عیار نقره ۹۲۵ به چه معناست ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در اغلب جواهراتِ نقره عددی با شماره ۹۲۵ حک شده است این عدد عیار آن می باشد. اگر به جواهرات و زیورآلات نقره خود دقت کرده باشید متوجه وجود این عدد می شوید ، می توان گفت وجود این عدد یک دلیل بر اصل بودن نقرهِ شما است که البته دلیل کاملا کافی برای اصالت نقره جات نمی باشد!!

عیار نقره ۹۲۵ به چه معناست ؟

 چرا که معیار های متفاوت دیگری برای اصل بودن جواهرات و زیورآلات نیز می توان در نظر گرفت. گاهی ممکن است اعداد ۹۵۰ یا ۹۹۰  هم در زیورآلات ما دیده شود که خود این اعداد عیارهای دیگر نقره می باشد. اکثر نقره جات در ایران، ایتالیا، چین و ترکیه عیار ۹۲۵ دارند.

خلوص فلز عیار ۹۲۵ در اصل بدین معناست که ۹۲٫۵% از فلز به کار رفته در ساخت جواهر از جنس فلز نقره خالص می باشد و مابقی ( ۷٫۵ درصد ) از فلزات دیگری مانند مس، قلع و … است این ناخالصی باعث میشود تا جواهر از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخوردار شود. حال می توانیم متوجه شویم که عدد ۷۵۰ حک شده در طلا به این معنی است که ۷۵% جواهر ما از فلز طلا خالص می باشد. در مقاله بررسی کیفیت جواهرات به طور کامل به بررسی آن پرداختیم. گفتنی است جواهرات طلا با خلوص ۷۵ درصد را ، ۱۸ عیار می نامند. اگر بخواهیم جواهرات را با خلوص کامل یا همان عیارِ ۱۰۰ درصد بسازیم حالتی نرم و شکننده پیدا خواهند کرد و هیچ گاه محکم و با دوام نمی شوند.

نکته دیگری که در این زمینه گفتنی است نحوه عیار سنجی نقره و طلا است که در آزمایشگاه های مخصوص به وسیله مواد خاص بر روی نقره جات و طلا صورت میگیرد. به عیار سنجی در نقره و طلا به اصطلاح ریگیری و یا محک زدن گفته می شود. نقره استرلینگ اگر در جایی به عبارت نقره استرلینگ ( silver sterling ) برخوردید به یاد داشته باشید که منظور همان نقره با عیار ۹۲۵ می باشد. در ایران ، ایتالیا و اکثر کشور ها ، آلیاژ های نقره مورد استفاده برای ساخت جواهرات و زیورآلات ، از نوع استرلینگ یا همان ۹۲۵ است ، یکی از دلایل استفاده نکردن از خلوص بالاتر مانند ۹۹۹ این است که جواهرات دوام خوبی نخواهند داشت .

اما عیار های بالا مانند ۹۹۹ در شمش های طلا و نقره بسیار وجود دارد چرا که از هیچ شمشی مانند زیورآلات استفاده روزمره نخواهد داشت.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما