اعداد حک شده روی طلار به چه معناست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: قطعا برای شما این ابهامات ایجاد شده است که عدد حک شده روی طلا چیست؟

اعداد حک شده روی طلار به چه معناست؟

جالب است بدانید که این اعداد حک شده ، در طلا خارجی همچون طلای روسی و طلا ایرانی، تفاوت دارد. تفاوتی ندارد که زیورآلات شما از چه برند یا جنسی باشد؛ برندهای سازنده، همیشه حروف و اعدادی را روی محصولات خود حک می‌کنند که به آن‌ها انگ می‌گویند. با بررسی این حروف و کدها می‌توانید اطلاعاتی همچون عیار، شرکت و کشور سازنده آن را به دست آورید.

آشنایی با شماره‌های حک شده روی طلا

تفاوتی ندارد که زیورآلات شما به صورت ساخت طلا سفارشی باشد یا از مغازه خریداری شود؛ عدد هک شده روی طلا، در حقیقت میزان خلوص و عیار آن را نشان می‌دهد که این اعداد در نتیجه عیار سنجی طلا بدست می‌آید. حرف لاتین K در کنار این اعداد به معنی عیار به کار می‌رود. احتمالاً شما هم کدهایی همچون 24K، 18K، 14K، 12K و 10K را روی زیورآلات خود دیده‌اید. شماره‌ها هم در این کدها به عنوان میزان عیار استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال 24K به معنی طلای 24 عیار بوده و 18K، نشانگر طلای 18 عیار خواهد بود. طبیعی است که هر چه عیار یک طلا بیشتر باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت؛ چرا که میزان طلای بیشتری در آن به کار رفته است.

اگر طلای شما در خارج از کشور ساخته شده باشد، از این روش پیروی نمی‌کند. به طور معمول برای نشان دادن عیار در دیگر کشورها، از یک کد سه رقمی استفاده می‌شود؛ همچنین دیگر حرف لاتین K برای نمایش عیار طلا، به کار نمی‌‌رود. طلای ساخت آمریکا در اکثر مواقع عیار 14 داشته و با عدد 585 نمایش داده می‌شود. این در حالی است که طلای ساخت اروپا با عیارهای 14 و 18 تولید شده و کدهای 585 و 750 نمایشگر آن‌ها خواهند بود. کد 417 به عنوان نماد طلا 10 عیار استفاده شده و برای طلا 22 عیار از کد 916 استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برخی طلاهای ایران با عیار 18 و 24 هم از این فرمول پیروی کرده و با عددهای  750 و 999 شناسایی خواهند شد.

معرفی حروف حک شده روی طلا

در کنار اعداد، حروفی لاتین هم روی طلا و جواهرات حک می‌شوند. به طور معمول، این حروف اطلاعاتی در رابطه با رنگ محصول یا محل تولید آن، در اختیار ما قرار می‌دهند. در این روش، حرف Y نشان‌دهنده طلای زرد، حرف W طلای سفید و حرف P  نشانگر رزگلد خواهد بود.

در صورتی که طلای شما در کشور ایران ساخته شده باشد، حروف حک شده، نمایانگر شهر محل ساخت محصول هستند. در این روش یک حرف لاتین به عنوان حرف اول نام شهر و یک عدد به عنوان کد واحد تولیدی آن، به کار می‌رود. جالب است بدانید که این کدها توسط اتحادیه طلا و جواهر کشور، تعیین می‌شوند. لازم به ذکر است که برخی برندها، حرف اول نام خود را روی زیورآلا‌تشان حک می‌کنند؛ پس با چک کردن این حروف هم می‌توانید اصالت زیورآلات خود را چک کنید.

حک شدن کد طلای اصل روی طلای تقلبی

گاهی افراد سودجو، کد طلای اصل را روی طلای تقلبی حک می‌کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی به شما توصیه می‌کنیم تا خرید خود را از طلافروشی‌های معتبر و خوشنام انجام داده و حتماً یک فاکتور معتبر هم از آن‌ها دریافت کنید؛ چرا که در صورت بروز هرگونه مشکل در آینده، شکایت شما تنها در صورت داشتن فاکتور معتبر پیگیری خواهد شد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما