آیا روند نزولی کوتاه‌مدت در کمین طلاست؟!

طلا و جواهر اقتصاد 100: با محوشدن آرامش در بازارهای مالی، طلا امروز به سطح 2490 دلار کاهش یافت. انتظار می‌رود فلز زرد روند نزولی کوتاه‌مدتی را آغاز کند.

آیا روند نزولی کوتاه‌مدت در کمین طلاست؟!

به گزارش «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در روز سه‌شنبه به 2490 دلار کاهش یافت و این در حالی بود که آرامش در بازارهای مالی تا حدی کمرنگ شد که البته این امر در حوزه‌ی افزایش تقاضا برای طلای امن، تأثیر چندانی نداشت.

در حوزه‌ی ارز ایالات متحده، دلار آمریکا (USD)، که طلا با آن همبستگی منفی دارد، در رالی بهبود خود کاهش می‌یابد و در روز سه‌شنبه تنها اندکی بالاتر معامله می‌شود. معامله‌گران در آستانه‌ی انتشار داده‌های بازار کار آمریکا که احتمالاً بازار کار را به حرکت وا می‌دارد، در اواخر این هفته گوش به زنگ می‌مانند.

گفتنی است قبل از هر گونه نتیجه‌گیری در مورد روند احتمالی تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد میزان کاهش نرخ بهره که محرک کلیدی طلاست، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد ایالات متحده، با آرامش منتظر «نتایج آزمایش نهایی» برای بیمار هستند.

پس از کشف جسد هفت گروگان اسرائیلی، و فراخوان اعتصاب عمومی توسط کارگران اسرائیلی، تظاهرات در تل‌آویو، که خواستار آتش‌بس در غزه است، سطح تهدید را حداقل در یک نقطه حساس ژئوپلیتیکی کاهش داده است. 

نگاه معامله‌گران طلا به داده‌های اشتغال ایالات متحده است

به احتمال زیاد قیمت طلا به دلیل انتشار داده‌های بازار کار ایالات متحده در این هفته، شاهد نوسانات زیادی است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی کلیدی خود در جکسون هول، کانون توجه را از تورم دور، و به سمت بازار کار شکننده‌ معطوف کرد و نشان داد که ریسک‌های نزولی برای اشتغال هم‌اکنون بیشتر از ریسک‌های صعودی برای تورم هستند.

داده‌های بازار کار این هفته به‌صورت شاخص اشتغال تولیدی ISM در روز سه‌شنبه، فرصت‌های شغلی JOLTS در روز چهارشنبه، تغییر اشتغال ADP، شاخص‌های استخدامی بیکاری و خدمات ISM در روز پنج‌شنبه، و داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در روز جمعه منتشر می‌شود که احتمالاً ضعیف‌تر از انتظارات بوده و منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا (USD) و البته افزایش قیمت طلا خواهد شد.

بازارها در حال بحث هستند که آیا فدرال رزرو نیاز به کاهش 50 واحدی (bps) نرخ بهره در ماه سپتامبر را احساس می‌کند یا فقط یک کاهش استاندارد 25 واحدی در ثانیه را در دستور کار قرار می‌دهد. مطابق با ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، مورد دوم کاملاً مورد انتظار است، در حالی که احتمالات بازار برای مورد اول در حال حاضر، حدود 30٪ است.

اگر داده‌های بازار کار به طور قطعی کمتر از حد باشد، شانس کاهش بیشتر افزایش می‌یابد که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود طلا در نمودارها جایگاه بهتری پیدا کند. آنچه مسلم است نرخ بهره‌ی پایین‌تر برای این فلز گرانبها مثبت است، چرا که آن را به عنوان یک دارایی بدون بهره برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال

طلا (XAU/USD) در حال آزمایش مبنای یک محدوده کوچک بین 2500 تا 2531 دلار است که از اواخر ماه اوت در آن معامله می‌شود. فلز زرد در حال حاضر در حال فرسایش کف محدوده است و در هنگام پایین‌آمدن، کف قیمت‌های پائین‌تری را نشان می‌دهد. به علاوه، این خطر وجود دارد که طلا بیشتر کاهش یابد و وارد منطقه جدیدی از فعالیت بین قله‌های شیب‌دار محدوده قدیمی در حدود 2470 تا 2500 دلار شود.

با این اوصاف، هدف صعودی نهایی که هنوز محقق نشده است، 2550 دلار، و همچنان فعال است. این سطح در پی شکست اولیه از محدوده قبلی که در ماه ژوئیه آغاز شد، به وجود آمد که به دلیل مرزهای شیبدارش مانند یک الگوی مثلثی به نظر می‌رسد.

به علاوه، این هدف صعودی با گرفتن نسبت فیبوناچی 0.618 از دامنه یا ارتفاع مثلث و برون یابی بالاتر محاسبه شد. این هدف، حداقل انتظار برای دنبال‌کردن یک شکست(بریک اوت) بر اساس اصول تحلیل تکنیکال است.

روندهای میان‌مدت و بلندمدت طلا صعودی باقی می‌مانند که با توجه به اینکه «روند بازار دوست شماست»، بدان معناست که احتمال وقوع شکست احتمالی بالاتر خواهد بود.

با این حال، برای تأیید بیشتر ادامه‌ی روند صعودی به سمت هدف 2550 دلار، نیاز به شکستی بالاتر از بالاترین رکورد تاریخ 20 اوت یعنی 2531 دلار وجود دارد.

از طرف دیگر، یک شکست در محدوده‌ی قبلی، هدف صعودی پیش‌بینی‌شده را نفی می‌کند. چنین حرکتی در بسته‌شدن روزانه زیر 2470 دلار (پایین‌ترین سطح 22 آگوست) تأیید می‌شود. این وضعیت تصویر طلا را تغییر می‌دهد و حاکی از آن است که این کالا ممکن است روند نزولی کوتاه‌مدتی را آغاز کند.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما قبل از منطقی کردن قیمت بنزین کدام کار در اولویت است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما