خرید طلا در بورس چگونه است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: خرید طلا در بورس یکی از راه‌های مناسب برای سرمایه گذاری، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه است. اغلب مردم با خرید فیزیکی این کالا سعی در سرمایه گذاری آن دارند؛ خرید فیزیکی طلا با توجه به ریسک‌هایی که دارد نظیر سرقت، گم شدن و مواردی از این قبیل، به جز خرید برای استفاده شخصی، به‌عنوان راهی برای سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود.

خرید طلا در بورس چگونه است؟

 برای سرمایه گذاری بر روی این کالای باارزش، بهتر است اقدام به خرید طلا در بورس کنید. در این مقاله به بررسی نحوه خرید طلا در بورس و روش‌های آن می‌پردازیم، همراه ما باشید.

روش‌های خرید طلا در بورس

مزیت خرید طلا در بورس این است که هیچ یک از ریسکهای موجود در خرید فیزیکی طلا را برای خریداران در پی ندارد و در برخی از روش‌ها هم امکان سرمایه گذاری با مبلغ کم را هم برای افراد فراهم می‌کند. برای خرید طلا در بورس کالا، پنج روش متفاوت وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

گواهی سپرده سکه طلا

صندوق کالا با پشتوانه طلا

خرید شمش طلا در بورس

قرارداد صندوق‌های آتی طلا

قرارداد اختیار معامله سکه

در ادامه این روش‌ها را برای شما به طور کامل توضیح می‌دهیم. هم‌چنین توصیه می‌کنیم این نوشته را هم بخوانید: روش سرمایه گذاری طلا در بورس

گواهی سپرده سکه طلا

اولین روش برای خرید طلا در بورس، گواهی سپرده سکه است. این گواهی، نوعی اوراق است که به خریدار در ازای خرید سکه در بورس داده می‌شود. شخص می‌تواند این گواهی را به‌صورت سهام نزد خود نگه دارد  و هر زمان که قیمت آن نماد افزایش یافت، سهام خود را بفروشد. در این روش فرد می‌تواند با دادن این اوراق به بانک مربوطه، سکه‌های خود را دریافت کند. حداقل میزان خرید سپرده سکه در بورس ده سهم گواهی سپرده یا یک عدد سکه است.

البته خوب است بدانید قیمت سکه در بورس و بازار کمی تفاوت دارند؛ برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار

گواهی سپرده سکه در بورس

صندوق کالا با پشتوانه طلا

روش بعدی خرید طلا در بورس، سرمایه گذاری بر روی صندوق‌های با پشتوانه طلا است. صندوق‌های طلا بر روی اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های طلا بخشی از فعالیت‌شان به اوراق مبتنی بر طلا، بخشی بر روی اوراق با درآمد ثابت و بخش دیگر که هسته اصلی فعالیت‌شان است، بر روی سکه طلا سرمایه گذاری می‌شود. بنابراین عملکرد این صندوق‌ها هم به سکه طلا وابسته است. با حداقل پانصد هزار تومان می‌توانید فعالیت خود را در صندوق‌های با پشتوانه طلا آغاز کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را درباره چالش‌های خرید طلا در صندوق کالا بخوانید: معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

خرید شمش در بازار فیزیکی بورس

یکی از تالارهای بازار فیزیکی بورس، تالار طلا است. در این تالار می‌توانید شمش طلا خریداری کنید. برای انجام این کار فقط یه یک کد بورسی نیاز دارید و نیازمند مجوز خاص دیگری نیستید. حداقل میزان خرید شمش در این بازار یک کیلوگرم و حداکثر آن پنج کیلوگرم شمش طلا است.

این روش خرید طلا در بورس به‌دلیل اینکه نیازمند منابع مالی بیشتری است، نسبت به روش‌های دیگر، کمتر مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. در این روش نیاز است که فرد یک شماره حساب از خود را به کارگزاری‌اش بدهد تا به حساب کارگزار لینک شود. علت این مسئله این است که فرد برای انجام این نوع معاملات باید ده درصد پیش پرداخت برای خرید فیزیکی شمش به حساب کارگزاری واریز کند.

قرارداد صندوق‌های آتی طلا

صندوق‌های با پشتوانه طلا که پیشتر معرفی شدند، به‌عنوان دارایی پایه این نوع قراردادها محسوب می‌شوند. در این نوع قرارداد، خریدار با مشخص کردن دقیق زمانی در آینده، متعهد می‌شود که چند واحد از صندوق‌های با پشتوانه طلا را با قیمت معینی خریداری کند. فروشنده هم با قبول این قرارداد موظف می‌شود که در زمان مقرر و با قیمت معین آنها را به خریدار بفروشد. این نوع قراردادها به‌دلیل دو طرفه بودن بازار بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. مزیت بعدی این نوع سرمایه گذاری این است که نیازی به پرداخت کل ارزش معامله نیست؛ بلکه با پرداخت درصدی از آن، می‌توانید به این بازار ورود کنید و چند برابر سرمایه اولیه خود، درآمد کسب کنید.

بررسی قراردادهای آتی صندوق‌های طلا در بورس

قرارداد اختیار معامله سکه طلا

آخرین روش خرید طلا در بورس، قراردادهای اختیار معامله سکه طلا است. این نوع قراردادها به این ترتیب است که خریدار در روز سررسید قرارداد، حق دارد سکه را بفروشد یا بخرد. فروشنده هم وظیفه دارد که سکه طلا را با توجه به تصمیم خریدار، به وی بفروشد یا از او بخرد. ویژگی این نوع قراردادها این است که دامنه معینی به‌عنوان حداقل و حداکثر قیمت در نظر گرفته می‌شود و خارج از این دامنه افراد حق خرید و فروش ندارند. تفاوت این نوع قراردادها با سایر روش‌های خرید طلا در بورس کالا این است که این نوع قراردادها به کد مشتقه کالا نیاز دارند و بعد از دریافت این نوع کد می‌توانید به انجام این معاملات بپردازید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما