آیا طلا از قله تاریخی، فاصله دارد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا گرچه بالای سطح 2500 دلار به تثبیت رسید، اما از قله‌ی تاریخی روز قبل خود فاصله دارد.

آیا طلا از قله تاریخی، فاصله دارد؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در جریان نشست آسیایی روز چهارشنبه، در فاصله‌ی قابل توجهی از قله‌ی تاریخی ثبت‌شده روز گذشته قرار داشت و بالای سطح روانی 2500 دلار ثابت ماند.

پذیرش فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو به زودی چرخه‌ی کاهش سیاست خود را آغاز خواهد کرد، به یک عامل کلیدی تبدیل شده است که می‌تواند نقش یک باد موافق را برای فلز زرد غیر بازده ایفاء کند. جدای از این، تنش‌های ژئوپلیتیکی و مشکلات اقتصادی چین نیز حامی این فلز گرانبهای امن است.

با این حال، عواملی اعم از امیدها به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، همراه با لحن صعودی بنیادین در بازارهای مالی جهانی و جهش متوسط ​​دلار آمریکا (USD) از پایین‌ترین حد چند ماهه، سودهای طلا را محدود می‌کند.

معامله‌گران همچنین ترجیح می‌دهند قبل از شرط‌بندی‌های جهت‌دار جدید، منتظر نشانه‌های بیشتری در مورد مسیر سیاست فدرال رزرو باشند. از این رو، تمرکز بر روی صورتجلسه‌ی FOMC در ماه جولای، که قرار است امروز برگزار شود، و سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در سمپوزیوم جکسون هول در روز جمعه، باقی می‌ماند.

محرک‌های روزانه‌ی بازار: طلا قبل از مرحله‌ی بعدی صعود، در انتظار نشانه‌های کاهش بیشتر فدرال رزرو  است

شرط‌بندی برای شروع قریب‌الوقوع چرخه‌ی کاهش نرخ فدرال رزرو در ماه سپتامبر، بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و دلار آمریکا را تحت فشار قرار داده است که به نوبه‌ی خود، در روز سه شنبه طلا را به رکورد جدیدی رساند.

مطابق با ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، بازارها در حال حاضر با احتمال کمی بیش از 70 درصد قیمت‌گذاری می‌کنند که بانک مرکزی ایالات متحده در نشست سیاست پولی FOMC هزینه‌های استقراض را تا 25 واحد پایه در ماه سپتامبر کاهش دهد.

علاوه بر این، نظرسنجی رویترز حاکی از آن بود که اکثریت اندکی از اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو در هر یک از سه نشست باقیمانده در سال 2024، نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه کاهش دهد که در واقع، کاهشی بیشتر از پیش‌بینی ماه گذشته است.

نرخ بهره

میشل بومن، رئیس فدرال رزرو تلاش کرد تا از میزان انتظارات در مورد کاهش کوتاه‌مدت نرخ بهره بکاهد و اظهار داشت که علیرغم پیشرفت اخیر، سطوح رشد قیمت همچنان شدید و به طرز نگران‌کننده‌ای بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی است.

بانک خلق چین (PBOC) هفته‌ی گذشته با پیش بینی احیای تقاضا، سهمیه‌های واردات طلای جدیدی را به چندین بانک چینی اعطا کرد که نشان می‌دهد احتمال خرید دیگری از سوی چین در افق وجود دارد.

افزون بر آن، دارایی‌های SPDR Gold Trust، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه‌ی طلا در جهان، روز دوشنبه به 859 تن و به بالاترین میزان خود در هفت ماه گذشته رسید و به بهبود تقاضای سرمایه‌گذاری مالی اشاره کرد.

در کنار این‌ها، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، به‌ویژه در خاورمیانه و آتش‌بس احتمالی بین اسرائیل و حماس، سرمایه‌گذاران را در حاشیه نگه می‌دارد و عامل دیگری برای حمایت از پناهگاه امن طلا XAU/USD است.

با این حال، معامله‌گران پیش از انتشار صورتجلسه‌ی FOMC در ماه جولای در این چهارشنبه و سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جمعه، در موضع احتیاط به سر می‌برند. این رویدادها بدان دلیل که سرنخ‌هایی در مورد مسیر آینده‌ی سیاست پولی ارائه می‌دهند، در کانون توجه قرار دارند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال: به نظر می‌رسد طلا در حالی که بالاتر از سطح 2480 دلار قرار دارد، آماده رشد بیشتر است

از منظر تکنیکال، شکست(بریک اوت) جمعه‌ی گذشته از طریق مقاومت قله سه‌گانه، در حدود منطقه 2479 الی 2480 دلار و قدرت متعاقب آن فراتر از علامت روانی 2500 دلار، به عنوان یک محرک تازه برای معامله‌گران صعودی تلقی شد.

علاوه بر این، نوسانگرهای نمودار روزانه به راحتی در قلمرو مثبت هستند و هنوز از قرار گرفتن در منطقه اشباع خرید فاصله دارند. این امر به نوبه‌ی خود حاکی از آن است که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت صعود است.

از این رو، هرگونه عقب نشینی معنادار ممکن است همچنان به عنوان یک فرصت خرید در نزدیکی رقم گرد 2500 دلار تلقی شود که می‌تواند به کاهش قیمت طلا نزدیک به نقطه شکست مقاومتی 2480 دلار کمک کند. با این حال، برخی از فروش‌های متعاقب می‌توانند طلا (XAU/USD) را به سمت حمایت افقی 2,455-2,453 دلار در مسیر رسیدن به منطقه 2,430 دلار هدایت کنند. یک شکست متقاعدکننده به پایین‌تر از دومی می‌تواند فلز را به میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) برساند که در حال حاضر درست زیر 2400 دلار قرار دارد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما