آیا در انتظار رکورد جدید طلا باشیم؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با وجود تنش‌های جاری در خاورمیانه و افزایش تقاضا برای پناهگاه امن، طلا در هفته گذشته نزدیک به رکورد 20 آگوست در نوسان بود.

آیا در انتظار رکورد جدید طلا باشیم؟

به گزارش «اف‌ایکس امپایر» طلا در هفته‌ای که گذشت، در سطوح بالای قیمتی باقی ماند و نزدیک به رکورد 2531.77 دلاری که در 20 آگوست ثبت شد در نوسان بود.

هفته‌ی گذشته، طلا (XAU/USD) به 2503.40 دلار رسید که 9.09 دلار یا 0.36- درصد کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است قدرت این فلز گرانبها همچنان تحت تاثیر انتظارات فزاینده پیرامون کاهش نرخ فدرال رزرو و تنش‌های ژئوپلیتیکی قرار دارد. علیرغم عقب‌نشینی جزئی در روز جمعه پس از انتشار آمارهای تورمی در ایالات متحده، طلا هفته را با 0.36 درصد افزایش به پایان رساند و برای ماه آگوست نیز 2.28 درصد رشد را ثبت کرد.

تثبیت در حوالی سطوح رکورد

در پی صعود قیمت طلا به بالاترین حد خود در روزهای اخیر، فلز زرد طی هفته‌ی گذشته، در نزدیکی این سطوح رکورد تثبیت شد. این قدرت پایدار، منعکس‌کننده‌ی تمایلات صعودی مداوم بازار است که عمدتاً با پیش‌بینی تغییرات آتی سیاست فدرال رزرو تقویت می‌شود.

عقب‌نشینی جزئی در روز جمعه عمدتاً به انتشار داده‌های مربوط به تورم در ایالات متحده نسبت داده می‌شود که منجر به برداشت سود شد، البته چشم‌انداز مثبت کلی طلا را تغییر نداد.

پیش‌بینی کاهش نرخ فدرال رزرو، رالی طلا را تقویت می‌کند

عامل اصلی افزایش قیمت طلا، پیش بینی کاهش نرخ بهره در سپتامبر توسط فدرال رزرو بوده است. به علاوه، اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در جکسون هول، مبنی بر اینکه «زمان تعدیل سیاست فرا رسیده است»، جان تازه‌ای به این انتظارات داده است. 

مطابق با گزارش نظارت بر نرخ گروه CME، فعالان بازار در نشست 18 سپتامبر فدرال رزرو با احتمال 100 درصدی کاهش نرخ بهره، با احتمال 69 درصد کاهش 25 واحدی و با احتمال 31 درصدی کاهش 50 واحدی را قیمت‌گذاری کرده‌اند.

داده‌های تورم و شاخص‌های اقتصادی

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) روز جمعه، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، در ماه جولای 0.2 درصد افزایش یافت که مطابق با پیش‌بینی های اقتصاددانان بود. از آنجا که مقامات فدرال رزرو تمرکز خود را به آمار بیکاری معطوف کرده‌اند، این داده‌ها تأیید می‌کنند که تورم دیگر نگرانی اصلی فدرال رزرو نیست. سایر شاخص‌های اقتصادی، مانند رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم و کاهش مطالبات هفتگی بیکاری، از میزان نگرانی‌ها مربوط به رکود کاسته و در عین حال از کاهش نرخ بهره حمایت می‌کنند.

تنش‌های ژئوپلیتیک و خرید بانک مرکزی

تنش‌های جاری در خاورمیانه، به ویژه عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، به تقاضای پناهگاه امن برای طلا دامن زده است. علاوه بر این، خریدهای بانک مرکزی از قیمت طلا حمایت بیشتری کرده است، به طوری که برخی از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که طلا تا پایان سال به 3000 دلار می‌رسد.

چشم‌انداز طلا در کوتاه‌مدت به صورت محتاطانه صعودی است. گزارش آتی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در هفته‌ی آینده در تعیین ابعاد و سرعت کاهش نرخ‌های آتی فدرال رزرو بسیار مهم خواهد بود. گزارش مشاغل ضعیف‌تر از حد انتظار می‌تواند احتمال کاهش 50 واحدی نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به رشد قیمت طلا شود.

با این حال، معامله‌گران باید از خطرات منفی احتمالی آگاه باشند. تقاضای فیزیکی در مصرف‌کنندگان برتر آسیایی، به‌ویژه چین، علیرغم سهمیه‌های وارداتی جدید کم‌رنگ بوده است. علاوه بر این، موقعیت‌یابی در طلا بسیار امتدادیافته به نظر می‌رسد، که استقرار پیروان روند سیستماتیک در پوزیشن‌های لانگ حداکثری همراه است.

در نتیجه، در حالی که روند گسترده‌تر طلا با حمایت از سوی انتظارات کاهش نرخ و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی مثبت است، بازار ممکن است نوسانات کوتاه‌مدت را تجربه کند. معامله‌گران باید برای سرنخ‌های بیشتر در مورد جهت‌گیری سیاست پولی فدرال رزرو و تأثیر آن بر قیمت طلا از نزدیک داده‌های اقتصادی آتی، به ویژه گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی را زیر نظر داشته باشند.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما قبل از منطقی کردن قیمت بنزین کدام کار در اولویت است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما