تفاوت اصلی سکه و طلای آب شده در چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که سکه و طلای آب شده با هم چه تفاوتی دارند و چرا برخی از مردم به سمت سرمایه‌گذاری طلای آب شده و برخی دیگر به سمت سکه می‌روند؟سرمایه‌گذاری بر روی سکه یا طلای آب شده علاوه‌بر سودی که ممکن است داشته‌باشد، ریسک‌هایی نیز دارد که باید حواستان در این مورد جمع باشد.

تفاوت اصلی سکه و طلای آب شده در چیست؟

البته بدانید که سرمایه‌گذاری علاوه‌بر پول، نیازمند دانش و مهارت نیز هست تا از ضرر جلوگیری کند. ابتدا به صورت خلاصه تعریفی از طلای آب شده و سکه را بیان می‌کنیم و سپس به سراغ تفاوت سرمایه‌گذاری برروی هرکدام از آن‌ها می‌رویم.

طلای آب شده و سکه

طلای آب شده، طلایی است که از ذوب کردن طلاهایی مانند طلاهای دست‌دوم، طلا و جواهرات قدیمی، طلاهای شکسته و یا حتی شمش به دست می‌آید. عیار طلای آب شده به عیار طلاهایی بستگی دارد که در زمان ذوب استفاده شده است. با توجه به این که اغلب طلاها در ایران عیار ۷۵۰ به بالا دارند، در نتیجه عیار طلای آب شده معمولا بالای ۷۰۰ می‌باشد. سکه، تکه‌ی کوچکی از جنس فلز، که معمولا به شکل دایره و تخت است که برای استفاده در داد و ستد باید توسط دولت خود تایید شود. در گذشته برای ساخت سکه از طلا، نقره و مس استفاده می‌شده‌ است؛ اما اکنون اغلب از ترکیبات نیکل برای ساخت سکه استفاده می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کهن‌ترین سکه در جهان حدود ۲۷۰۰ سال پیش تهیه شده‌است. برای شروع باید بدانیم که سکه به عنوان یک کالا حساب می‌شود و نه یک ابزار کار، که به‌ توان روی آن کار کرد. اما از طلای آب شده در صنعت طلا استفاده می‌کنیم و همان‌طور که قبلا در مقاله خرید و فروش طلای آب شده گفته بودیم؛ طلای آب شده در کارخانجات، طلا فروشان، بنکداران و مغازه‌های طلا فروشی استفاده می‌شده‌است اما امروزه خرید و فروش آن میان مردم نیز محبوب شده‌است. پرسشی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده‌است؛ این است که چه نوع طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟ یا اینکه بین این دو طلای گران بها چه تفاوتی وجود دارد؟

معامله به صورت آنلاین یا سنتی؟

برای خرید و فروش سکه و طلا مانند بقیه طلاها دو راه وجود دارد:

    به طور سنتی و از بازار خرید کنید.

    به صورت آنلاین معامله خود را انجام دهید.

اگر که بخواهید که از بازار خرید کنید به مبلغ زیادی برای خرید نیاز دارید؛ زیرا در بازار، طلای آب شده را کمتر از ۳۰ گرم نمی‌فروشند که این مقدار به مبلغ بسیار بالایی نیاز دارد که نسبت به وضع اقتصادی الان، کمتر کسی پیدا می‌شود که این مقدار پول را داشته باشد و بهتر است که انتخابی داشته باشیم که بتوان با درآمد کم نیز طلا را پس انداز کرد. سکه را به صورت خرد نمی‌فروشند. برای مثال نمی‌توان برای خرید یک سکه تمام، آن را نصف کرد و به دست مشتری داد و به همین دلیل مشتری باید آن را به طور کامل بخرد. اما اگر بخواهید که به صورت آنلاین خرید و فروش کنید، می‌توانید طلای آب شده را به صورت خرد و با حداقل مبالغ خرید و فروش کنید. همچنین باید بدانید که اگر بخواهید به صورت سنتی و از بازار خرید کنید؛ در بازار قبل از لحظه‌ی خرید سکه و طلای آب شده، قیمت را به صورت شفاف و مشخص بیان نمی‌کنند و اغلب به صورت تقریبی است. اما در خرید آنلاین طلا، قیمت به صورت لحظه‌ای بیان می‌شود و شما می‌توانید در لحظه خرید و فروش کنید.

برتری طلای آب شده نسبت به سکه

هنگام خرید سکه مبالغی اضافه به نام باج و حق ضرب از خریدار می‌گیرند و همچنین هنگام فروش پول مقدار باج را از سکه کم نمی‌کنند و در این‌جا تنها خریدار است که مقدار پول بیشتری را پرداخت کرده‌است. برای خرید طلای آب شده هیچ مالیات و اجرت ساختی را نباید پرداخت کنید و این یکی از برتری‌های طلای آب شده نسبت به بقیه طلاها و سکه است.

برای خرید هر کدام از آن‌ها باید به نکات زیر توجه کنیم:

نکات خرید سکه :

    توجه داشته‌باشید که نوسان قیمت سکه تمام نسبت به سکه‌های دیگر بیشتر است.

    سال ضرب سکه در قیمت آن تاثیر دارد و سکه‌ها با ضرب پایین‌تر، ارزان‌تر هستند.

    همچنین برای اطمینان از تقلبی نبودن سکه باید به تاریخ حک‌شده روی سکه و بسته‌بندی آن دقت کرد.

    همان‌طور که می‌دانید حباب قیمت به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. در میان سکه‌ها ربع سکه و سکه یک گرمی بیشترین میزان حباب طلا را دارند.

نکات خرید طلای آب شده:

    برای طلای آب شده عیار آن نباید پایین‌تر از ۶۴۰ باشد.

    اسم آزمایشگاه باید روی قطعه طلای آب شده حک شده باشد.

    روی طلای آب شده باید انگ یا همون کد ری‌گیری حک شده باشد.

    وزن و عیار طلای آب شده با وزن و عیار داخل فاکتور مطابقت داشته‌باشد.

    قبل از معامله قیمت را از مکان‌های مختلف چک کنید. از مکان‌های معتبر خرید کنید.

    برای اطمینان از تقلبی نبودن طلای آب شده باید به انگ و شماره شناسه طلای آب شده دقت کرد.

اگر به خرید طلای آب شده علاقه دارید میتوانید به خرید طلای آب شده مراجعه کنید.

تاثیر بازار جهانی و داخلی بر روی سکه و طلای آب شده

اگر به دنبال طلایی برای سرمایه‌گذاری هستید که بازار داخلی ایران روی آن تاثیرگذار باشد، می‌توانید سکه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. سکه دارای بازار متمرکز داخلی در ایران است و به همین دلیل دارای محدودیت خرید نیز است. اما اگر به دنبال طلایی هستید که بازاری جهانی و غیر متمرکز داشته‌باشد، می‌توانید طلای آب شده را انتخاب کنید که محدودیتی برای خرید نیز ندارد. همچنین به علت جهانی بودن طلای آب شده،عوامل داخلی بر روی قیمت آن نیز تاثیری ندارد.

عوامل مؤثر بر روی قیمت سکه و طلای آب شده

یکی از نکاتی که هنگام سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشته‌باشیم، این است که قیمت کالایی که می‌خواهیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم به چه چیزهایی بستگی دارد. برای مثال عمده‌ی قیمت سکه به تصمیمات داخلی مانند سیاست‌های کشور و … بستگی دارد. همچنین بازار عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه نیز تاثیر دارد. بهتر است زمانی که بازار به یک ثبات نسبی رسیده باشد سکه بخرید. اما قیمت طلای آب شده به تصمیمات و عوامل داخلی بستگی ندارد و رابطه‌ی مستقیمی با قیمت دلار و انس دارد .

نقدشوندگی طلای آب شده یا سکه

اگر به دنبال سرمایه‌ای هستید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد و هر موقع که خواستید آن را بفروشید و  بازار خوبی داشته باشد، باید به سراغ طلای آب شده بروید زیرا نسبت به سکه نقدشوندگی بالاتری دارد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری طلای آب شده و سکه

و در آخر به صورت خلاصه سرمایه‌گذاری بر روی سکه و طلای آب شده را بررسی می‌کنیم:

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری سکه:

مزایا:

    بازدهی سود بالاتر از تورم در زمان فروش خصوصا در سرمایه گذاری بلند مدت (که این موضوع بستگی به نوع سکه و زمان ضرب آن نیز دارد.)

    سود بیشتر نسبت به طلای نو و دست دوم در زمان فروش

    حفظ ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان

    نرخ رشد رضایت‌بخش در بازه زمانی بلند مدت

معایب:

    خطر سرقت

    مشکلات و خطرات نگهداری

    استفاده زینتی ندارد

    محدودیت در خرید (در بازه‌های زمانی به خصوص که تقاضا بالاست، نمی‌توانید هر تعداد سکه که می‌خواهید به راحتی خریداری نمایید)

    عدم امکان خرید با پس انداز‌های اندک

    داشتن حباب قیمت (تفاوت ارزش ذاتی سکه با قیمت آن در بازار سکه)

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری طلای آب شده:

مزایا:

    نداشتن اجرت ساخت

    عدم پرداخت مالیات بر افزایش ارزش افزوده در هنگام خرید

    کمتر بودن قیمت خرید نسبت به طلای دست دوم

    نداشتن هزینه بسته‌بندی نسبت به خرید شمش و سکه داشتن بازار غیر متمرکز (همیشه خریدار و فروشنده دارد)

    محاسبه قیمت در زمان خرید و فروش بر مبنای عیار درج شده بر روی طلای ذوب شده (این در حالی است که در زمان فروش طلای دست دوم ۱۸ عیار، فروشنده آن را با عیار کمتر از ۱۸ از شما خریداری می‌نماید)

    قدرت نقدشوندگی بالا در شبکه‌های طلای کشور و طلا فروشی‌ها

    قابلیت تبدیل طلای آب شده به زیورآلات دلخواه توسط طلاسازان و کسبه طلا

    امکان خرید با سرمایه اندک

    امکان نگهداری آسان نسبت به طلای نو و دست دوم

    قابلیت حمل و نقل آسان

    عدم محدودیت در میزان خرید طلای آب شده

    تایید وزن و عیار و تعیین اعتبار طلای آب شده از طریق پیگیری کد قابل رهگیری درج شده روی آن (انگ) با استفاده از سامانه عیار گویا

    امکان فروش طلای آب شده به مقدار مورد نیاز

معایب:

    امکان تقلبی بودن (ممکن است در میان طلاهای مورد استفاده در زمان ذوب طلای تقلبی وجود داشته باشد که باعث افت عیار در طلای آب شده خواهد شد.)

    عدم اطمینان از درجه خالص بودن

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما