آیا سوگیری مثبت طلا پایدار است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100:طلا (XAU/USD) پس از تحت فشار ماندن نسبی ​​در نیمه‌ی اول هفته، از کاهش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده سود برد و سطح 2500 دلار را پس گرفت.

آیا سوگیری مثبت طلا پایدار است؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) پس از تحت فشار ماندن نسبی ​​در نیمه‌ی اول هفته، از کاهش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده سود برد و سطح 2500 دلار را پس گرفت.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های تورم ماه اوت از ایالات متحده می‌تواند به حرکت جهت‌دار بعدی در فلز گرانبها دامن بزند.

خریداران طلا همچنان از سطح 2500 دلار دفاع می‌کنند

طلا اولین روز هفته را در نوسانات محدودی سپری کرد، و علت آن بود که بازارهای مالی ایالات متحده به دلیل تعطیلات روز کارگر بسته بودند و موقعیت‌های معاملاتی کاهش یافت.

شاخص‌های اصلی وال استریت پس از سه روز آخر هفته در روز سه‌شنبه به شدت کاهش یافتند و به دلار آمریکا (USD) اجازه دادند تا قدرت بیشتری پیدا کند و این امر باعث شد که طلا XAU/USD مجبور به سقوط به زیر 2500 دلار شود.

اما در ادامه‌ی کار، پس از آنکه داده‌های منتشرشده توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نشان داد که تعداد فرصت‌های شغلی در آخرین روز کاری ژوئیه با 7.67 میلیون نفر، از 7.9 میلیون در ژوئن کاهش یافته و نتوانسته به رقم مورد انتظار 8.1 میلیون بازار برسد، دلار آمریکا در روز چهارشنبه تحت فشار فروش قرار گرفت.

با بازگشت طلا به بالای سطح کلیدی 2500 دلار در اوایل روز پنج‌شنبه، فروشندگان فنی وارد عمل شدند و به فلز زرد کمک کردند تا بهبود خود را افزایش دهد. در نشست آمریکایی، پردازش خودکار داده‌ها (ADP) گزارش داد که اشتغال در بخش خصوصی در ماه اوت 99000 نفر افزایش یافته است. البته این رقم به دنبال افزایش 111,000 (تجدید نظر شده از 122,000) ثبت‌شده در ژوئیه بود و انتظار 145,000 بازار را با یک حاشیه بزرگ از دست داد.

از طرفی، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 3.7 درصد کاهش یافت و به این ترتیب، راه را برای افزایش قیمت طلا XAU/USD هموار کرد.

روز جمعه، BLS اعلام کرد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه اوت 142000 افزایش یافته که کمتر از پیش بینی 160000 بازار بود. علاوه بر این، افزایش 114000 جولای به 89000 کاهش یافت.

سایر جزئیات گزارش مشاغل حاکی از آن بود که نرخ بیکاری همانطور که انتظار می‌رود به 4.2 درصد کاهش یافته است. افزون بر آن، آنجایی که نرخ اوراق 10 ساله ایالات متحده افت هفتگی خود را افزایش داد و پس از این خوانش‌ها به زیر 3.7 درصد سقوط کرد، طلا در پایان هفته توانست مومنتوم خود را حفظ کند.

سرمایه‌گذاران طلا در انتظار آمارهای تورم آمریکا

داده‌های تراز تجاری چین می‌تواند باعث واکنش طلا در ساعات معاملاتی آسیا در روز سه‌شنبه شود. در صورتی که مازاد تجاری چین در ماه اوت به میزان قابل توجهی افزایش یابد، واکنش فوری می‌تواند به تداوم رشد طلا کمک کند، چرا که چین بزرگترین مصرف‌کننده‌ی طلا در جهان است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران ممکن است نگران چشم‌انداز تقاضای طلا باشند و در صورت کاهش مازاد تجاری، در کوتاه‌مدت باعث شوند که قیمت طلا به سمت جنوب حرکت کند.

در روز چهارشنبه، داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از ایالات متحده برای ماه اوت، توسط فعالان بازار به دقت مشاهده خواهد شد. به صورت ماهانه، CPI هسته و CPI اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرند، هر دو 0.2 درصد افزایش می‌یابند. در صورتی که CPI اصلی تا 0.4 درصد یا بیشتر افزایش یابد، بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده می‌تواند بار دیگر قدرت بگیرد و باعث شود که طلا جایگاه خود را از دست بدهد. از طرف دیگر، آماری در سطح یا پایین‌تر از پیش‌بینی بازار می‌تواند جذب سرمایه‌گذاران را برای دلار (USD) دشوار کند و در عوض، مسیر حرکت طلا XAU/USD به سمت بالاتر را هموار سازد.

روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیمات سیاست پولی را اعلام خواهد کرد. اگرچه بعید است که این رویداد تأثیر مستقیمی بر ارزش طلا داشته باشد، اما می‌تواند بر قیمت دلار اثرگذار باشد. گفتنی است یک غافلگیری ناامیدکننده بانک مرکزی اروپا می‌تواند به دلار اجازه دهد تا خروج سرمایه از یورو را جذب کند و در مقابل، بر سر راه رشد بیشتر بهای طلا (XAU/USD) محدودیت بگذارد.

دانیل غالی، استراتژیست ارشد کالای تی‌دی سکیورتیز (TD Securities) در گزارشی، موقعیت‌یابی صندوق‌های کلان کنونی را در سطوحی ارزیابی می‌کند که تنها طی همه‌پرسی برگزیت در سال 2016، روایت «QE مخفیانه» در سال 2019، یا در اوج وحشت ناشی از بحران کووید-19 در مارس 2020 مشاهده شد.

وی در این زمینه با تأکید بر خطرات منفی قوی‌تر، خاطرنشان کرد: «مطالعه ما در مورد پویایی موقعیت‌یابی در حال حاضر در سطوح بسیار بالایی قرار دارد که از لحاظ تاریخی نقاط عطف قابل توجهی را در بازارهای طلا رقم زده است». 

سوگیری صعودی در کوتاه‌مدت بدون تغییر باقی می‌ماند، به طوری که شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه نزدیک به 60 است و معاملات طلا در نیمه‌ی بالایی کانال رگرسیون صعودی از اوایل ماه مارس آغاز می‌شود.

پشتیبانی فوری در 2500 دلار (میانگین متحرک ساده 20 روزه (20-SMA)، نقطه میانی کانال رگرسیون صعودی) قرار دارد. اگر طلا به زیر این سطح سقوط کند و آن را به عنوان مقاومت مورد تأیید قرار دهد، 2,440 دلار (SMA 50 روزه) می‌تواند به عنوان حمایت بعدی قبل از 2,400 دلار (حد پایین کانال صعودی) مشاهده شود.

در روند صعودی، مقاومت اول در 2530 دلار (سطح استاتیک) قرار دارد. هنگامی که طلا این مانع را برطرف کرد، می‌تواند سقف بالای کانال صعودی را در 2600 دلار هدف قرار دهد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما