عواملی که طلا را یاری کرد

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا در روزهای اخیر تحت تأثیر کاهش‌های فدرال رزرو و ریسک‌های ژئوپلیتیکی، بالاترین سطوح را تجربه کرد.

عواملی که طلا را یاری کرد

به گزارش «اف‌ایکس امپایر» در دوره‌ی اخیر، عواملی همچون کاهش‌های فدرال رزرو و ریسک‌های ژئوپلیتیکی، طلا را به بالاترین سطح رساند.

قیمت طلا در این هفته به بالاترین رقم تاریخی 2625.79 دلار رسید که البته این رشد تاریخی، تحت تأثیر کاهش نرخ فدرال رزرو آمریکا، خطرات ژئوپلیتیکی و تضعیف دلار آمریکا اتفاق افتاد. این فلز در مقیاس هفتگی، 1.69 درصد افزایش یافت و ادامه عملکرد قوی خود را در سال 2024 به تصویر کشید.

کاهش غیرمنتظره‌ی 50 واحدی نرخ بهره فدرال رزرو عامل اصلی کاهش نرخ بهره آمریکا به 4.75٪ الی 5٪ بود. این اقدام، همراه با دورنمای منفی برای کاهش بیشتر تا پایان سال، جذابیت طلا را تقویت کرد، چرا که این فلز گرانبها در محیط‌های با نرخ پایین رشد می‌کند.

کاهش تهاجمی 50 واحدی فدرال رزرو، احساسات صعودی را برای طلا برانگیخت. گرچه معامله‌گران تا حد زیادی کاهش 25 واحدی را پیش‌بینی کرده بودند، اما کاهش بیشتر، انتظارات را تغییر داد و منجر به تجدید تقاضا برای دارایی‌های امن شد. علاوه بر این، هم‌اکنون بازارها انتظار کاهش نرخ دیگری در ماه نوامبر را دارند که می‌تواند حمایت بیشتری برای طلا ایجاد کند، چرا که کاهش نرخ‌ها از هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند شمش می‌کاهد.

تضعیف مداوم دلار آمریکا که ناشی از انتظارات کاهش مداوم نرخ است، از آنجا که این فلز گرانبها را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر می‌کند، به جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی افزوده است.

حرکت قیمت طلا بیشتر با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، به‌ویژه در خاورمیانه، حمایت شد. تهدیدهای حزب‌الله مبنی بر اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل، پس از درگیری‌های اخیر در لبنان، بازارها را در معرض خطر قرار داد و سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن هدایت کرد.

در حالی که درگیری‌ها در غزه و اوکراین هنوز حل نشده است، طلا همچنان به عنوان پوششی در برابر عدم قطعیت‌های جهانی عمل می‌کند. علاوه بر این، تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی و صندوق‌های ETF همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد که باعث کاهش بیشتر عرضه‌ی فیزیکی و تشدید فشار بر قیمت‌ها می‌شود.

داده‌های کلیدی اقتصادی در راه

علیرغم عملکرد قوی طلا در این هفته، معامله‌گران بدان دلیل که منتظر داده‌های مهم اقتصادی ایالات متحده در هفته‌ی آینده هستند، به طور فزاینده‌ای در موضع احتیاط به سر می‌برند. تورم اصلی PCE - نشانگر تورم ترجیحی فدرال رزرو - قرار است منتشر شود و برای نشانه‌هایی از تضعیف فشارهای تورمی به دقت تحت بررسی خواهد بود.اگر داده‌ها حکایت از تورم همچنان بالا داشته باشند، فدرال رزرو ممکن است در کاهش بعدی نرخ بهره رویکرد چندان تهاجمی را در نظر نگیرد که این امر می‌تواند مومنتوم صعودی فعلی را محدود کند. علاوه بر این، سخنرانی آتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در ترسیم جهت‌گیری سیاست‌های آتی بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

چشم‌انداز هفته‌ی آینده: احتیاط پیش رو

در حالی که طلا در این هفته افزایش چشمگیری را تجربه کرد، چشم‌انداز هفته‌ی آینده کمتر قطعی به نظر می‌رسد. عدم وجود سیگنال‌های واضح از سخنرانی آتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنار انتشار داده‌های اصلی تورم PCE، می‌تواند منجر به رفتار محتاطانه بازار شود.

اگر تورم سرسختانه بالا بماند، معامله‌گران ممکن است از انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ تهاجمی بکاهند که می‌تواند مومنتوم طلا را محدود کند. در نتیجه، بازار در حالی که در انتظار شفافیت بیشتر از سوی داده‌های اقتصادی و جهت‌گیری سیاست فدرال رزرو است، ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد کسب سود و تثبیت شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما