نیم سکه بهار آزادی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ + فرمول محاسبه قیمت

طلا و جواهر اقتصاد 100: با به‌وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ایران، سکه بهار آزادی تبدیل به سکه رسمی کشور شد. این سکه که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود، انواع مختلفی دارد.

نیم سکه بهار آزادی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ + فرمول محاسبه قیمت

نیم سکه یکی از انواع سکه‌های بهار آزادی است که خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. به دلایل مختلف، بسیاری از افراد خرید نیم سکه را به خرید تمام‌سکه ترجیح می‌دهند. نیم سکه برای این افراد می‌تواند کاربرد سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را داشته باشد. اما درباره نیم سکه چقدر می‌دانیم؟ آیا ویژگی‌های آن را می‌شناسیم؟ چه تفاوتی بین نیم سکه و تمام‌سکه وجود دارد؟ 

از حیث طراحی، این سکه‌ها به دو نوع طرح قدیم و طرح جدید یا امامی تقسیم می‌شوند. تفاوت بین این دو سکه در طراحی و سال ضرب آنها است. سکه طرح قدیم از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شد؛ اما ضرب سکه امامی از سال ۱۳۷۰ تا کنون ادامه دارد. هرکدام از سکه‌های بهار آزادی طرح قدیم و طرح جدید، از حیث قطع نیز انواع مختلف دارد؛ انواع «ربع»، «نیم»، «یک»، «تمام»، «دو و نیم» و «پنج». حالا که انواع سکه‌های بهار آزادی را شناختیم، به سراغ پرسش ابتدائی خود می‌رویم: نیم سکه بهار آزادی چیست؟ نیم سکه یکی از انواع سکه‌های بهار آزادی طرح قدیم یا جدید است که در قطع «نیم» ضرب می‌شود.

وزن نیم سکه بهار آزادی چقدر است؟

سکه‌های بهار آزادی طرح قدیم و طرح جدید در وزن و عیار تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها وزن قطعات مختلف سکه، اعم از «تمام»، «نیم»، «ربع» و دیگر انواع با یکدیگر متفاوت است. این درحالی است که عیار همه این قطعات ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. وزن نیم سکه بهار آزادی ۴ گرم و ۰۶۶/۰ سوت است. یعنی برابر با نصف وزن تمام‌سکه بهار آزادی که وزنی برابر با ۸ گرم و ۱۳۳ سوت دارد.

عیار نیم سکه بهار آزادی چقدر است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، عیار همه سکه‌های بهار آزادی یکسان و معادل با ۲۲ است؛ اما این به چه معنی است؟ عیار سکه یعنی چه؟ عیار طلا نمایانگر خلوص طلا است. عیار از ۸ تا ۲۴ متفاوت است؛ و طلای ۲۴ عیار، طلایی است که در ساخت آن هیچ ناخالصی‌ای وجود ندارد. با کمتر شدن این عدد،‌ خلوص طلا نیز کاهش می‌یابد. عموماً از طلای ۲۲ عیار برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود. در این مدل، ۹۱.۶۷٪ قطعه موردنظر را طلای خالص تشکیل داده و مابقی آن ناخالصی محسوب می‌شود. افزودن این ناخالصی به طلا سبب محکم‌تر شدن آن می‌شود. علاوه بر اشاره به عیار ۲۲ برای سکه، روش رایج دیگری نیز برای اعلام عیار سکه بهار آزادی وجود دارد؛ و آن اشاره به عدد ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. این بدین معنی است که از هر ۱۰۰۰ گرم این سکه، ۹۰۰ گرم آن طلای خالص و مابقی آن ناخالصی است.

قیمت نیم سکه بهار آزادی چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل زیادی در قیمت نیم سکه بهار آزادی دخیل است. این عوامل می‌تواند اجتماعی، اقتصادی و یا مربوط به اوضاع کلی بازار طلای جهانی باشد.اما مهم‌ترین خصوصیت یک سکه که ارزش آن را تعیین می‌کند وزن آن، عیار آن و قیمت انس جهانی طلا است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی

یار طلای معامله‌شده در بازارهای جهانی ۲۴ و عیار سکه بهار آزادی ۲۲ است. با تقسیم عدد ۲۲ بر ۲۴ عدد ۰.۹۱۶ به دست می‌آید و پس از ضرب این عدد در وزن سکه موردنظر (تمام، نیم و ربع بهار آزادی) قیمت واقعی سکه محاسبه می‌شود.

فرمول قیمت نیم سکه بهار آزادی چیست؟

فرمول دقیق محاسبه قیمت سکه به صورت زیر است: (((قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱.۱ ) × ۰.۹۱۶ × وزن سکه) + حق ضرب متغیرهایی که موجب نوسان در قیمت سکه نیم بهار آزادی می‌شوند، همان عواملی‌اند که موجب تغییر قیمت انواع دیگر سکه‌ها هم می‌گردند. عواملی مثل قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و حباب قیمتی که به صورت روزانه این قیمت را تغییر می‌دهند و از جمله مهم‌ترین عوامل هستند. هرچند محسابه قیمت نیم سکه طرح امامی و نیم سکه طرح قدیم یکسان است اما نیم سکه طرح امامی با قیمت بیشتری نسبت به نیم سکه بهار آزادی طرح قدیم معامله می‌شود. این اختلاف قیمت به‌دلیل بیشتر بودن تقاضای خرید نیم سکه طرح امامی یا جدید است؛ هرچند که هر دو سکه وزن و عیاری برابر دارند.

نتیجه‌گیری

معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه‌ها را ضرب کرده و از طریق بانکهای عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. سکه‌های بهار آزادی به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. یکی از این سکه‌ها، نیم سکه بهار آزادی است که بسیاری از ما بارها با آن برخورد داشته‌ایم. این سکه‌ عموما به عنوان سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، مهریه، هدیه و مواردی اینچنینی خریداری می‌شوند. سرمایه‌گذاری بر روی سکه‌ها، مثل انواع دیگر سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است؛ با اینهمه یکی از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بین بسیاری از مردم خرید سکه است. خرید سکه نیاز به دانش و مهارت دارد. بنابراین، اگر دانش کافی برای انتخاب سکه بهار آزادی را داشته باشیم، می‌توانیم سرمایه‌گذاری مناسبی کنیم. ما اینجاییم تا به شما برای خرید سکه‌ کمک کنیم.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما