عکس گردنبند الماس بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی

طلا و جواهر اقتصاد 100: در سال ۱۳۱۷ مقرر شد ولیعهد ایران، محمدرضا پهلوی، با دختر پادشاه مصر، پرنسس فوزیه، ازدواج کند. هر دو خانواده سلطنتی ایران و مصر سفارش ساخت جواهرات گران‌بهایی را برای این مراسم دادند. از آن جمله گردنبند بریولت ملکه مادر است.

عکس گردنبند الماس بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی

به دستور رضاخان پهلوی، پادشاه ایران، کمیته‌ای برای نظارت و پیگیری ساخت جواهرات جدیدی برای اعضای خانواده سلطنتی تشکیل شد. این کمیته جواهرسازان ایرانی و فرانسوی را برای ساخت مجموعه جدید جواهرات سلطنتی به‌کار گرفت.

متاسفانه نامی از این جواهراسازان در دست نیست. در اسناد و مدارک تنها به این موضوع اشاره شده که ترکیبی از جواهرسازان ایرانی و فرانسوی در ساخت این مجموعه جواهرات حضور داشتند.

در سال ۱۳۴۷ ه.ش. تیمی از طرف دانشگاه سلطنتی تورنتوی کانادا برای بررسی گنجینه جواهرات خزانه ملی، وارد ایران شدند و تحقیقات گسترده‌ای روی جواهرات ایران انجام دادند که نتایج آن در قالب یک کتاب با نام جواهرات سلطنتی ایران به چاپ رسید و اطلاعاتی که در این نوشته موجود است بر اساس مطالب این کتاب می‌باشد.

گردنبد ملکه مادر

یکی از زیباترین و مهم‌ترین قطعات این مجموعه، بی‌شک گردنبندی است که برای همسر پادشاه ایران و مادر ولیعهد، تاج‌الملوک، ساخته شد.

گردنبند بریولت ملکه مادر بر پایه‌ای از فلز پلاتین ساخته شده و تمام سنگ‌های به‌کار رفته در آن الماس است. بسیاری از الماس‌ها در برش‌های مدرن هستند. گردنبند دارای دو ردیف کامل از الماس‌های گرد، بیضی و اشکیِ سوار شده روی پلاتین و یک ردیف الماس با تراشی کم‌نظیر به صورت آویز روی ردیف پایینی نصب شده است.

این ۹ الماس در برش قدیمی بریولت ارزش این گردنبند را چندین برابر کرده‌‌اند. برش بریولت یکی از برش‌های قدیمی الماس است. تاریخچه آن به حدود ۸۰۰ سال قبل در هندوستان برمی‌گردد. این نوع برش فقط برای سنگ‌های با سفتی بالا امکان‌پذیر است. زیرا سنگ توسط مفقتولی که از قسمت بالای آن عبور می‌کند به جواهر متصل می‌شود بنابراین برای سنگ‌هایی که امکان شکستن آن‌ها در برابر ضربه بیشتر باشد استفاده نمی‌شود. از طرفی باز بودن اطراف الماس در این‌حالت، امکان عبور نور از همه جهات را بالاتر می‌برد و این مساله به درخشش بیشتر سنگ کمک می‌کند. این برش بسیار کمیاب است و الما‌هایی که در این برش باشند بسیار گران‌قیمت هستند. 

وزن پلاتین و میزان الماس به‌کار رفته در گردنبند بریولت ملکه مادر به‌طور دقیق ثبت نشده است. اما وزن ۹ الماس بریولت آن بیش از ۲۰۰ قیراط تخمین زده شده است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما