معرفی انواع تراش فیروزه / کدام تراش فیروزه برای جواهرات شیک تر است ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: سنگ فیروزه، یکی از محبوب‌ترین و زیباترین سنگ‌های جواهر است که در تولید انواع زیورآلات از جمله گردنبند، انگشتر و یا موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی انواع تراش فیروزه / کدام تراش فیروزه برای جواهرات شیک تر است ؟

برای استفاده از سنگ قیمتی فیروزه و برای تولید انواع زیورآلات، نیاز است که این سنگ با استفاده از ابزار مخصوص تراشکاری شود تا به شکل مطلوب ایجاد شود.

معمولا تراش دادن سنگ فیروزه با انواع برش الماس متفاوت است. در راهنمای خرید انگشتر فیروزه نیاز است که با انواع تراش سنگ فیروزه آشنا شوید تا شکل مناسب و همگام با سلیقه خود را بیابید. اگر می‌خواهید که از انواع تراشکاری سنگ فیروزه اطلاعات کافی به دست بیاورید، تنها کافیست که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع تراش فیروزه

در ادامه معروف‌ترین و پرکاربردترین تراش‌های فیروزه را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

تراش فیروزه به شکل مسطح

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تراش دادن سنگ فیروزه برای استفاده در انواع جواهر، شکل مسطح است. هنگامی که سنگ فیروزه استخراج شده نازک باشد و از ابعاد مناسبی برخوردار نباشد، معمولا آن را به صورت مسطح تراش می‌دهند. هنگام استفاده طلا با سنگ فیروزه، تراشکاری فیروزه به شکل مسطح کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و تراش و صیقل دادن سنگ‌های فیروزه به این شکل، زیبایی خیره کننده‌ای را به این سنگ گران‌بها می‌افزاید.

لازم به ذکر است که بیشتر فیروزه عربی به شکل مسطح تراشکاری می‌شود؛ زیرا از رنگ مرغوبی برخوردار نیست. سنگ فیروزه‌ای که از رنگ مرغوبی برخوردار است، معمولا به شکل‌های دیگری تراش خورده می‌شود.

تراش فیروزه به شکل بیضی

در صورتی که سنگ فیروزه در دسترس از ضخامت مناسبی برخوردار باشد و ابعاد خوبی داشته باشد، به شکل بیضی تراشیده می‌شود. البته لازم به ذکر است که شکل این نوع از تراش کاملا بیضی نیست و در بخشی از فیروزه که در معرض دید است به شکل محدب‌تری تراش داده می‌شود. این امر، سبب زیبایی هر چه بیشتر سنگ فیروزه می‌شود.

میزان تحدب سنگ فیروزه در این سبک از تراش، نشان دهنده میزان مرغوبیت سنگ فیروزه به کار گرفته شده است؛ زیرا هر چه رنگ و بافت سنگ فیروزه بهتر باشد، می‌توان آن را به شکل محدب‌تری تراش داد.

تراش پیکانی سنگ فیروزه

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع تراش سنگ فیروزه که به ویژه در جواهرات ساخت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، تراش پیکانی سنگ فیروزه است. از این نوع تراشکاری، معمولا برای تراش دادن فیروزه‌هایی استفاده می‌شود که از رنگ آبی مرغوبی برخوردار هستند. فیروزه‌های ایرانی از جمله خوشرنگ‌ترین سنگ فیروزه‌های موجود هستند و به همین دلیل بیشتر به نوع پیکانی تراش می‌خورند.

در این نوع از تراش، سنگ فیروزه به شکل مخروطی تراش می‌خورد. سنگ‌های فیروزه که به شکل پیکانی تراش می‌خورند، دارای دو بخش بالا و اوج هستند که هر چه برجستگی‌های موجود بر روی سنگ فیروزه بیشتر باشد، میزان مرغوبیت تراشکاری آن بیشتر خواهد بود.

نحوه تراش دادن سنگ‌های فیروزه

سنگ‌های فیروزه، با استفاده از یک ابزار مخصوص و ویژه تراش داده می‌شوند. این ابزار، یک چرخ است که بر روی آن یک سنباده مخصوص برای تراش دادن سنگ فیروزه قرار داده شده است. لازم به ذکر است که استفاده از سنباده به تنهایی برای تراش دادن سنگ فیروزه دشوار است و ممکن است که خط و خش بسیاری بر روی سنگ ایجاد کند؛ به همین خاطر از صمغ‌های مخصوص بر روی سنباده استفاده می‌کنند تا خراشی بر روی سنگ فیروزه ایجاد نشود.

سنگ فیروزه با استفاده از یک قطعه چرم در دست گرفته می‌شود و روی سنباده گذاشته می‌شود تا تراش داده شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما