طلای آب شده چیست؟/ همه آنچه که باید در این باره بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلای آب شده، شکلی از طلا است که از ذوب‌ مصنوعات طلا، طلای دست دوم، طلای شکسته یا حتی شمش به دست می‌آید.

طلای آب شده چیست؟/ همه آنچه که باید در این باره بدانید

 در واقع فرایند طلای آب شده باعث می‌شود طلاهای آسیب‌دیده دوباره وارد چرخه تولید و مصرف شوند. طلای آب شده یکی از رایج‌ترین اشکال طلا در ایران است که برای سرمایه گذاری و پس انداز استفاده می‌شود.

طلای آب شده چه شکلی است؟

بسته به نوع نیاز بازار، طلای آب شده معمولا به شکل‌های مکعب‌مستطیل و مفتول تولید و وارد بازار می‌شوند. شکل مکعبی طلای آب شده بیشتر در طلا فروشی‌ها و برای خرید کاربرد دارد.

وزن و ابعاد طلای آب شده

وزن و ابعاد طلای آب شده بسته به کارگاه تولیدی آن متفاوت است. به‌طور کلی نماد و کد آزمایشگاه سازنده طلای آب شده روی آن حک می‌شود و معمولاً نام کارگاه ذوب در کف قطعه طلای آب شده ثبت می‌شود. 

قیمت طلای آب شده

طلای 18 عیار / 750

23,188,000

0.65%

150,000

نکات خرید طلای آب شده چیست؟

در هنگام خرید طلای آب شده به نکات زیر دقت کنید:

عیار طلای آب شده هنگام خرید نباید کمتر از ۶۴۰ باشد.

برای اینکه از تقلبی نبودن طلای آب شده اطمینان حاصل کنید باید حتماً کد ری گیری روی طلای آب شده حک شده‌ باشد.

ری گیری یا عیار سنجی معمولا نشان یا نام خود را بر روی طلای آبشده حک می‌کند.

کارگاه‌های ذوب طلا  دارای قالب‌های مخصوص برای ذوب طلا هستند که معمولا نام آن‌ها روی ریژه‌ها حک شده است، پس ممکن است طلای آبشده نام کارگاه ذوب بر روی آبشده وجود داشته باشد

همچنین فاکتور با امضا و مهر فروشگاه یکی از نکاتی است که باید به آن هنگام خرید توجه داشته باشید.

عیار طلای آب شده چند است؟

از آنجایی که در روند ساخت طلای آب شده از مصنوعات طلای متنوعی استفاده می‌شود، عیار طلای آب شده، عددی متعارف مثل ۷۵۰ نیست. از این رو معمولاً عیار طلای آب شده را افراد متخصص و به کمک فرایند ری‌گیری یا تشخیص عیار طلای آب شده به دست می‌آورند.

معمولاً تشخیص عیار طلای آب شده توسط ری‌گیری‌ها انجام می‌شود؛ اما اگر به عیار طلای آب شده خود شک دارید می‌توانید بخشی از آن را چیده و عیار سنجی یا آن بخش را به مراکز ری گیری ارسال کنید.

استعلام کد طلای آب شده

برای اینکه بتوانید از عیار  آب شده خود مطمئن باشید باید انگ طلای آب شده را استعلام بگیرید. انگی که ری گیری‌های ایرانی روی طلای آب شده می‌زنند یک شماره ۶ رقمی است. با تماس با مراکز ری‌گیری یا اتحادیه تهران به شماره ۰۲۱۸۸۹۳۱۸۳۳ می‌توانید استعلام عیار  طلای آب شده خود را انجام دهید.

طلای آب شده از کجا بخریم؟

طلاین یک پلتفرم قانونی و شرعی سرمایه گذاری طلای آب شده است که شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز مقدار دلخواهی از طلای آب شده را در آن بخرید و هر زمان که تصمیم به فروش بگیرید  دارایی خود را بفروشید. با سرمایه گذاری در این سامانه شما دیگر نگران امنیت طلای خود نیستید و حتی  می‌توانید طلای خود را به‌صورت فیزیکی از این سامانه دریافت کنید. 

خرید طلای آب شده از سامانه طلاین

خرید طلای آب شده از کانال‌های تلگرامی یا حتی طلافروشی‌های نامطمئن ریسک بالایی دارد. از طرفی عیار طلای آب شده این دو ممکن است مشخص نباشند و روند تحویل آن‌ها ممکن است دروغین باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم به سراغ خرید طلای آب شده از سامانه معتبر طلاین بروید.

تفاوت طلای خام و طلای آب شده چیست؟

در بازار به مجموع طلاهای آب شده و شمش‌ها که به صورت قالبی وجود دارند طلای خام می‌گویند. علت این نام نیز این است که طلای‌های آب شده و شمش، هنوز شکلی مانند دیگر مصنوعات طلا ندارند و امکان شکل دادن به آن‌ها وجود دارد. 

تفاوت طلای آب شده و سکه چیست؟

سکه نیز یکی از مصنوعات طلا است که خرید و سرمایه گذاری آن در بین مردم ایران بسیار رایج است. تفاوت‌های سکه و طلای آب شده را می‌توان در این حوزه‌ها پیدا کرد:

۱- شکل ظاهری: سکه‌ها معمولا وزن پایین‌تری دارند.

۲- نوسان قیمت: قیمت سکه‌ها نوسان بیشتری نسبت به طلای آب شده دارد.

۳- محدودیت خرید: از آنجایی که سکه مخصوص بازار متمرکز داخلی است، در خرید آن محدودیت تعدادی وجود دارد.

برای دیدن عوامل موثر بر قیمت سکه و طلای آب شده و مقایسه دقیق‌تر این دو، این نوشته را از دست ندهید: ۵ تفاوت سکه و طلای آب شده

تفاوت طلای آب شده با دست دوم چیست؟

طلای آب شده با طلای دست دوم بسیار متفاوت است. طلاهای دست دوم همگی استفاده شده‌اند و به همان شکل قبلی خریداری می‌شوند؛ اما طلای آب شده حاصل از ذوب طلاهای مستعمل  است که  قالب‌گیری شده و شکلی تازه دارد.

اگر می‌خواهید بدانید برای سرمایه گذاری طلای دست دوم بخرید یا طلای آب شده، این نوشته را بخوانید: طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

تفاوت شمش و طلای آب شده چیست؟

شاید شما هم نتوانید در نگاه اول تفاوت شمش و طلای آب شده را پیدا کنید. در ظاهر این دو نوع طلا ممکن است شبیه به نظر برسند؛ اما مهم‌ترین موارد تفاوت شمش و طلای آب شده عبارت‌اند از:

۱- شمش‌ها کمترین ناخالصی ممکن را دارند و عیار آن‌ها بسیار بالا و نزدیک ۲۴ است؛ اما عیار طلای آب شده به دلیل وجود ناخالصی‌هایی مثل نقره، ممکن است تا ۱۷ نیز باشد.

۲- شمش یک واحد طلایی بین‌المللی است و برای سرمایه‌گذاری طلای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما طلای آب شده به‌صورت داخلی و در ایران استفاده می‌شود.

۲- برخلاف طلای آب شده، شمش یکی از واحد‌های طلایی است که در معاملات بین‌المللی طلایی استفاده می‌شود. 

۳- شمش‌ها معمولاً به صورت معتبر و از طرف شرکت‌هایی خاص تولید می‌شوند؛ اما طلای آب شده ممکن است توسط کارگاه‌های ذوب طلا و عیار سنجی  تهیه شوند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما