خرید و فروش طلاهای نگین دار چه دردسرهایی دارد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در یک نگاه می‌توانیم ببینیم که جواهرات و طلاهایی که روی آن‌ها نگین و سنگ کار شده‌اند، بسیار چشم گیرتر و جذاب‌تر از جواهرات و طلاهای ساده‌اند.

 خرید و فروش طلاهای نگین دار چه دردسرهایی دارد؟

چه کسانی طلای نگین‌دار می‌خرند؟

در اغلب اوقات یک تک نگین روی انگشتر و یا گوشواره‌ای چنان زیبایی به آن می‌بخشد که نمی‌شود از خیرش گذشت. بسیاری از افراد وقتی که به طلافروشی می‌روند و زرق و برق طلاهای نگین دار را می‌بینند با هزار و یک جور دلیل خود را راضی می‌کنند که آن طلا را بخرند و هرچه به آن‌ها بگویید: که در هنگام فروش طلای نگین دار متضرر خواهید شد و طلافروش نگین‌های طلای شما را از وزن کم می‌کند، زیر بار نمی‌روند و با دلیلی خود را قانع می‌کنند.

چه کسانی به سراغ طلاهای نگین‌دار می‌روند؟!

بر طبق آماری که از بازار بزرگ تهران در دست داریم، اکثر خریداران طلا و جواهرات نگین دار، تازه عروس‌هایی هستند که با گفتن جملات متعارفی مانند: ( ما که نمی‌خواهیم سرویس عروسی خود را بفروشیم و یا اینکه؛ این طلاها که یادگاری دوران پر عشق زندگی ما هستند را چه طور می‌توانیم بفروشیم و یا تعویض کنیم )؛ خود را راضی و اقدام به خرید طلاها و جواهرات نگین دار می‌کنند.

همچنین افرادی به سراغ جواهرات نگین دار می‌روند که نگاه اقتصادی و سرمایه گونه به طلا و جواهراتشان ندارند؛ و صرفاً قطعه طلا و جواهراتی را انتخاب می‌کنند که باب میلشان باشد. خواه نگین داشته باشد یا نه.

و یا آن دسته از خانم‌ها با سلیقه‌ی خاص که ست کردن جواهراتشان با لباس‌های خود، برایشان مهم است. مثلاً دوست دارن اگر در مهمانی لباسی سرمه‌ای به تن دارند انگشتری با سنگ آبی را در دست داشته باشند، که صد البته هم در این صورت استایلی بی نظیر و خیره کننده برای خود می‌سازند، درست شبیه اکثر سلبریتی‌ها، وقتی که در مراسم‌هایی حضور پیدا می‌کنند، از خیر ست کردن جواهراتشان باهم و یا ست کردن جواهراتشان با لباس‌هایشان نمی‌گذرند؛ اما شاید این همه هزینه برای یک شب مهمانی اصلاً منطقی به نظر نرسد! آن هم برای کسانی که اصطلاحاً در این شرایط اقتصادی هشتشان گرو نُه‌شان است، برای همین بی فوت وقت می‌رویم سراغ دلایلی که باعث می‌شود کمتر کسی خرید طلای نگین دار را توصیه کند، با دی اجرت همراه باشید.

چرا طلای نگین‌دار نخریم؟

توصیه ما به شما این است اگر طلا را به چشم سرمایه می بینید و یا طلا می‌خرید تا هنگام گران شدن آن را بفروشید و با پول آن خانه یا اتوموبیل بهتری بخرید؛ هرگز سمت طلاهای نگین دار نروید. در زیر چند مورد از مضرات خرید طلای نگین دار را بازگو می‌کنیم:

۱. اجرت و کارمزد ساخت بالای طلاهای نگین‌دار

طلاهای نگین دار اجرت بالایی نسبت به طلاهای ساده دارند چرا که سوار کردن نگین‌ها و یا طراحی آن‌ها روی قطعه‌ای از طلا، به خودی خود هزینه‌ی بالاتری را برای شما روی ماشین حساب طلا فروشان نشان می‌دهد.

حرف خودمانی: فقط طلاهای نگین دار نیستند که اجرت ساخت بالایی دارند بسیاری از جواهرات، طلاهای برند، طلاهای تراش دار و… هستند که اجرت و کارمزد ساخت بالایی دارند اما در این میان یکسری از آن‌ها اجرت کمتری و یک سری دیگر اجرت ساخت بیشتری دارند، توصیه می‌کنیم اگر دوست دارید طلاهایتان برق خاصی داشته باشد به جای طلاهای نگین دار به سراغ طلاهای تراش دار بروید چراکه هم اجرت ساخت کمتری نسبت به طلاهای نگین دار دارد و هم زرق برق آن بسیار ماندگار تر از نگین‌های اتمی است. شما می‌توانید در این رابطه به مقاله‌ی « طلا و جواهرات با اجرت بالا » نگاهی بیندازید.

۲. وزن کردن طلا به همراه نگین‌ها در هنگام خرید طلای نگین‌دار

وقتی شما قطعه طلایی انتخاب می‌کنید، که نگین دارد؛ طلا فروش وزن نگین‌ها را روی وزن طلا حساب می‌کند؛ حتی اگر نگین‌ها خیلی سنگین و یا بسیار بی ارزش و ارزان باشند. البته این یک قانون جهانیست و به طلا فروشان نمی‌توان خرده گرفت؛ چرا که باید حق را به سازندگان طلا و جواهرات بدهیم، آن‌ها نیز برای ساخت یک قطعه طلای نگین دار خیلی بیشتر از ساخت یک قطعه طلای ساده زحمت می‌کشند. درست است که با خرید طلاهای نگین دار فقط پول وزن طلا را نمی‌دهیم، اما در عوض پول زیبایی، درخشش و هنر دست سازنده را می‌پردازیم. اگر این چنین به قضیه نگاه کنیم، اجرت و یا کارمزد ساخت بالای طلاهای نگین دار برایمان توجیح می‌شود.

۳. کم کردن وزن نگین‌ها در هنگام فروش طلای نگین‌دار

اگر به دلایل مختلف مانند: شکسته شدن قطعه طلا نگین دار، افتادن چند نگین آن، مشکلات مالی و یا صرفاً جهت اینکه آن قطعه طلا دلتان را زده است؛ می‌خواهید طلای خود را بفروشید و یا تعویض کنید با افت وزن طلایتان نسبت به وزن در فاکتور خرید آن مواجه می‌شوید. چرا؟ چون، دقیقاً طلافروشان در هنگام خرید طلای شما، تمام نگین‌های آن را در می‌آورند و بعد وزن می‌کنند. درست برعکس هنگام فروش طلاهای نگین دار پشت ویترین. البته توجه داشته باشید این روش خرید و فروش طلاهای نگین دار توسط زرگران و طلافروشان در تمام دنیا همین است و اتحادیه‌های طلا آن را تایید کرده‌اند. اما اگر طلا فروشی منصف سر راه شما قرار بگیرد، شانس آوردید! چرا که یک فروشنده منصف طلای نگین دار شما را با بهترین و بالاترین قیمت، می‌خرد به خصوص اگر قطعه طلای نگین دار شما سالم و بدون نقص باشد.

۴. افتادن نگین‌های طلای نگین‌دار در هنگام فعالیت‌های روزانه

اگر نگین‌های قطعه طلای ما در هنگام انجام کارهای روزانه، بیافتد و گم شود؛ احتمال اینکه دیگر مشابه آن را پیدا نکنیم زیاد است. از آنجا که نگین‌های فیک و بدلی انواع مختلفی دارد ممکن است نگینی که طلا فروش، روی آن سوار کند؛ از نظر جنس و رنگ با دیگر نگین‌ها متفاوت باشد و همین دلیل به تنهایی کافیست تا از ارزش و زیبایی قطعه طلایمان کاسته شود.

۵. مات شدن نگین‌های طلای نگین‌دار با گذشت زمان

باز هم یادآور می‌شویم در این مقاله روی صحبت ما، جواهراتی با نگین‌های فیک و بدلی است. همه ما به خوبی می‌دانیم نگین‌های فیک و بدلی همیشه براق و خیره کننده نمی‌مانند و بعد از مدتی رنگ براق آن ها کدر و تیره می‌شود و با شست و شوهای متداول هم به شفافیت روز اولشان برنمی‌گردند. قطعاً هیچ یک از ما زیور آلات رنگ و رو رفته خود را مثل گذشته دوست نخواهیم داشت و دیگر با استفاده از آن قطعه طلای نگین دار احساس خوشایندی نداریم.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما