متولدین شهریور سنگ مورد علاقه شان را بشناسند

طلا و جواهر اقتصاد 100: یاقوت کبود متعلق به خانواده کانی‌های کوراندوم است. شاید استفاده از نام یاقوت کبود برای این سنگ این طور به نظر برسد که تنها رنگ آن آبی است.

متولدین شهریور سنگ مورد علاقه شان را بشناسند

کیت میدلتون، آشواریا رای، آمیتاب باچان و ای آر رحمان. این افراد به غیر از اینکه چهره‌های شناخته شده و معروفی هستند چه ویژگی مشترک دیگری دارند؟

همه آن‌ها دارای یک انگشتر یاقوت کبود می‌باشند. انگشتر میدلتون مربوط به مادرشوهر فقیدش یعنی پرنسس دایانا است که یکی از نمادین‌ترین انگشترها در تاریخ جواهرات به شمار می‌آید.

این طور به نظر می‌رسد که رابطه خاصی بین افراد مشهور و ثروتمندان و این سنگ قیمتی وجود دارد. تا قرن ۱۷ میلادی تنها افراد سلطنتی و کاهنان اعظم توانایی استفاده از این گوهر نفیس را دارا بودند. اما امروزه این قضیه فرق می‌کند و هر کسی که توانایی پرداخت برای چنین گوهری را داشته باشد، می‌تواند جواهر آراسته شده با یاقوت کبود را استفاده کند. اما دلیل این همه شکوه و جذبه و خاص بودن این سنگ در چیست؟

اگر می‌خواهید که با یاقوت کبود (Sapphire) بیشتر آشنا شوید، با ما در این پست همراه باشید تا نکاتی را در مورد ویژگی‌های این سنگ قیمتی، تاریخچه، انواع آن و نکاتی که در هنگام خرید طلا و جواهرات یاقوت باید به آن‌ها توجه کنید را به شما توضیح دهیم.

معرفی سنگ یاقوت کبود

اما یاقوت‌های کبود همیشه آبی رنگ نیستند. این سنگ در انواع رنگ‌های سفید، زرد و صورتی موجود می‌باشد و رنگ سبز و بنفش و نارنجی از جمله رنگ‌های نادرتری هستند که می‌توانید این سنگ را در آن رنگ‌ها خریداری کنید. برخی از این سنگ‌ها می‌توانند بسته به نوع نوری که به آن می‌تابد از خود تغییر رنگ نمایش دهند.

یاقوت کبود در زیر نور طبیعی خورشید از خود رنگ آبی و در زیر نور مصنوعی از خود رنگ بنفش نشان می‌دهد. برای مشاهده تغییر رنگ یک یاقوت کبود باید نمونه سنگ را در زیر نورهای مختلفی از جمله نور خورشید در صبح زود، نور خورشید در بعد از ظهر، نور فلورسنت و نور لامپ رشته‌ای بررسی کرد.

یاقوت کبود یک سنگ کاملا سخت می‌باشد و سختی آن در مقیاس Mohs برابر با عدد ۹ است. به نوعی می‌توان گفت که این سنگ به عنوان سخت‌ترین سنگ قیمتی بعد از الماس شناخته می‌شود. یاقوت کبود به عنوان سنگ خوش شانسی و آرامش شناخته می‌شود. به عنوان تعدادی از مشهورترین یاقوت‌های کبود در تاریخ می‌توان به یاقوت کبود لوگان، ستاره بمبئی و راکلفر اشاره کرد که هر کدام داستان و ویژگی خود را دارا می‌باشند.

تاریخچه یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود یا سافیر نام خود را از کلمه یونانی sappheiros گرفته است. البته زمانی این نام برای اشاره به سنگ دیگری به نام لاجورد استفاده می‌شد. یاقوت کبود طبق باورها همیشه با عشق، حقیقت، وفاداری و سلطنت هم معنی بوده است و به همین دلیل این سنگ توسط اشراف و روحانیون مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طبق باور ایرانیان باستان، زمین یک یاقوت کبود غول پیکر بوده و رنگ آبی آسمان به دلیل منعکس شدن نور این یاقوت کبود می‌باشد. یونانیان و رویمان باستان بر این باور بودند که یاقوت کبود آبی می‌تواند به عنوان یک طلسم محافظ عمل کند.

انواع یاقوت کبود

این جواهر اصولا بر اساس رنگی که به خود می‌گیرد به انواع مختلف دسته بندی می‌شود. این سنگ‌های قیمتی درخشان به داشتن رنگ آبی معروف هستند ولی با این حال رنگ آبی تنها یکی از رنگ‌هایی است که این سنگ به خود می‌گیرد.

یکی دیگر از انواع یاقوت‌های کبود، یاقوت کبود صورتی می‌باشد. این سنگ رنگ خود را از آثار کروم به جا مانده در داخل کانی خود به دست می‌آورد. در یک مقطع زمانی این جواهرات صورتی رنگ بسیار کمیاب فرض می‌شدند. اما در اواخر دهه ۱۹۰۰ ذخایر بزرگی از این سنگ در ماداگاسکار کشف شد که باعث شد این سنگ‌های قیمتی راحت‌تر در دسترس باشند.

یکی دیگر از سنگ‌های محبوب این خانواده، سنگ یاقوت کبود زرد می‌باشد که در بین دوستاران جواهرات بسیار محبوب است. رنگ زرد این سنگ نتیجه وجود آثار آهن در کوراندوم یا قرار گرفتن سنگ در معرض سطوح تشعشع ضعیف می‌باشد. این سنگ در هند با نام Pukhraj Ratna شناخته می‌شود که طبق طالع بینی‌ها یکی از فرخنده‌ترین سنگ‌های قیمتی کشف شده است.

وجود انکلوزیون و حفرات در اکثر سنگ‌های قیمتی امری نامطلوب به شمار می‌آید اما در مورد یاقوت کبود این قضیه فرق می‌کند. وجود چنین حفراتی در یاقوت کبود می‌تواند زیبایی سنگ را چند برابر کند. در برخی از موارد می‌توان شکل ستاره شش پر را به سنگ بدهد. یاقوت‌های کبود ستاره‌ای بسیار کمیاب هستند و از ارزش بالایی برخوردار می‌باشند.

سنگ تولد و سالگرد

یاقوت کبود سنگ تولد متولدین شهریور ماه (سپتامبر) است. این سنگ‌ها نمادی از پنجمین و چهل و پنجمین سالگرد ازدواج یک زوج نیز تلقی می‌گردند. طبق طالع بینی هندی رنگ آبی این سنگ نشانی از سیاره زحل و رنگ زرد آن نشان دهنده سیاره مشتری است.

فرق یاقوت کبود اصل و تقلبی

این سنگ با اینکه از قیمت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، اما افراد زیادی علاقه دارند که آن را خریداری نمایند. وجود قیمت بسیار بالا برای انواع سنگ‌های یاقوت کبود باعث شده است که انواع سنگ‌های تقلبی و شیشه‌های رنگی به جای آن فروخته شود. دانستن نکاتی در مورد تشخیص فرق یاقوت کبود اصل و تقلبی می‌تواند به شما در خرید حلقه‌، آویز یا هر جواهر دیگری که در آن از این نوع سنگ استفاده شده است کمک کند.

سنگ یاقوت کبود طبیعی براق نیست و رنگ‌های دیگر ار از خود منعکس نمی‌کند. در ضمن یاقوت‌های کبود دومین سنگ قیمتی سخت در دنیا هستند و از همین رو در برابر خراش کاملا مقاوم هستند. اگر یاقوت کبودی را مشاهده کردید که دارای خش یا بریدگی است شک نکنید که آن سنگ یک یاقوت تقلبی است.

نکات مربوط به خرید یاقوت کبود

یاقوت کبود یکی از چهار سنگ قیمتی با ارزش در جهان است. به همین دلیل در هنگام خرید این نوع سنگ‌ها باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. ویژگی‌هایی که در هنگام خرید یاقوت کبود باید در نظر داشته باشید شامل ۴ C سنگ‌های قیمتی است که در زیر این ۴ ویژگی را در مورد یاقوت کبود برای شما توضیح داده‌ایم:

برش

یکی از ویژگی‌های تاثیرگذار در برش نهایی سنگ یاقوت کبود، شکل و اندازه سنگ آن می‌باشد. از آنجایی که این سنگ‌ها اکثرا به شکل استوانه‌ای یا هرمی در طبیعت پیدا می‌شوند، نگین برش خورده نهایی اغلب دارای برش عمیق می‌باشد. یاقوت‌های کبود ستاره‌ای به صورت کابوشن بریده می‌شوند که یعنی فاقد سطح برش هستند. یاقوت‌های کبود ستاره‌ای باید به شکلی برش بخورند که ستاره آن‌ها به شکل قرینه و در وسط سنگ قرار بگیرد.

رنگ

ویژگی رنگ در یاقوت‌های کبود بسیار متنوع است. برخی از این سنگ‌ها دارای رنگ یک نواخت هستند، در حالی که برخی از یاقوت‌های کبود دارای مناطق رنگی متمایز می‌باشند. هرچه رنگ یک دست تر باشد، سنگ از قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود. بهترین یاقوت‌های کبود سنگ‌هایی هستند که دارای رنگ‌های اشباع روشن و بدون تیرگی در سنگ خود می‌باشند.

یاقوت‌های کبود آبی که به رنگ سبز متمایل هستند نسبت به سایرین از ارزش کمتری برخوردار می‌باشند.

وضوح

یاقوت کبود شفاف بدون هیچ گونه انکلروزیون، بسیار کمیاب است. با این وجود این سنگ نسبت به سایر سنگ‌های خانواده کروندوم از شفافیت بیشتری برخوردار می‌باشد. یکی از ناخالصی‌های شایع در این سنگ‌ها رسوبات معدنی هستند که به صورت سوزن‌های نازک و بلند در این گوهرها به وجود می‌آیند. زمانی که این رسوبات به صورت گروهی به وجود بیایند و یکدیگر را قطع کنند به عنوان شکل ابریشم در یاقوت کبود شناخته می‌شوند.

اگر رسوبات و ناخاصلی‌ها دوام سنگ را تهدید کنند، بر روی قیمت نهایی آن تاثیرگذار خواهند بود و ارزش آن را کاهش می‌دهند. با این وجود اگر اجزا موجود در آن نور را پراکنده کنند و بدون اینکه شفافیت سنگ را تغییر دهند به سنگ ظاهری مخملی ببخشند، می‌توانند ارزش یاقوت کبود را افزایش دهند.

قیراط

اندازه یک سنگ یاقوت کبود می‌تواند تا صدها قیراط نیز برسد. با این وجود بیشتر کانی‌های یاقوت کبود با کیفیت، کمتر از ۵ قیراط وزن دارند. در هنگام بررسی قیراط یاقوت کبود باید کیفیت سنگ را نیز در نظر داشته باشد. برای مثال یک یاقوت کبود ۵ قیراطی کم کیفیت، ارزشی در حدود ۲ برابر سنگ ۱ قیراطی یاقوت کبود خواهد داشت. در صورتی که سنگ ۵ قیراطی با ارزش باشد می‌تواند تا ۵ برابر سنگ ۱ قیراطی قیمت داشته باشد.

نحوه نگه‌داری و مراقبت از جواهرات یاقوت کبود

با توجه به این که جواهرات یاقوت کبود از ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشند، باید به درستی از این سنگ‌های قیمتی نگه‌داری به عمل بیاورید. در ادامه چند نکته برای نگه‌داری اصولی از این جواهرات به شما آموزش خواهیم داد:

این سنگ‌ها به دلیل داشتن سختی بسیار زیاد به راحتی خراشیده نمی‌شوند و با اسیدهای ملایم آسیب نخواهند دید. با این حال بهتر است زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، این جواهرات را در جعبه پارچه‌ای و به دور از سایر جواهرات خود نگه‌داری کنید.

در ضمن بهتر است که در هنگام تمیز کردن خانه یا انجام کارهای یدی، النگوها و انگشترهای یاقوت کبود خود را از دست‌تان در بیاورید.

برای تمیز کردن جواهرات تزئین شده با یاقوت کبود، ابتدا آن‌ را در آب گرم و شوینده‌های سبک خیس کنید و سپس با استفاده از یک مسواک نرم آن‌ را تمیز کنید و در آخر با پارچه بدون پرز آن را خشک نمایید.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما