آیا طلا در مرحله تثبیت صعودی است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در حالی که دلار آمریکا روند باخت چهار روزه را پشت سر گذاشت، طلا امروز به مرز 2500 دلار نزدیک شد.

آیا طلا در مرحله تثبیت صعودی است؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) برخی از فروشندگان را در جلسه‌ی آسیایی روز پنج‌شنبه جذب کرد و به مرز 2500 دلار نزدیک‌تر شد، گفتنی است فلز زرد توانست بالاتر از کف نوسانی یک شبه خود باقی بماند.

در حوزه‌ی ارز ایالات متحده، دلار آمریکا (USD) کشش مثبتی را به دست آورد و در حال حاضر، به نظر می‌رسد که برای رسیدن به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال تاکنون (YTD) که روز چهارشنبه لمس شد، باخت چهار روزه را پشت سر گذاشته است. این موضوع، در کنار احساسات صعودی بنیادین در سراسر بازارهای مالی جهانی، به عنوان یک عامل کلیدی برای تضعیف فلز گرانبهای امن به شمار می‌رود.

با این اوصاف، انتظارات ضعیف فدرال رزرو ممکن است روند بهبود دلار را محدود کند و البته نقش باد موافقی را برای قیمت طلا داشته باشد. داده‌های منتشرشده در روز چهارشنبه حاکی از آن است که رشد شغلی ایالات متحده طی سال گذشته تا مارس، ضعیف‌تر از برآورد اولیه بوده است.

علاوه بر این، صورتجلسه‌ی FOMC در ماه ژوئیه حاکی از آن است که چندین مقام فدرال رزرو به سمت کاهش فوری نرخ بهره تمایل دارند. این امر شرط‌بندی‌ها برای شروع قریب‌الوقوع چرخه‌ی تسهیل سیاست فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تأیید کرد که باید به نفع فلز زرد بدون بازده باشد.

در عین حال، عدم پیشرفت در توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، درها را برای درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه باز نگه می‌دارد و خوشبینی بازار را محو می‌کند که منجر به محدودکردن روند نزولی فلز امن می‌شود، و قبل از تأیید اینکه قیمت طلا در کوتاه‌مدت بالاتر رفته است، احتیاط را برای معامله‌گران نزولی تضمین می‌کند.

محرک‌های روزانه‌ی بازار: کاهش بهای طلا در بحبوحه‌ی افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا و دلار 

دلار آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به داده‌هایی که نشان داد بازار کار به اندازه‌ی برآوردها قوی نیست، به پایین‌ترین سطح ابتدای سال تاکنون (YTD) رسید و به قیمت طلا در معکوس‌کردن نزول روزانه به سطح زیر 2500 دلار کمک کرد.

بررسی شاخص اولیه‌ی سالانه داده‌های اشتغال منتشرشده توسط اداره آمار کار ایالات متحده حاکی از آن بود که کارفرمایان ایالات متحده، 818000 شغل کمتر از آنچه که طی سال منتهی به مارس گزارش شده بود اضافه کردند.

علاوه بر این، صورتجلسه‌ی 30 تا 31 ژوئیه FOMC نشان داد که گرچه برخی از سیاستگذاران تمایل به اقدام فوری داشتند، اما اکثریت قریب به اتفاق مقامات از کاهش نرخ بهره در سپتامبر حمایت کردند.

بازارها هم‌اکنون با احتمال 38 درصد کاهش 50 واحدی نرخ در ماه آینده را پیش‌بینی می‌کنند که این احتمال در روز قبل، 29 درصد، و کاهش تا پایان سال جاری، حدود 100 واحد در ثانیه بود. مسلماً این احتمالات، فلز بدون بازده را تقویت می‌کند.

در عین حال، توافق آتش بس بین اسرائیل و حماس هنوز دور از دسترس به نظر می رسد که این عدم حصول به توافق، خطر یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را بر روی میز نگه می‌دارد و از قرار معلوم، عامل دیگری برای حمایت از طلا XAU/USD است.

معامله‌گران هم‌اکنون برای فرصت‌های کوتاه‌مدت معاملاتی، مشتاقانه منتظر سند اقتصادی ایالات متحده هستند که شامل انتشار مطالبات اولیه هفتگی بیکاری و داده‌های فروش خانه موجود است.

با این حال، تمرکز بازار بر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جمعه باقی خواهد ماند تا مشخص شود آیا رشد شغلی در ایالات متحده که به میزان قابل توجهی ضعیف‌تر از حد انتظار بوده، دلیل محکمی برای کاهش بیشتر نرخ بهره در ماه سپتامبر است یا خیر.

از منظر تکنیکال، روند قیمت محدودشده که از ابتدای این هفته شاهد آن بودیم را می‌توان به عنوان مرحله‌ی تثبیت صعودی قبل از مرحله‌ی بعدی طبقه‌بندی کرد. علاوه بر این، نوسانگرها در نمودار روزانه در قلمرو مثبت قرار دارند و هنوز از قرار گرفتن در منطقه اشباع خرید دور هستند که این موضوع، چشم‌انداز سازنده‌ی کوتاه‌مدت را تأیید می‌کند. از این رو، بازگشت به سمت آزمایش مجدد قله‌ی تاریخی، در حدود منطقه 2531 الی 2532 دلاری که روز سه شنبه لمس شد، یک احتمال متمایز به نظر می‌آید.

برخی از خریدهای متعاقب مجدداً به عنوان یک محرک جدید برای گاوها در نظر گرفته می‌شوند و راه را برای گسترش روند صعودی اخیر هموار می‌کنند.

از طرف دیگر، هرگونه عقب نشینی معنادار ممکن است همچنان برخی از خریداران را در حوالی رقم گرد 2500 دلاری جذب کند. این امر می‌تواند به کاهش قیمت طلا نزدیک به نقطه شکست مقاومت سه برابری 2480 دلار کمک کند. شکست متقاعدکننده به زیر سطح اخیر ممکن است باعث فروش فنی شود و طلا XAU/USD را در مسیر منطقه 2430 دلار، به سمت حمایت افقی 2455-2453 دلار بکشاند. لغزش اصلاحی می‌تواند بیشتر به سمت میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) که در حال حاضر نزدیک به 2400 دلار است، امتداد یابد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما