین کار مواظب باشید که کنگره‌های سکه آسیب نبیند. اگر کنگره‌ها آسیب ببینند بعدها در فروش آن دچار مشکل خواهید شد. 

کیفیت جعبه پرس یا وکیوم سکه

حتی کیفیت وکیوم به کار رفته در سکه هم بسیار اهمیت دارد و می‌تواند نشان دهنده اصالت سکه باشد. سکه‌های اصل  در وکیوم‌هایی قرار دارند که از شکل و کیفیت مشخصی برخوردار هستند.

حتی کاغذی که سکه روی آن قرار گرفته است، اهمیت زیادی دارد. همه سکه‌های پرس شده دارای یک مقوایی هستند که مشخصات سکه روی آن نوشته شده ‌است. هرگونه خراش تورم و شکلی روی کاغذ لیبل ممکن است اصالت سکه را به خطر بیندازد. 

صدای سکه

 اگر سکه شما دارای وکیوم نیست می‌توانید با برخورد سکه با زمین متوجه شوید که سکه اصل است یا تقلبی. برای تست اصالت سکه آن را برای یک میز شیشه‌ای یا سنگی بیندازید، صدایی که تولید می‌کند باید کمی‌دم‌دار باشد، اما در سکه‌های تقلبی صدای بم و خشک ایجاد می‌شود. 

بسته‌های صدتایی سکه

 بانک مرکزی اصولاً سکه‌ها را به شکل بسته بندی شده و به صورت بسته‌های ۱۰۰ تایی به بازار عرضه می‌کند. اگر قصد دارید از سکه‌ برای سرمایه‌گذاری استفاده ‌کنید یا قصد خرید این سکه‌‌ها دارید بهتر است آن‌‌ها را از بانک مرکزی یا افراد معتبر خریداری کنید. 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما