نحوه محاسبه سود فروشنده طلا / نکات مهمی که قبل از فروشندگی طلا باید بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: محاسبه سود فروشنده طلا برای کسانی که قصد دارند در شغل فروشندگی طلا و جواهر مشغول به کار شوند، یک ضرورت به شمار می‌رود.

نحوه محاسبه سود فروشنده طلا /  نکات مهمی که قبل از فروشندگی طلا باید بدانید

البته خیلی از مردم که به عنوان خریدار برای تهیه جواهرات مراجعه می‌کنند نیز مایل هستند تا ببینند طلافروشان از قبل فروش مصنوعات طلا چقدر عایدشان می‌شود. در حالت کلی باید توجه داشته باشید که مبلغی که برای خرید جواهرات پرداخت می‌کنید، علاوه بر معادل ریالی وزن طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و سوده فروشنده نیز می‌شود.
 

انواع فروشندگی طلا

در ابتدا لازم است تا با انواع فروشندگی طلا که در بازار به‌عنوان امری مرسوم به شمار می‌رود، آشنا شویم. در حالت کلی دو نوع فروشندگی طلا وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱. بنکداری

بنکدار کسی است که رابط بین کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی طلا با فروشندگان جزء است. این فرد مصنوعات طلا را به‌صورت عمده از تولیدکنندگان و سازندگان دریافت می‌کنند و در ادامه بین فروشندگان جزء توزیع می‌نمایند. برخی از بنکداران در قالب مغازه‌های شخصی فعالیت می‌کنند و فروشندگان جزء با مراجعه به آن‌ها محصول مورد نیازشان را خریداری می‌نمایند.

اما برخی دیگر از آن‌ها نیز هستند که با کسب مجوز از اتحادیه طلافروشان به صورت سیار فعالیت می‌کنند و با مراجعه به فروشندگان جزء محصولات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در بازار به این دسته بنکداران اصطلاحا کیفی گفته می‌شود. بنکداران سود خود را به‌صورت درصدی به اجرت ساخت اضافه می‌کنند که معمولا چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به ازای هر گرم را شامل می‌شود.

۲. فروشندگی جزء

در ادامه بحث نحوه محاسبه سود فروشنده طلا نوبت به معرفی فروشنده جزء می‌رسد. فروشنده جزء همان کسی است که مشتریان برای خرید انواع طلا و جواهر به آن‌ها مراجعه می‌کنند. فروشنده جزء در عرضه طلا و جواهر به مشتری باید قیمت ‌گذاری را بر مبنای چهار عامل مهم انجام دهد. در ادامه به تشریح این موضوع مهم می‌پردازیم.

همان‌طور که اشاره کردیم طلافروش جزء باید چهار فاکتور اساسی را برای محاسبه قیمت جواهرات طلا در نظر بگیرد که عبارت‌اند از:‌

۱. قیمت روز طلا

قیمت روز طلا اولین عامل مهمی است که باید در خرید و فروش آن مد نظر قرار بگیرد. طلا معمولا تحت تأثیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مدام تغییر قیمت می‌دهد. قیمت آن نیز معمولا از سوی اتحادیه طلافروشان به صورت رسمی در لحظه اطلاع‌رسانی می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به شرایط دشوار اقتصادی حاکم بر کشور شاهد آن هستیم که قیمت طلا روند صعودی چشم‌گیری را تجربه کرده است.

۲. اجرت ساخت طلا

اجرت ساخت طلا به میزان دستمزدی گفته می‌شود که باید بابت فرآیندی که روی طلای خام صورت گرفته تا تبدیل به یک اثر هنری شود، بپردازیم. درباره اجرت ساخت طلا در مقاله دیگری به طور مفصل بحث کرده‌ایم که می‌توانید برای اطلاع بیشتر آن را مطالعه کنید.

۳. مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده هزینه‌ای است که در نهایت باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. بنابراین اصلا گمان نکنید که این هزینه به جیب فروشنده جزء، بنکدار یا تولیدکننده طلا می‌رود. در حال حاضر نیز مبلغ مالیات بر ارزش افزوده برابر ۹ ارزش وزنی طلا در نظر گرفته می‌شود.

۴. محاسبه سود فروشنده طلا

مورد بعدی که باید در لحاظ شود، محاسبه سود فروشنده طلا است. در این حالت باید توجه داشته باشید که عرف رایج در بازار چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ ارزش وزنی طلا است که فروشندگان جزء با توجه به عوامل مختلفی که در بازار حاکم است، اقدام به دریافت این سود از مشتری می‌کنند.

چند نکته مهم در خصوص محاسبه سود فروشنده طلا

حال که با مفهومی به محاسبه سود فروشنده طلا آشنا شدیم، بد نیست که در ادامه نگاهی بیندازیم به چند نکته اساسی که فروشنده طلا باید حتما در این زمینه اطلاع کافی داشته باشد:

    برای اطمینان از اینکه طلا آبکاری شده نیست، باید قسمتی از آن را سوهان بزنید و سپس از تیزاب استفاده کنید. در صورتی که تغییر ظاهری در آن قسمت ایجاد شد، قطعا طلا آبکاری شده است.

    حرارت دادن و خم کردن بهترین را برای تشخیص سکه اصل از تقلبی است. سکه با عیار ۲۲ در برابر حرارت، خرمایی رنگ می‌شود.

   هرگونه مبادله طلا بدون صدور فاکتور غیرقانونی است.

       برای جلوگیری از کدر شدن طلا بهتر است که مقداری آب لیمو را به همراه آب درون لیوان بریزید و در ویترین کنار جواهرات قرار دهید. به این ترتیب اثر منفی نور لامپ جذب لیوان می‌شود. درباره نگهداری از طلا در مقاله دیگری به طور مفصل بحث کرده‌ایم که می‌توانید برای اطلاع بیشتر آن را مطالعه کنید.

             برای تمیز کردن جواهرات نیز با آب گرم و شوینده ملایم آن‌ها را ماهانه تمیز کنید و با سشوار یا دستگاه مخصوص خشک کنید.

             پولیش کشیدن نیز در ایجاد ظاهر براق برای جواهرات طلا بسیار مؤثر است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما