راهنمای خرید ساعت مچی عقربه‌ای/ هر آنچه لازم است بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100:در بازار انواع متفاوتی ساعت مچی وجود دارد. اگر می‌خواهید یکی از آنها را برای خودتان بخرید و در عین حال به دنبال اطلاعاتی دقیق و شفاف در این باره هستید، ادامه این مقاله به کمک‌تان می‌آید.

راهنمای خرید ساعت مچی عقربه‌ای/  هر آنچه لازم است بدانید

از چند دهه گذشته تاکنون، ساعت‌های مچی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه و علاقه خانم‌ها و آقایان قرار گرفته‌ است.

البته جالب است بدانید که قبل از قرن بیستم، ساعت مچی فقط برای خانم‌ها ساخته شده بود و بیش از آنکه زمان‌سنج باشد، وسیله‌ای تزیینی بود؛ حتی همراهی زنجیر طلا با آن امر رایجی بود. بعدها آقایان هم از ساعت‌های مچی استقبال کردند و اینگونه شد که ساعت مچی مردانه هم تولید شد.

 

اما آیا می‌دانید هنگام خرید ساعت مچی باید به چه مواردی توجه کنید. در واقع در بازار ساعت مچی متفاوتی وجود دارد که با شناختن آنها می‌توانید مدل مورد نظر خود را به‌راحتی بخرید.

نوع حرکت عقربه‌های ساعت چگونه است؟

وقتی صحبت از انواع ساعت‌های مچی است، سیستم حرکتی عقربه‌های آن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. منظور از این سیستم سازوکاری است که باعث می‌شود عقربه‌های ساعت حرکت کنند و زمان به‌درستی نشان داده شود. در واقع سیستم حرکتی هر ساعت، قلب آن است.

ساعت‌های مچی سه نوع سیستم حرکتی متفاوت از جمله، مکانیکی، خودکار و کوارتز دارند. در ادامه هر یک از سیستم‌های حرکتی و فواید و معایب‌شان شرح داده شده‌اند:

راهنمای خرید ساعت مچی، مکانیکی

این ساعت‌ها با استفاده از شاه‌فنر –سیم‌پیچی فلزی- که به‌صورت دستی و از طریق دسته کوک پیچانده می‌شود، کار می‌کنند. وقتی شاه‌فنر پیچانده شد، فنر آهسته و به‌طور یکنواخت باز می‌شود و سپس دسته دیگری به حرکت درمی‌آید و زمان روی صفحه ساعت به نمایش گذاشته می‌شود.

بیشتر شاه‌فنرها ۲۲ تا ۳۳ سانتی‌متر طول دارند. هرچه شاه‌فنر بلندتر باشد، نیروی بیشتری برای حرکت عقربه‌های ساعت تامین می‌شود و شما کمتر مجبور به کوک کردن ساعت می‌شوید.

تمام ساعت‌های مکانیکی یکجور نیستند و بنابر نوع عملکرد و ساخت آنها روانی و دقت ساعت تعیین می‌شود. افرادی که طرفدار ساعت‌های مکانیکی هستند، علاوه‌بر حفظ زمان، به قطعات مکانیکی و عملکرد این ساعت‌ها هم علاقه بسیاری دارند.

مزایای ساعت‌های مکانیکی

عدم نیاز به باتری: ساعت‌های مکانیکی با شاه‌فنرهایی که با دست پیچانده می‌شوند، نیرو می‌گیرند و نیازی به باتری ندارند. هر وقت عقربه‌های ساعت از کار افتاد، فقط کافی است که با دسته کوک، آن را پیچانده و کوک کنید.

حرکت روان عقربه: برخی از افراد علاقه‌ای به شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت‌های کوارتز ندارند و بیشتر به دنبال خرید ساعت‌هایی هستند که عقربه ثانیه‌گرد آن روان‌گرد باشد و حتی این نوع ساعت از نظر زیبایی برایشان جذاب‌تر است. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، پس به سراغ ساعت‌های مکانیکی بروید.

ویژگی جالب: مهندسی و کاری که در ساعت‌های مکانیکی به‌کار گرفته‌شده، واقعا جالب و بی‌نظیر است. درون قاب ساعت مچی مکانیکی انواع چرخ‌دنده و فنرهای بسیار کوچکی وجود دارد که در کنار هم زمان را به شما نشان می‌دهند. مسلما، هیچ کس به این موضوع توجهی ندارد اما زیبایی ساعت‌های مکانیکی همین پیچیدگی درون آنهاست. ساعت‌ساز زمان زیادی وقت می‌گذارد تا این مکانیسم پنهان از دیدتان را درست کند. اگر این سطح از به‌کارگیری هنر و مهارت در تولید ساعت برایتان مهم است، ساعت مکانیکی بخرید.

معایب ساعت‌های مکانیکی

کوک کردن دائمی: با وجود اینکه بیشتر فنرهای ساعت‌های مکانیکی پس از کوک و جمع شدن، دو روز طول می‌کشد تا کاملا باز شوند، بهتر است که آنها روزی یکبار کوک شوند. البته ممکن است برخی از افراد این کار را دوست داشته باشند،‌ اما بیشتر مردم آن را آزاردهنده و کلافه‌کننده می‌دانند.

حساس در برابر محیط‌زیست: به علت اینکه ساعت‌های مچی مکانیکی به‌وسیله یک دسته چرخ‌دنده و فنر کار می‌کنند، حرکت آنها بسیار تحت تاثیر محیط‌زیست است. رطوبت، گردوخاک، ضربه و آهنربا، چهار دشمن درجه یک ساعت‌های مکانیکی‌اند. البته در ساعت‌های مکانیکی امروزی تغییراتی صورت گرفته و اجزاء داخلی آن در برابر این عوامل تخریب‌کننده مقاوم‌تر از قبل شده‌اند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که دایما با رطوبت، خاک، آهنربا و هر چیزی که باعث ضربه به ساعت‌تان می‌شود سروکار دارید، پس ساعت مکانیکی مناسب‌تان نیست. می‌توانید ساعت مدل کوارتز بخرید و از ساعت مکانیکی‌تان در روزهایی خاص استفاده کنید.

دقت کم: دقت ساعت‌های مکانیکی هرقدر هم که با مهارت ساخته شده باشند، ۹۹,۹۹۹٪ است. یعنی اینکه در روز چیزی حدود یک ثانیه عقب افتاده یا جلو می‌رود. با گذشت سن ساعت، از این دقت هم به‌مرور کاسته می‌شود. در ضمن هر ۵ تا ۱۰ سال، بسته به کیفیت ساعت، باید آن را نزد تعمیرکار برد تا ساعت را تنظیم کند. همچنین مهم‌تر از همه عوامل زیست‌محیطی می‌توانند دقت ساعت را به‌هم بریزند. اگر برایتان دقت ساعت بسیار مهم است، پس بهتر است از خرید ساعت مکانیکی صرف‌نظر کنید و به سراغ ساعت‌های کوارتز بروید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما