هر آنچه در مورد پلاتین و جواهرسازی باید بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا همواره مظهر تجمل و قدرت محسوب می‌شده است. از این فلز زرد و درخشان در تمامی مناسبت‌ها از جمله تولد و عروسی استفاده می‌شود. ماندگاری طلا نیز بسیار زیاد است و طلاهای خریداری شده معمولا از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می‌کنند.

هر آنچه در مورد پلاتین و جواهرسازی باید بدانید

اما این روند در حال تغییر کردن است. البته مردم همچنان طلا را، هم به عنوان جواهرات و هم برای سرمایه گذاری خریداری می‌کنند. اما زمانی که نوبت به خرید طلا و جواهرات خاص برای مناسبت‌های ویژه می‌رسد، فلز دیگری توانسته در سال‌های اخیر جای طلا را بگیرد.

همانطور که حدس زدید نام این فلز پلاتین است. آیا می‌دانید که به این فلز سفید و درخشان، فلز پادشاهان نیز گفته می‌شود. این نام گذاری به دلیل نادر بودن، درخشندگی، قدرت و تطبیق پذیری این فلز می‌باشد. به همین دلیل است که امروزه خرید انگشترهای پلاتین برای نامزدی و عروسی بسیار باب شده است، زیرا پلاتین فلز با دوامی است که نمادی از آغاز یک رابطه با دوام می‌باشد.

اگر قصد خرید حلقه، زنجیر یا آویز پلاتینی دارید با ما در این راهنما همراه باشید. در ادامه نکاتی را در مورد ویژگی‌های پلاتین و نحوه نگهداری از جواهرات پلاتینی به شما آموزش خواهیم داد.

پلاتین فلز پادشاهان

در حالی که استفاده از پلاتین جدیدا رواج پیدا کرده است، اما این فلز بسیار قبل‌تر از این‌ها کشف شده بود. پلاتین قرن‌ها پیش کشف شده بود اما تا حدود ۲۰۰ سال پیش در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اعتقاد بر این است که مصریان باستان اولین افرادی بودند که شروع به ساخت وسایل با استفاده از فلز پلاتین کردند. اما با گذشت زمان تکنیک کار با این فلز به فراموشی سپرده شد.

پلاتین یک بار دیگر توسط فاتحان اسپانیایی در قرن ۱۶۰۰ کشف شد. البته این افراد فرض کردند که پلاتین شکل غیر قابل استفاده‌ای از طلا می‌باشد. مدت‌ها زمان سپری شد تا راه‌های جدیدی برای استفاده از پلاتین در جواهرات پیدا شود.

یکی از اولین جواهرات ساخته شده از پلاتین به دوره لوئی شانزدهم و دربار او در فرانسه برمی‌گردد. از آن تاریخ به بعد فلز پلاتین را مرتبط با پادشاهان و خانواده سلطنتی دانستند. در واقع خود لوئی رسما اعلام کرد که این فلز تنها باید برای پادشاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

پادشاه فلزات

پلاتین تنها یک فلز مخصوص پادشاهان نیست، بلکه پادشاه تمامی فلزات گرانبها نیز به شمار می‌آید. اما چه ویژگی توانسته این فلز را در این حد خاص و ارزشمند کند؟ یکی از دلایل ارزشمند بودن این فلز، نادر بودن آن می‌باشد. پلاتین در حدود ۳۰ برابر نادرتر از طلا است. برای تولید تنها یک اونس پلاتین خالص باید چیزی در حدود ۱۰ تن سنگ پلاتین از معادن آن استخراج گردد.

اما تنها این ویژگی نیست، نادر بودن تنها یکی از ویژگی‌هایی است که ارزش این فلز سفید را تعیین می‌کند. این فلز خواص شگفت انگیز دیگری نیز دارد که باعث محبوبیت آن شده است. در ادامه به تعدادی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

درخشش

یکی از ویژگی‌های پلاتین درخشش آن است که هرگز از بین نمی‌رود. پلاتین در شکل طبیعی خود دارای درخشندگی سفید است. این فلز ممکن است که شبیه به طلای سفید به نظر برسد. با این وجود تفاوت مهمی بین ظاهر این دو فلز وجود دارد. طلای سفید دارای ته رنگ زرد است و برای سفید نشان دادن آن، از رودیوم به عنوان یک پوشش استفاده می‌شود. با گذشت زمان این پوشش فرسوده خواهد شد و به همین دلیل طلا‌های سفید باید هر چند سال یک بار آبکاری شوند تا درخشش سفید خود را حفظ کنند.

اما در مورد پلاتین داستان فرق می‌کند. این فلز هرگز درخشش خود را از دست نخواهد داد. فرقی نمی‌کند که جواهر پلاتینی به تازگی درست شده است یا اینکه از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کرده باشد، این فلز همیشه درخشان خواهد بود. با توجه به این ویژگی اگر گوشواره یا انگشتر پلاتینی دارید، خیالتان راحت باشد که تا ده سال دیگر جواهرات شما به خوبی امروز به نظر خواهند رسید.

خالص‌ترین فلز در جواهر سازی

پلاتین خالص‌ترین فلزی است که برای ساخت جواهرات به کار گرفته می‌شود. طلا به صورت خام ۲۴ عیار است. اما طلای خالص نرم است و نمی‌تواند شکل خود را برای مدت طولانی حفظ کند. از این رو باید فلزات دیگری مانند نیکل یا مس را با آن مخلوط کرد تا بتوانند از آن در جواهرات استفاده کنند. به همین دلیل طلایی که در ساخت جواهرات به کار گرفته می‌شود دارای خلوص ۵۸ تا ۷۵ درصدی می‌باشد.

در طرف مقابل پلاتین یک فلز بسیار سخت است و برای ساخت جواهرات لازم نیست آن را با سایر فلزات ترکیب کنند. پلاتین به کار رفته در جواهرات معمولا در حدود ۹۵ درصد خلوص دارد. پلاتین به خودی خود ضد حساسیت است، به همین دلیل افرادی که دارای حساسیت پوستی می‌باشند می‌توانند از جواهرات پلاتین استفاده نمایند.

دوام بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های پلاتین دوام بالای آن است. برخی از جواهرات مانند انگشتر و النگو در مقایسه با سایر جواهرات مانند گوشواره‌ها از ساییدگی و فرسایش بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل است که جزئیات پیچیده حلقه‌های طلا با گذشت زمان از بین می‌رود.

اما پلاتین فلزی متراکم است که از دوام بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. این فلز برای ایجاد جواهراتی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار ایده‌آل می‌باشد. دوام این فلز به قدری است که پس از چند سال از تولید یک انگشتر، جزئیات قرار گرفته بر روی حلقه پلاتینی به همان اندازه‌ای است که زمان ساخت حلقه بر روی آن حک شده بود.

فلز پلاتین از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل می‌توان با خیال آسوده الماس یا سایر سنگ‌های قیمتی را بر روی این فلز سوار کرد. شاخک‌های پلاتینی که برای محکم کردن این سنگ‌های ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد هرگز نمی‌شکنند و شل نخواهند شد.

نکات و ترفند‌هایی برای شناسایی کردن پلاتین

پلاتین یک فلز ارزشمند و گران قیمت می‌باشد و از همین رو باید مطمئن باشید که جواهرات پلاتینی که قصد خرید آن‌ها را دارید، آیا در واقع پلاتین اصل هستند یا خیر. اگر به این موضوع دقت نکنید ممکن است که به جای پلاتین، طلای سفید یا نقره خریداری کنید. در ادامه چند نکته برای شناسایی این فلز به شما آموزش خواهیم داد.

علامت پلاتین

یکی از اولین نکاتی که در هنگام خرید جواهرات پلاتینی باید به آن توجه کنید، علامت پلاتین می‌باشد. این علامت به صورت Pt یا PLAT بر روی جواهرات نوشته می‌شود. ممکن است که قبل یا بعد از آن از اعدادی مانند ۹۹۹ یا ۹۰۰۵۰ برای نشان دادن میزان خلوص آن استفاده گردد.

تست خراش

این تست به شما کمک می‌کند تا فرق بین پلاتین و نقره را مشخص کنید. پلاتین در مقایسه با فلز نقره بسیار سخت‌تر می‌باشد. در هنگام خرید ناخن خود را بر روی سطح آن بکشید، در صورت به وجود آمدن خراش، جواهر مدنظر شما پلاتین خالص نیست و ممکن است نقره یا پلاتین آلیاژ شده با نقره باشد.

تست آهنربا

فلزات گرانبها مانند پلاتین از خاصیت مغناطیسی برخوردار نمی‌باشند. بنابراین می‌توانید با استفاده از یک آهنربا، واقعی یا تقلبی بودن پلاتین را بررسی کنید. برای آزمایش خلوص پلاتین آن را در نزدیکی آهنربا قرار دهید. اگر جواهر مورد نظر شما به آهنربا واکنش نشان دهد به این معنی است که جواهرات مورد نظرتان پلاتین نیستند یا آلیاژی از پلاتین می‌باشند.

نکات و نحوه مراقبت از پلاتین

زیبایی و درخشش پلاتین با گذشت زمان محو نخواهد شد، اما با افزایش سن بر روی سطح آن پتینه ایجاد می‌شود. با مراقبت مناسب از جواهرات پلاتین می‌توانید آن‌‌ها را برای نسل‌ها ماندگار کنید. در ادامه نکات و ریزه کاری‌هایی برای مراقبت از جواهرات پلاتین به شما آموزش خواهیم داد.

هنگام انجام کارهای یدی مانند باغبانی از پوشیدن حلقه‌های پلاتین خودداری نمایید. در هنگام کار با مواد شیمیایی ساینده باید جواهرات‌تان را از دست خود دربیاورید. شاید این مواد به فلز پلاتین آسیبی وارد نکنند، اما می‌توانند به سنگ‌های روی حلقه خسارات جبران ناپذیری را وارد کنند.

جواهرات پلاتینی خود را در جعبه‌های پارچه‌ای و جداگانه‌ای نگه‌داری کنید. این کار کمک می‌کند تا جواهرات‌تان به همدیگر ساییده نشود و از ایجاد خط و خراش بر روی آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

اگر جواهرات پلاتین شما به تعمیر یا تغییر اندازه نیاز دارند، حتما از پلاتین خالص برای انجام چنین کاری استفاده نمایید. بسیاری از جواهرسازان از طلای سفید برای تغییر اندازه جواهرات ساخته شده از پلاتین استفاده می‌کنند. این کار باعث به وجود آمدن علائم تیره رنگ بر روی مکان‌هایی است که فلز به یکدیگر لحیم خورده است.

تمیز کردن جواهرات پلاتینی

جواهرات پلاتینی خود را به صورت مرتب تمیز کنید. برای انجام هرچه بهتر تمیزی، جواهرات خود را در محلول آب گرم و صابون خیس کنید. سپس با استفاده از یک مسواک نرم بر روی جواهرات بکشید تا جرم و کثیفی روی آن‌ها از بین برود.

بر روی سطح پلاتین به صورت طبیعی، یک لایه پتینه قرار خواهد گرفت. اگر چنین چیزی برای شما جذاب نیست می‌توانید هر سال آن را صاف کنید و سطح جواهرات خود را با رودیوم آبکاری نمایید.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما