رازهای نگهداری از ساعت مچی و افزایش طول عمر آن

نگهداری از ساعت بسیار راحت و آسان است. با رعایت نکات نگهداری می‌توانید به مدت طولانی‌تری از ساعت مورد علاقه خود استفاده کنید.

رازهای نگهداری از ساعت مچی و افزایش طول عمر آن

​نکات نگهداری ساعت

 همه ما به طور روزمره از ساعت مچی در مدل‌های مختلف استفاده می‌کنیم. ساعت‌های هوشمند، دیجیتال یا دستبند طلا ساعتی نمونه‌هایی از مدل‌های مختلف ساعت مچی هستند.

نگهداری از ساعت‌های مچی همانند نگهداری از طلا و جواهر باعث حفظ آن در دراز مدت می‌شود. در حقیقت عملکرد درست و ماندگاری ساعت به نگهداری آن بستگی دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای عمر طولانی این وسیله پرکاربرد باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ 

نکات نگهداری از ساعت‌های مچی

ساعت مچی یکی از اکسسوری‌هایی است که امروزه هر خانم و آقای شیک پوشی از آن برای تکمیل استایل خود استفاده می‌کند. شما می‌توانید مدل‌های مختلف آن را به صورت آنلاین مشاهده کنید. جالب است بدانید که شما می‌توانید همانطور که نسبت به   اقدام می‌کنید، ساعت مورد علاقه خود را نیز به همین راحتی سفارش دهید. اما باید بدانید که برای حفظ و نگهداری ساعت‌های مچی باید مواردی را در حین استفاده رعایت کنید تا علاوه بر عملکرد بهتر ساعت بتوانید مدت بیشتری آن را حفظ کنید. نکات نگهداری از ساعت مچی دارای موارد زیادی است که از نمونه‌های آن که باید رعایت شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- جلوگیری از آسیب دیدگی

برای جلوگیری از آسیب دیدگی ساعت مچی مواردی را باید رعایت کنید. مواردی همچون ضربه، فشار و یا قرار دادن در مکان نامناسب موجب اختلال در عملکرد ساعت می‌شود. در ادامه به چند نمونه از بیشترین مواردی که باعث آسیب رسیدن به ساعت می‌شود اشاره خواهیم کرد.

استفاده نکردن از دستبند‌های فلزی: به هیچ عنوان از جواهراتی همانند دستبند یا النگو در مچ دستی که ساعت خود را بسته‌اید استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث خراشیدگی ساعت شود. این نکته فقط در مورد اکسسوری‌های فلزی صدق می‌کند و استفاده از دستبند‌های چرمی و پارچه‌ای بلامانع است.

استفاده نکردن در هنگام فعالیت شدید: در هنگام ورزش و یا پیاده روی توصیه می‌شود تا از ساعت مچی خود استفاده نکنید. بیشتر ساعت‌های مچی در اثر افتادن و یا ضربه آسیب جدی دیده و به طور کامل از کار میفتند. در حقیقت ضربه به ساعت فعالیت قسمت مکانیکی آن را دچار اختلال می‌کند. توصیه می‌شود در این موارد از ساعت‌های مقاوم به ضربه یا ارزان قیمت استفاده کنید.

درجه حرارت مناسب: به طور کلی سرما و گرمای شدید ممکن است عملکرد صحیح ساعت را مختل کند. به طور مثال گرمای حاصل از بخار آب در حمام و دوش آب گرم باعث خرابی ساعت مچی و کاهش عمر آن می‌شود. به طور کلی رطوبت باعث آسیب رساندن به ساعت می‌شود.

قرار ندادن در نور آفتاب: قرار دادن ساعت در زیر نور آفتاب و یا پشت شیشه باعث داغ شدن آن بر اثر گرما و در نتیجه اختلال در عملکرد می‌شود. گرمای آفتاب تاثیر زیادی بر بند‌های ساعت و قسمت‌های پلاستیکی آن می‌گذارد.

باز کردن ساعت در هنگام استفاده از عطر و لوازم آرایشی: برخی از مواد موجود در عطر و لوازم آرایشی در صورت تماس با ساعت ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. توصیه می‌شود هنگام استفاده از این مواد ساعت را از دستان خود باز کنید یا از اسپری کردن عطر به مچ دست خود در هنگام وجود ساعت خودداری کنید.

دور نگه داشتن ساعت از آهنربا: شاید برایتان جالب باشد که بدانید وسایل الکترومغناطیسی  همانند لپ‌تاپ و یا تلویزیون دارای آهنربا هستند و امواج آن باعث اختلال در عملکرد ساعت می‌شود. توصیه می‌شود به هیچ عنوان ساعت مچی خود را در کنار لب تاپ و یا تلویزیون قرار ندهید. البته امروزه ساعت‌های ضد مغناطیس تولید شده است که باعث جلوگیری از آسیب آهنربا می‌شود.

۲- حفظ و نگهداری اصولی از ساعت

علاوه بر رعایت مواردی که باعث آسیب رسیدن به ساعت می‌شود باید نکاتی را در مورد حفظ و نگهداری آن نیز بدانید. نگهداری اصولی از ساعت مچی باعث طول عمر این وسیله پر کاربرد می‌شود. در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که رعایت آن الزامی است.

کوک کردن مداوم ساعت: کوک کردن ساعت خصوصا در نمونه‌های مکانیکی باعث حفظ زمان و عملکرد بهتر ساعت می‌شود. در این نمونه از ساعت‌ها شما باید سر دسته ساعت را باز کرده و شروع به چرخش آن در جهت عقربه‌های ساعت نمایید. بعد باید ۵ یا ۶ دور در جهت مخالف بچرخانید تا فشار روی قطعات ساعت کاهش پیدا کند.

تمیز نگه داشتن ساعت: توصیه می‌شود در زمان استفاده از ساعت هر دو هفته یکبار بند آن را با آب و صابون یا یک مسواک نرم تمیز و بلافاصله خشک کنید. تمیز کردن ساعت و دور نگهداشتن آن از آلودگی موجب عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر آن می‌شود.

تعمیر و نگهداری: به طور کلی در هنگام استفاده از ساعت در دراز مدت باید آن را هر دو سال یکبار سرویس کنید. برای سرویس کردن ساعت باید نزد متخصص آن مراجعه کرده و نسبت به تعویض باتری آن در زمان‌های مختلف اقدام کنید.

نگهداری در مکان مناسب: دو عامل مهم در خرابی ساعت مچی شامل رطوبت و گرد و خاک است. سعی کنید همواره ساعت مچی خود را در مکان مناسب به دور از رطوبت و گرد و خاک نگهداری کنید. نگهداری طولانی مدت در فضای مرطوب همانند فضای حمام باعث اختلال در عملکرد و زنگ زدگی ساعت می‌شود. توصیه می‌کنیم ساعت مچی خود را در جعبه مخصوص آن نگهداری کنید.

مراقبت از صفحه ساعت: صفحه شیشه‌ای ساعت باعث نمایش آن می‌شود و نگهداری از آن بسیار حیاتی است. در حقیقت آسیب رسیدن به صفحه شیشه‌ای ساعت با کیفیت و وضوح دید آن رابطه مستقیم دارد. باید همواره مراقب باشید تا صفحه ساعت شما با اشیای تیز و برنده برخوردی نداشته باشد زیرا ممکن است  باعث خراشیدگی و یا شکستگی شود.

دانستن میزان مقاومت ساعت در برابر آب: ساعت های مچی در انواع مختلف میزان مقاومت متفاوتی نیز در برابر آب دارند. این میزان مقاومت دائمی نبوده و در طول استفاده کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌شود تا هر دو سال نسبت به سرویس ساعت مچی خود به متخصص مراجعه کنید.

در آخر توصیه می‌شود تا در هنگام خرید ساعت کاتالوگ و دفترچه راهنمای موجود در جعبه ساعت رو به طور کامل مطالعه کنید. در دفترچه راهنمای این محصول نکات لازم جهت نگهداری مدل خریداری شده است که با رعایت آن درصد بالایی از خسارات آن کاهش پیدا می کند.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما