آیا عقب‌نشینی طلا، موقتی است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: از آنجا که میانگین متحرک 100 روزانه، در صدد عبور از 200-DMA از سمت بالاست، هرگونه عقب‌نشینی بهای طلا از پایین‌ترین سطح چند ماهه می‌تواند موقتی باشد.


آیا عقب‌نشینی طلا، موقتی است؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» بهای طلا که روز سه‌شنبه با رسیدن به رقم 1815 دلار، پایین‌ترین سطح خود در 7 ماه گذشته را به ثبت رساند، هم‌اکنون در حوالی سطح 1820 دلار در نوسان است.

در حال حاضر، فعالان بازار، به منظور حصول به انگیزه‌های معاملاتی جدید در قیمت طلا، داده‌های شغلی ADP ایالات متحده و گزارش PMI خدمات ISM را در کانون توجه قرار داده‌اند.

دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا، طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد

با نگاهی به حرکات قیمت فلز زرد می‌توان به وضوح مشاهده کرد که قیمت طلا در صدد تمدید جهش قبلی، تنها توانسته اندکی از پایین‌ترین سطح چند ماهه فاصله بگیرد. علت پشت پرده‌ی این سناریو آن است که دلار آمریکا وارد مرحله‌ی تثبیت صعودی شده است. افزون بر آن، بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا در اوج 16 ساله قرار دارد و بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز با 0.90% افزایش در روز، در سطح 4.85% معامله می‌شود.

عاملی که بازده اوراق قرضه‌ی خزانه داری ایالات متحده را در سطوح بالا نگه می‌دارد، افزایش شرط‌بندی‌ها مبنی بر یک افزایش نرخ دیگر از سوی فدرال رزرو ایالات متحده تا پایان سال، در سایه‌ی اقتصاد انعطاف‌پذیر این کشور است.

از سوی دیگر، وزارت کار ایالات متحده در روز سه شنبه از افزایش غیرمنتظره‌ی فرصت‌های شغلی از 690000 به 9.610 میلیون در ماه اوت خبر داد که بزرگترین افزایش در بیش از دو سال گذشته تلقی می‌شود. این داده‌ها حکایت از یک بازار کار پررونق در ایالات متحده دارد که می‌تواند به فدرال رزرو، فرصت انقباض بیشتر را بدهد.

گفتنی است که این فلز درخشان قبل از تلاش برای بهبودی نسبی، به پایین‌ترین سطح هفت ماهه خود یعنی 1815 دلار رسید و آنچه در روزهای اخیر، کاهش بهای طلا را رقم زد، افزایش بی‌امان دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بود.

طلا و دلار

اما در ادامه‌ی مسیر، انتشار داده‌های مهم تغییر اشتغال بخش خصوصی ADP ایالات متحده در روز چهارشنبه، معامله‌گران طلا را به موضع احتیاط هدایت می‌کند و آنها را در سایه‌ی روند صعودی بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، از شرط‌بندی جدید باز می‌دارد. در این راستا، انتظار می‌رود که حقوق و دستمزدهای ADP ایالات متحده،  در مقابل 177K در ماه آگوست، در سپتامبر به 153K برسد.

بدیهی است که کاهش شتاب بازار کار ایالات متحده نه‌تنها می‌تواند از میزان احتمالات برای افزایش نهایی نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری بکاهد، بلکه باعث اصلاح طولانی‌مدت دلار آمریکا از بالاترین سطح از ابتدای سال تاکنون، در برابر رقبای اصلی خود شود.

با تمام این‌ها، چنانچه جهت‌گیری آتی داده‌ها به سمت رشد باشد، نمی‌توان قدرت تازه‌ی دلار آمریکا را در کنار بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا نایده گرفت.

گذشته از آن، در کنار اظهارات مقامات فدرال رزرو، داده‌های PMI خدمات ISM ایالات متحده، برای حصول به نکات بیشتر در مورد چشم‌انداز نرخ فدرال رزرو، در مرکز توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و علت اهمیت آن، اثرگذاری بر تغییرات بهای دلار آمریکا و طلا خواهد بود.

نمودار روزانه طلا

از منظر بررسی کوتاه‌مدت تکنیکال، از آنجا که اصلاح از پایین‌ترین سطح هفت ماهه، همچنان گزینه‌ی ثابت روی میز است، به نظر می‌رسد هیچ چیز برای قیمت طلا تغییر نکرده است.

شاخص 14 روزه شاخص قدرت نسبی (RSI) به میزان زیادی اشباع فروش را نشان می‌دهد که خود توجیهی برای افزایش قیمت طلا در آینده‌ی نزدیک است. 

گفتنی است چنانچه شاهد جهش مناسبی از سوی قیمت طلا باشیم، مقاومت اولیه در سطح 1850 دلار به چالش کشیده خواهد شد. پس از آن، سد صعودی بعدی در اوج 28 و 29 سپتامبر یعنی 1880 دلار، سطح بعدی مسیر بهبود خواهد بود.

با تمام این‌ها، اگر خریداران طلا موفق نشوند جای پای محکمی بالاتر از سطح 1850 دلار پیدا کنند، مسیر تمدید روند نزولی، بار دیگر هموار خواهد شد.

قیمت طلا به منظور حصول به حمایت کلیدی در سطح 1810 دلار، جایی که پایین‌ترین سطح 8 مارس ثبت شده است، ناگزیر است که به کف قیمت روز گذشته یعنی 1815 دلار برسد. ناگفته نماند که آستانه‌ی 1800 دلار برای فروشندگان طلا، سطحی خواهد بود که باید از آن عبور کنند.

با توجه به اینکه میانگین متحرک 100 روزانه (100-DMA) در صدد عبور از 200-DMA از سمت بالاست، می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه عقب‌نشینی بهای طلا از پایین‌ترین سطح چند ماهه می‌تواند موقتی باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما