دلیل سیاه شدن طلا چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: قبل از اینکه درباره دلیل تیره شدن و سیاه شدن برخی از جواهرات صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره‌کنیم که طلای خالص واقعی به‌هیچ‌وجه سیاه نمی‌شود.

دلیل سیاه شدن طلا چیست؟

هرچه عیار طلا بالاتر باشد، طلا خالص‌تر است و به‌ندرت پیش می‌آید که با اکسیژن هوا یا مواد شیمیایی ترکیب‌شده و حالت کدر و سیاه به خود بگیرد. پس اگر می‌بینید جواهراتی دارید که از جنس طلا ساخته‌شده و پس از گذشت مدتی سیاه شده است، بدانید که این فلز طلای خالص نیست یا طلای اصل نیست.

در بعضی از جواهرات علاوه بر طلای خالص از بعضی فلزات دیگر هم استفاده می‌شود که آن‌ها در برابر رطوبت اکسیژن هوا یا سولفور، تیره و کدر می‌شوند؛ بنابراین بهتر است هنگام خرید طلا به این نکته توجه داشته باشید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن باشید طلای با عیار بالا و طلای خالص می‌خرید.

امکان ساختن مصنوعات با استفاده از طلای ۲۴ عیار وجود ندارد و این به خاطر نرم بودن فوق‌العاده طلای ۲۴ عیار است. برای همین از فلزهای گران‌بهای دیگری مانند نقره، مس و پلاتین استفاده می‌کنند و آن را با طلای ۲۴ عیار ترکیب می‌کنند، اما مقدار این فلزها به‌قدری پایین است که نمی‌توان گفت طلا دارای ناخالصی است. ولی به‌هرروی همین ترکیب سایر فلزات با طلا می‌تواند دلیل اصلی کدر شدن و تیره شدن مصنوعات طلایی باشد.

استفاده مکرر

استفاده مداوم از جواهرات و طلاها باعث می‌شود تا در معرض انواع مواد شیمیایی قرار بگیرند یا با عرق بدن واکنش نشان دهند و به‌مرورزمان درخشش اولیه خود را از دست بدهند. حتی شستشوی ساده دست و صورت با آب و صابون یا شستن ظرف‌ها باعث می‌شود تا طلای شما در معرض مواد شوینده و آب قرار بگیرد. بنابراین استفاده مکرر و روزانه جواهرات مانند انگشتر جواهر و گردنبند جواهر یکی از ساده‌ترین دلایل تیره شدن طلا و جواهر است.

واکنش با مواد شیمیایی

طلا و جواهرات هنگامی‌که در معرض سولفور قرار بگیرند، به‌سرعت با آن واکنش نشان می‌دهند و حتی با اکسیژن هوا واکنش شیمیایی می‌دهند و همین باعث می‌شود تا خیلی زود تیره و کدر شوند.

واکنش و مواد آرایشی و بهداشتی

انواع کرم‌ها، عطر، ادکلن و سایر مواد پاک‌کننده آرایشی در کنار روغن آشپزی و حتی چربی طبیعی پوست، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا جواهرات گران‌بهای شما را کدر کنند.

استفاده در استخر

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که جواهراتتان را هیچ‌وقت از خودتان جدا نمی‌کنید و حتی با طلا و جواهر به استخر می‌روید، باید بدانید که این کار اشتباه است. آب موجود در استخر حاوی کلر زیادی است و این کلر می‌تواند باعث خوردگی و آسیب دیدن طلا و جواهرات شود. علاوه بر آب استخر، آب دریا که دارای نمک بالایی است، نیز برای طلا و جواهرات مضر است و باعث خوردگی آن‌ها می‌شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما مجمع تشخیص ،پیشنهاد عضویت ایران در FATF را تصویب می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما