همه آنچه که باید در مورد تعمیر طلا بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا و جواهرات یکی از پر کاربردترین اکسسوری‌ها خصوصا در بین بانوان می‌باشند. برخی از افراد به دلیل داشتن علاقه شدید به طلا، به صورت مداوم و روزانه از انواع جواهرات و طلاها استفاده می‌کنند.

همه آنچه که باید در مورد تعمیر طلا بدانید

در صورتی که به طلا فشار یا ضربه‌ای وارد شود می‌تواند تغییر شکل دهید، پاره شود یا نگین قرار گرفته بر روی آن از جای خودش درآید. در صورت بروز چنین مشکلاتی، طلا و جواهرات زیبایی خود را از دست خواهد داد و شاید دیگر قابل استفاده نباشد. بعضی از طلا و جواهرات علاوه بر زیبایی و ارزش مادی، ارزش معنوی خاصی برای افراد دارند و خرابی آن‌ها می‌تواند موجب آزردگی و نارحتی آن‌ها شود.

در صورت بروز چنین مشکلاتی نیاز به تعمیر طلای خود خواهید داشت. در ادامه این پست مطالبی را در مورد تعمیر انواع خرابی طلا و جواهرات برای شما آماده کرده‌ایم.

منظور از تعمیر طلا چیست؟

تعمیر طلا یک حوزه کاری تخصصی است که به تعمیر و بازسازی طلاها می‌پردازد. مراکز و کارگاه‌های تعمیر طلا برای این کار وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و طلاهای خود را تعمیر کنید. همچنین مراکز آموزشی وجود دارند که به شما نحوه تعمیر طلا را آموزش خواهند داد و می‌توانید فعالیت خود را در این حرفه آغاز کنید.

طلاها و به خصوص طلاهای قدیمی به دلیل استفاده زیاد، فشار یا ضربه دچار کج شدگی، تا شدگی، پارگی یا خرابی قفل‌های موجود در آن‌ها می‌گردد. برخی از این اتفاقات باعث از بین رفتن زیبایی طلا و برخی دیگر نیز باعث غیر قابل استفاده شدن آن می‌شوند.

برای تعمیر طلا از ابزارهای مختلفی مانند چکش‌های مخصوص، انواع انبر و دستگاه‌های لیزر استفاده می‌شود. تکنسین تعمیرات طلا این وظیفه را به عهده دارد که در ادامه درباره این افراد بیشتر توضیح خواهیم داد.

تکنسین تعمیرات طلا کیست؟

تکنسین تعمیرات طلا فردی ماهر و دوره دیده می‌باشد که می‌تواند انواع طلاهای آسیب دیده مانند، دستبند، گوشواره، انگشتر و … که دچار آسیب دیدگی شده‌اند را تعمیر کرده و آن‌ها را به شکل اولیه خود بازگرداند. تکنسین تعمیرات طلا باید توانایی و مهارت کار با انواع دستگاه‌ها و ابزارهای تعمیرات طلا مانند چکش‌ها، انبرها، سیم چین و دستگاه‌های توماتیک، لیزر و … را داشته باشد.

انواع تکنیک‌های تعمیر طلا و جواهر

تعمیر طلا و جواهرات بسته به نوع، عیار طلا، دارا بودن یا نبودن نگین و یک سری پارامتر دیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه تعمیر هر کدام از این شرایط را برای شما شرح خواهیم داد.

تعمیر طلای نگین دار

در تعمیر طلا و زیورآلات نگین دار دو حالت وجود دارد. حالت اول این است که طلای شما دارای نگین مخراج شده و دارای پایه باشد. اگر طلای شما دارای نگین مخراج شده (یعنی با استفاده از پایه بر روی طلای شما سوار شده باشد) است باید به کارگاه طلا سازی مراجعه کنید تا در آنجا تعمیرات لازم را بر روی طلای شما پیاده سازی کنند.

حالت دوم زمانی است که نگین طلای شما به وسیله چسب بر روی طلا سوار شده باشد. در این شرایط می‌توانید در منزل نیز نگین طلای خود را تعمیر کنید.

برای انجام این کار در خانه باید از چسب‌های قوی استفاده کنید که در زمان کوتاهی خودش را بگیرد، در ضمن سر چسب باید به قدری نازک باشد تا بتوان ظریف کاری‌های لازم را پیاده سازی کرد. یکی از چسب‌های توصیه شده برای این کار چسب ALFA می‌باشد.

تعمیر عمومی جواهرات

یک سری روش عمومی برای تعمیر و بهبود شرایط طلا و جواهرات در سراسر دنیا وجود دارند. اکثر این نوع از تعمیرات می‌تواند بر روی انگشترها، گردنبندها و دستبندها کاربرد داشته باشند.

تمیز کردن اولترا سونیک

اولین قدم برای تعمیر جواهرات تمیز کردن قطعات آن‌ها می‌باشد. این مرحله به شما کمک می‌کند تا سایر تعمیرات احتمالی مورد نیاز را که در هنگام کثیف بودن قطعات قابل مشاهده نبوده‌اند، دیده شوند.

آبکاری رادیوم

طلاهای سفید ذاتا زرد رنگ هستند و با گذشت زمان رادیوم موجود در آن که به سفید رنگ شدن آن کمک می‌کند از بین می‌رود و رنگ زرد طلای طبیعی آشکار می‌شود. با استفاده از آبکاری رادیوم این جواهرات، رنگ سفید براقی که باید در آن‌ها مشاهده شود، بازخواهد گشت.

قبل از انجام این مرحله، طلا باید به درستی تمیز شود و جلا داده شود. در صورتی که بخواهید طلاهای خود را در منزل تمیز کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ما در مورد تمیز کردن طلا در خانه را مطالعه کنید. اگر مشکل خاص دیگری وجود نداشته باشد این مرحله می‌تواند تا حدود یک هفته طول بکشد.

پرداخت طلا

اگر بر روی طلا و جواهرات خود خراشیدگی مشاهده کرده‌اید باید آن را صیقل دهید تا خط و خش‌ها از بین بروند. طلای سفید پس از صیقل دادن نیاز به رادیوم مجدد دارد زیرا رادیوم در حین صیقل دادن از بین می‌رود.

پرداخت پلاتین

در حالی که پلاتین فلز قوی می‌باشد، همچنان می‌تواند مستعد خط و خش باشد. زمانی که بر روی جواهرات خود خط و خش مشاهده کردید، باید آن‌ها را صیقل دهید. این کار می‌تواند از وزن طلاها و جواهرات شما کم کند.

لحیم کاری جواهرات

لحیم کاری به معنای استفاده از شعله برای اتصال طلا یا نقره به خودش است. برای لحیم کاری از آلیاژها و فلزات گران‌بهایی استفاده می‌شود که دارای نقطه ذوب پایینی باشند.

جوش لیزری جواهرات

با استفاده از لیزر می‌توان فلزات گران‌بها را به هم جوش داد. لیزر یک پرتو تقویت شده از نور است که وقتی بر روی یک نقطه ثابت متمرکز می‌گردد می‌تواند آن نقطه را با دقت جوش بدهد. جوشکاری لیزری توانسته که در نحوه تعمیرات طلا و جواهرات انقلابی ایجاد کند.

استفاده از لیزر در سنگ‌های قیمتی بسیار روش ایمنی است، زیرا در ناحیه‌ اطراف جوش گرما ایجاد نمی‌کند. در ضمن هنگام استفاده از جوش لیزری نیازی به لحیم نخواهد بود.

تعمیر انگشتر

انسان‌ها به صورت روزانه از دست‌های خود برای انجام کارهای گوناگونی استفاده می‌کنند، پس جای تعجبی نیست که انگشترهای موجود در انگشت با آسیب‌های زیادی روبرو شوند. حتی با مراقبت از انگشتر خود، باز هم ممکن است که در مرور زمان نیاز به تعمیر پیدا کند.

تعمیر شاخک‌های انگشتر

شاخک‌ها جواهرات و نگین‌های شما را بر سر جای خودشان محکم نگه می‌دارند. این شاخک‌ها با مرور زمان ممکن است این دچار فرسایش شوند و بهتر است این مشکل را قبل از شل شدن آن‌ها و افتادن نگین انگشرتان حل کنید.

اندازه انگشتر

یکی از تعمیرات متداول در انگشترها، تغییر اندازه آن‌ها می‌باشد. زمانی که اندازه انگشتر مناسب نیست، باید اندازه آن را کم یا زیاد کنید. این کار با استفاده از مشعل یا جوشکاری لیزری و بسته به ساختار انگشترها انجام می‌گردد.

اضافه کردن محافظ انگشتر

این روش یک راه مقرون به صرفه برای تغییر اندازه حلقه بدون دخالت آنچنانی در طراحی انگشتر می‌باشد. محافظ انگشتر قطعه فلزی است که در داخل حلقه انگشتر قرار می‌گیرد.

تعمیر کانال انگشتر

کانال‌ها راهی برای ایمن سازی سنگ‌های قیمتی قرار گرفته بر روی انگشتر می‌باشند. در صورت مشاهده تکان خوردن الماس، نگین یا هر تکه سنگی که بر روی انگشتر شما وجود دارد، می‌بایستی که در اسرع وقت به تعمیر و درست کردن کانال انگشتر خود بپردازید.

تعویض سر انگشتر

اگر برای مدت طولانی شاخک‌های انگشتر خود را نادیده بگیرید، می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. اکثر اوقات تعویض سر انگشترها به صرفه‌تر از تعمیر شاخک‌ها خواهد بود. سر انگشتر باید با یک کپی درجه یک از همان سر جایگزین شود تا انگشتر مانند روز اولش گردد.

جایگزینی سنگ‌های قیمتی

افتادن سنگ و نگین روی انگشتر می‌تواند خیلی ناگوار باشد. فرقی نمی‌کند که این حادثه بر اثر سایش رخ دهد یا شکستن شاخک‌های روی آن، در هر صورت سنگ قیمتی روی آن باید تعویض گردد. برای جایگزینی سنگ روی انگشتر خود باید به دنبال گوهری از همان جنس و اندازه بگردید و با برش مناسب، آن را بر روی انگشتر خود قرار دهید.

تعمیر گردنبند

گردنبند‌ها یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌ها به حساب می‌آیند و در صورتی که خراب شوند باید برای تعمیر آن‌ها اقدام نمایید.

تعمیر بست گردنبند

اگر قفل موجود در گردنبند قابل تعمیر باشد، تکنسین تعمیر می‌تواند آن را برای شما درست کند. در غیر این صورت باید قفلی دیگر را جایگزین آن کنید. بست‌های متنوع و مختلفی در گردنبندها استفاده می‌شود که می‌توانید با توجه به شرایط و علاقه خود یکی از آن‌ها را سفارش دهید.

تعمیر زنجیره پاره شده

زنجیرهای مورد استفاده در گردنبند‌ها از ظرافت خاصی برخوردار می‌باشند و ممکن است پس از مدتی ساییده و ضعیف شوند. با استفاده از جوش لیزری می‌توان زنجیرهای پاره شده را دوباره به هم جوش داد.

دست بندها انواع مختلفی دارند و به صورت انواع فلزات قیمتی و یا بدلی جات تولید و به فروش می‌رسند. در صورت استفاده نادرست و یا گذر زمان، دست‌بندها دچار خرابی خواهند شد.

تعمیر دستبند

بست‌های به کار رفته در دست‌بندها پس از گذشت مدت زمانی دچار پوسیدگی و خراب شدگی خواهند شد و بسته به آسیب وارده باید آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

تعمیر جواهرات به کار رفته در دستبند

سنگ‌های قیمتی و جواهرات در دستبندها نیز به کار می‌روند. به دلیل تکان‌های زیادی که دست انسان در طول روز انجام می‌دهد، جواهرات موجود در دست‌بند شما می‌تواند دچار آسیب‌هایی شوند و باید اقدام به تعمیر آن‌ها کنید.

تعمیر گوشواره

گشواره‌ها می‌توانند بر روی زیبایی صورت شما بسیار تاثیرگذار باشند. اگر گوشواره شما دچار نقص و خرابی گردد، باید سریعا دست به تعمیر آن بزنید.

عوض کردن قلاب گوشواره

آیا به ظاهر جدیدی نیاز دارید؟ دیگر مدل گوشواره‌هایتان را دوست ندارید؟ شما می‌توانید قلاب گوشواره خود را تغییر دهید و طرح و مدل گوشواره خود را دگرگون کنید.

تعمیر شاخک گوشواره

شاخک‌های به کار رفته در گوشواره معمولاً خیلی زود از بین نمی‌روند، اما به دلیل استفاده از محصولات مرتبط با مو بر روی سر، مستعد آلودگی شیمیایی هستند. اگر احساس می‌کنید مشکلی در گوشواره‌ها به وجود آمده است، با رفتن به نزد یک تکنسین تعمیرات طلا و جواهرات می‌توانید وضعیت آن را بررسی کنید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما