سرمایه گذاری بر روی نقره خام؛ شمش نقره یا ساچمه نقره

طلا و جواهر اقتصاد 100: ایرانیان معمولاً به دلیل آگاهی از کاهش روزافزون ارزش ریال، علاقه دارند تا سرمایه نقدی خود را به یک فلز گرانبها و ارزشمند، تبدیل کنند.

سرمایه گذاری بر روی نقره خام؛ شمش نقره یا ساچمه نقره

انتخاب اکثر افراد در مورد این فلز گرانبها، طلا یا نقره است. خرید زیورآلات نقره به دلیل کارمزدی که به آن تعلق می گیرد، در اکثر مواقع گزینه ای مناسب جهت حفظ سرمایه نمی باشد. به همین دلیل، ایرانیان در اکثر مواقع نقره خام را به صورت ساچمه و یا شمش خریداری می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به شما در زمینه خرید ساچمه و یا شمش، توضیحاتی جامع را ارائه دهیم. اگر شما هم می خواهید تا به منظور حفظ سرمایه، نقره خام را خریداری کنید و بین خرید ساچمه و شمش، دچار تردید شده اید، تا پایان با ما همراه باشید.

شمش نقره یا ساچمه نقره؛ خرید کدامیک بهتر است؟

همانگونه که در پاراگراف قبل نیز بیان کردیم، خرید نقره خام، یکی از روش های حفظ سرمایه در ایران است. نقره خام، هم به صورت ساچمه و هم به صورت شمش نقره، در ایران عرضه می شود. حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که خرید کدام یک از موارد فوق، بهتر می باشد. برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا مزایای خرید شمش نقره و سپس، مزایای خرید ساچمه نقره را بیان خواهیم کرد. بدین ترتیب شما می توانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای خرید شمش نقره

یکی از روش های حفظ سرمایه با نقره خام، خرید شمش می باشد. مزایای خرید شمش نقره، عبارتند از:

۱. صدور گواهینامه برای شمش های نقره

در هنگام خرید شمش نقره، به شما گواهینامه ای ارائه می شود که حاوی مشخصات این شمش است. گواهینامه فوق، اعتبار شمش نقره را افزایش می دهد و خرید و فروش آن را نیز آسان می کند. همچنین، بر روی بدنه شمش نقره، مشخصات شناسنامه ای آن درج می گردد. این مشخصات شاملِ نام شرکت سازنده، وزن دقیق شمش و عیار شمش می باشند.

۲. متنوع بودنِ وزن شمش های نقره

شمش های نقره در وزن های ۲۵۰ گرمی، ۵۰۰ گرمی و ۱ کیلوگرمی، قابل خریداری هستند. به همین دلیل، شما می توانید متناسب با بودجه ای که در اختیار دارید، شمش نقره مناسب را انتخاب نمایید. البته، معامله شمش ۱ کیلوگرمی در بازار جواهرات، آسان تر از شمش های ۲۵۰ گرمی و ۵۰۰ گرمی می باشد و صرفه اقتصادی بیشتری نیز دارد.

۳. خلوص بالای شمش نقره 

با کیفیت ترین شمش های نقره را شرکت های اماراتی و ترکیه ای طراحی می کنند. عیار این شمش ها، ۹۹۹ است. این موضوع بدین معنی می باشد که شمش های نقره ترکیه ای و اماراتی، ۹۹.۹ درصد از نقره خام و خالص تشکیل شده اند و ۰.۱ درصد از سایر فلزات نیز در ساختار آنها وجود دارد. نکته ای دیگر اینکه، شمش های ترکیه ای و اماراتی، به دلیل خلوص و کیفیت بالایی که دارند، در بازار به آسانی معامله می شوند.

۴. کم ریسک بودنِ سرمایه گذاری بر روی شمش نقره 

نوسانات ارزش شمش نقره معمولاً پایین است. ارزش این شمش در اکثر مواقع با روندی یکسان و به آرامی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل، سرمایه گذاری بر روی شمش نقره نسبتاً کم ریسک است. همچنین، در بسیاری از مواقع که قیمت ارزها و سهام های مختلف در حال سقوط می باشد، قیمت شمش نقره، روندی متفاوت و صعودی را تجربه می نماید.

۵. کاربردهای صنعتی شمش نقره 

شمش نقره در صنایع مختلفی از قبیلِ تولید تجهیزاتِ پنل های خورشیدی، تولید صفحات لمسی، تولید وسایل پزشکی و...، کاربرد دارد. البته کاربرد اصلی شمش نقره، بیشتر در زمینه سرمایه گذاری است و معمولا از ساچمه در صنعت استفاده می شود.

نقره خام، هم به صورت ساچمه و هم به صورت شمش، در بازار ایران عرضه می شود.

مزایای خرید ساچمه نقره

یکی دیگر از روش های خرید نقره خام، استفاده از ساچمه نقره است. مزایای خرید ساچمه نقره، عبارتند از:

۱. قابلیت استفاده به عنوان نقره خام در اکثر صنایع

در پاراگراف های قبل بیان کردیم که شمش نقره در صنایع مختلفی کاربرد دارد اما این صنایع نسبتاً محدود هستند. در مقابل، کاربرد ساچمه نقره در صنعت، بسیار بیشتر از شمش نقره است. ساختار ساچمه نقره به گونه ای می باشد که خریدار می تواند با توجه به میزان بودجه خود، مقدار دلخواه جهت خرید را انتخاب کند.

۲. قیمت خرید پایین تر نسبت به شمش نقره 

هنگامی که شما شمش نقره را خریداری می کنید، هزینه هایی را بابت ضرب مشخصات بر روی بدنه شمش و صدور گواهینامه، پرداخت می نمایید. این هزینه ها به خرید ساچمه نقره تعلق نمی گیرند و به همین دلیل، قیمت خرید ساچمه از شمش پایین تر است.

البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که تعیین عیار دقیق ساچمه نقره به دلیل عدم وجود گواهینامه، نسبتاً سخت و پیچیده است. به همین دلیل، در بازار فروش جواهرات، معمولا معامله شمش نقره از ساچمه نقره، راحت تر می باشد.

شمش نقره معمولاً برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد اما ساچمه نقره، در اکثر مواقع، کاربرد صنعتی دارد.

۳. کیفیت بالای ساچمه نقره خارجی 

ساچمه های نقره ایرانی دارای کیفیت و خلوص متوسطی هستند اما عیار ساچمه های تولید شده توسط کارخانه ها و شرکت های ترکیه ای و اماراتی، ۹۹۹ می باشد. ساچمه های نقره ۹۹۹، هم در صنعت بسیار پرکاربرد هستند و هم جهت سرمایه گذاری مناسب می باشند.

البته برخی از شرکت های تولید کننده ساچمه نقره ایرانی، ساچمه هایی بسیار با کیفیت را تولید می کنند اما محصولات تولیدی توسط این شرکت ها در بازار شناخته شده نمی باشند و به همین دلیل، معامله آنها نسبتا سخت است. بنابراین، اگر ساچمه را برای سرمایه گذاری خریداری می‌کنید و در آینده قصد فروش آن را دارید، بهتر است تا ساچمه های ترکیه ای و اماراتی را انتخاب نمایید. در مقابل، اگر قصد دارید تا از ساچمه نقره در یک صنعت استفاده کنید، خرید آن از یک شرکت معتبر ایرانی با قیمت مناسب، ایده آل ترین گزینه می باشد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما