عامل اصلی رشد اخیر طلا چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: تحلیلگران بر این باورند که آخرین افزایش قیمت طلا بیشتر تابعی از ضعف دلار است تا قدرت فلز زرد امن.

عامل اصلی رشد اخیر طلا چیست؟

به گزارش سایت «اف‌ایکس استریت» با طرح پرسش «آیا می‌دانید چه کسانی در جدیدترین رالی گاو نر طلا غرق شده‌اند؟» به حضور فعال «چینی‌ها» در بازار طلا اشاره می‌کند و سپس با تأکید بر روند حرکت طلا به سوی رکوردهای بالاتر، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چنانچه چینی‌ها تمام و کمال به بازار بازگردند، چه اتفاقی می‌افتد.

در حالی که سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در هفته‌ی آینده اظهار خوشحالی می‌کنند، طلا یک رکورد جدید دیگر را در روز پنج‌شنبه ثبت کرد.

طلا در حدود 1.8 درصد افزایش یافت و به حوالی سطح 2559 دلار در هر اونس رسید. و اما در اوایل صبح جمعه، فلز زرد با رشد نزدیک به 8 دلار، به 2577 دلار رسید.

سرمایه‌گذاران در ماه گذشته از رشد اندک CPI اصلی و افزایش بیش از حد انتظار در قیمت‌های تولید‌کننده صرفنظر کردند و بر این باور بودند که فدرال رزرو در هر حال نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

به گفته‌ی یکی از تحلیلگران به CNBC «از آنجا که ما به سمت محیطی با نرخ بهره پایین‌تر می‌رویم، طلا بسیار جذاب‌تر می‌شود.»

گفتنی است حتی اگر اولین کاهش تنها 25 واحد پایه باشد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در جلسات آینده فدرال رزرو، شاهد کاهش عمیق‌تر خواهیم بود.

تحلیلگر دیگری با اشاره به ضعف فزاینده در بازار کار، به CNBC اظهار داشت: «سفری که آنها برای کاهش نرخ‌ها در پیش خواهند گرفت، در طولانی‌مدت ادامه می‌یابد.»

آنگونه که از ارزیابی بازارها می‌توان مشاهده کرد، طلا این روند صعودی را در اواسط فوریه آغاز کرد و از کمی کمتر از 2000 دلار در اواسط آوریل به نزدیکی 2400 دلار رسید. پس از چند ماه معاملات غیر منتظره، این افزایش در اواخر ماه گذشته مبناهای جدیدی پیدا کرد؛ چرا که مشخص شد فدرال رزرو آمادگی کافی برای تسلیم‌شدن در برابر تورم و شروع کاهش نرخ‌های بهره را کسب کرده است.

چینی‌ها کجای کار هستند؟

یکی از عوامل کلیدی مؤثر در رالی بهار گذشته‌ی طلا، خرید در شرق بود. در واقع، سرمایه‌گذاران غربی تا حد زیادی در دوره‌ی اول غایب بودند. ما می‌توانیم در واردات طلا به چین، شاهد انتقال طلا از غرب به شرق باشیم.

نمودار معاملات طلا در چین

همچنین می‌توانیم اشتهای چین برای طلا را در فعالیت در بورس آتی شانگهای مشاهده کنیم.

براساس مقاله‌ای در فایننشال تایمز که بهار گذشته منتشر شد، گمانه‌زنی‌های طلای چین به افزایش نرخ طلا کمک کرده است. همچنین به گفته‌ی جان رید، استراتژیست ارشد بازار شورای جهانی طلا به تایمز گفت: «دلالان چینی واقعاً گلوی طلا را گرفته‌اند.»

اخیراً افت بازار سهام چین، در کنار قیمت املاک و مستغلات، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت پناهگاه امن و ثبات طلا سوق داده است. البته بدان دلیل که قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسید و تنظیم‌کننده‌ها، محدودیت‌هایی را بر معاملات آتی اعمال کردند، تقاضای طلای چین در تابستان کاهش یافت و رشد جهانی طلا را متوقف کرد.

در ماه می، بانک خلق چین گزارش افزایش ذخایر طلای خود را متوقف کرد و به این ترتیب، تقاضای فیزیکی کاهش یافت.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که یکی از عواملی که سرمایه‌گذاران غربی را از بازار طلا دور نگه داشت، نرخ بهره بالا بود، چرا که فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی غربی که در حال مبارزه با تورم بودند، به رویکرد تهاجمی متمایل شدند. ناگفته نماند که از آنجایی که طلا یک دارایی بدون بازده است، نرخ‌های بهره بالاتر تمایل به ایجاد باد مخالف برای طلا دارد.

البته وضعیت در چین کاملاُ متفاوت بود. چرا که در واکنش به وضعیت نابسامان اقتصادی، بانک مرکزی چین نرخ بهره را به پایین‌ترین حد تاریخ رساند و از این رو طلا را جذاب‌تر کرد.

در بهار، بورس آتی شانگهای شرایط معاملات را تشدید کرد و الزامات حاشیه طلا را از 10 به 12 درصد و سقف قیمت روزانه را از 9 به 11 درصد افزایش داد. در تابستان امسال طلا در سراسر جهان با کاهش تقاضای طلای چین به مدت چند ماه کاهش یافت، اما با وجود صندلی خالی چینی روی میز، در ماه آگوست بار دیگر، شروع به افزایش کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش اخیر قیمت طلا عمدتاً تحت تأثیر عواملی در غرب بوده است. غیر از آن، ضعف دلار نیز به طلا کمک کرده است. در نگاهی واقع‌بینانه، آخرین افزایش قیمت طلا بیشتر تابعی از ضعف دلار است تا قدرت فلز زرد امن.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما