تاریخچه و معرفی برند سواروسکی، از محبوبترین برندهای جهانی
طلا و جواهر اقتصاد 100: برند سواروسکی جز آن دسته از برندهایی است که این روزها هرکس قدری اهل طلا و جواهرات مد روز باشد اسمش را حداقل یکبار شنیده است. برند سواروسکی (Swarovski) را معمولاً با آن نشان معروف قو بر روی محصولاتش میشناسند، این برند در حال حاضر یکی از محبوبترین و البته تاپترین برندهای جواهرات و کریستال لوکس در دنیاست که چند سالی است نگینهای درخشانش را بر روی هر نوع اکسسوری و لوازم تزیینی میبینیم.
مسیر پرفرازونشیب و تلاش بیوقفه سواروسکی در طول این سالها باعث شده تا داستان و تاریخچه این برند معروف جهانی هم الهامبخش است و هم آموزنده! بیش از 120 سال است که سواروسکی با تولید بهترین کریستالهای تراشخورده جهان، خود را از رقبایش متمایز کرده است.
دنیل سواروسکی در 24 اکتبر 1862 در جمهوری چک فعلی متولد شد. در آن زمان پدر دنیل در بوهمیا به شیشهبری مشغول بود. پدر دنیل یک کارگاه کوچک شیشهبری داشت و از همین رو دنیل سواروسکی از کودکی با دنیای برش و شیشه آشنا بود. دنیل در سالهای نوجوانی فعالیت خود را در همان کارگاه کوچک پدرش آغاز کرد و کمکم مهارت لازم را در این زمینه را به دست آورد.
در سال 1883 دنیل سواروسکی که دیگر در زمینه برشکاری شیشه مهارت کافی را پیدا کرده بود در بازدید از اولین نمایشگاههای کریستال در وین با خانواده ویس آشنا شد. این آشنایی اولین قدم دنیل برای ورود به دنیا طلا و جواهرات بود. چراکه پس از این آشنایی دنیل سواروسکی و پسر خانواده ویس اولین شرکت طلا و جواهراتشان را تأسیس کردند.
در سال 1891 بود که دنیل با اختراع یک دستگاه برش کریستال تحویل بزرگی را در این حوزه رقم زد. دنیل سواروسکی دستگاهی اختراع کرده بود که برخلاف روشهای دستی با استفاده از برق آبی در ایجاد برشهای دقیقی از شیشههای کریستال مورداستفاده قرار میگرفت.
از سال 1891 تا 1910 دنیل سواروسکی و شرکایش مشغول توسعه تجارت خود بودند تا درنهایت در سال 1910 سواروسکی کارخانه شیشهسازی خود را تأسیس کرد؛ اما با شروع جنگ جهانی اول فعالیت این کارخانه و مجموعه شرکتهای سواروسکی تا سال 1915 به طور کلی متوقف شد.
سواروسکی در سال 1920 فعالیت خود را از سر گرفت اما وقوع جنگ جهانی اول و تعطیلی طولانیمدت این کمپانی ضرر و زیان زیادی ایجاد کرده بود به همین دلیل این شرکت تا وقوع جنگ جهانی دوم و تعطیلی مجدد کارخانهها نتوانست افتخار یا شهرت خاصی کسب کند.
با توجه به اطلاعات موجود در ویکیپدیا برند سواروسکی در سال 1950 به همراه با کریستین دیور، افکت "شفق قطبی" را توسعه داد. توسعه این افکت به سکوی پرتابی برای تبدیل نام این برند به برندی معروف و جهانی تبدیل شد. پس از ارائه شفق قطبی دیگر کمتر کسی بود که نام سواروسکی را نشنیده باشد. این افکت به کریستالهای سواروسکی درخشش رنگینکمانی و براقی میبخشید.
از دهه 1970 به بعد کریستالهای سواروسکی در مدلهای طراحان برتر از جمله D&G، شنل و لویی ویتون دیده میشود. همچنین کریستال پارچهای و تورمانند هم حسابی در نقطه توجه قرار گرفتند. در سال ۱۹۹۵، سواروسکی موزهای در اتریش افتتاح کرد و محصولات خود را در آن به نمایش گذاشت.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید ستاره محبوب درخت کریسمس معروف در مرکز خرید راکفلر نیویورک هم محصول خارقالعادهای از برند سواروسکی است. ستارهای به قطر ۹ اینچ و وزن ۲۴۹ و نیم کیلو که از سال 2004 تاکنون هرسال در بالای درخت کریسمس معروف این مرکز خرید به چشم میخورد.
کارایی کریستال سواروسکی در صنعت طلا و جواهرات چیست؟
از کریستال سواروسکی برای ساخت انواع جواهرات در این صنعت استفاده میشود. در واقع میتوان گفت کاربرد این بلور شیشهای بسیار وسیع است و جنبههای متفاوتی از ساخت جواهرات را شامل میشود. ترکیب کریستالهای سواروسکی با فلز طلا و نقره و سنگهای قیمتی کالکشنهای زیبا و منحصربهفردی را به وجود میآورد که چه به لحاظ ظاهری و چه به لحاظ مادی ارزشمند هستند.
کاربرد کریستالهای سواروسکی در هر نوع زیورآلاتی از ساعت گرفته تا گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره جذابیت خاص خودش را دارد و همین امر موجب محبوبیت جواهرات سواروسکی برای خریداران طلا شده است.
بد نیست بدانید که برند محبوب Swarovski اکنون در نسل پنجم تجارت خانوادگی خود است و بیش از ۲۵ هزار نفر کارمند دارد. تجارت عمده این برند در دو بخش تولید و فروش الماسهای تکی به صنعت و ایجاد کریستالهای صیقل داده شده برای ساخت جواهرات، مجسمهها و دکوراسیون منزل در حال انجام است.
ارسال نظر