آیا طلا به اوج تاریخی خود می‌رسد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با بروز برخی تنش‌های ژئوپلیتیکی از خاورمیانه و تضعیف دلار آمریکا و اخباری مبنی بر تقاضای قوی از سوی چین، طلا به بالاترین سطح تاریخی خود رسید.

آیا طلا به اوج تاریخی خود می‌رسد؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در روز سه‌شنبه به دلیل اخبار تقاضای قوی از سوی چین، تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی از خاورمیانه و تضعیف دلار آمریکا، به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 2520 دلار رسید. 

به دلیل افزایش تقاضای پناهگاه امن از سوی چین، طلا در روز سه‌شنبه به رشد خود ادامه می‌دهد. به گفته‌ی کارگزار SP Angel، بانک خلق چین (PBoC) سهمیه‌های واردات طلای جدیدی را برای بانک‌ها صادر کرد که موج جدیدی از تقاضا را برانگیخت.

این کارگزار همچنین افزود: «تقاضای پناهگاه امن برای طلا در چین پس از کاهش بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله چین به پایین‌ترین حد در هفته‌ی گذشته افزایش یافت و در نتیجه، خریداران چینی به جستجوی پناهگاه امن جایگزین اقدام کردند که طلا یک گزینه‌ی قدرتمند در این بخش است.»

در حالی که ارزش دلار آمریکا در روز سه شنبه به پایین‌ترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید، طلا رشد بیشتری پیدا می‌کند. شاخص دلار آمریکا (DXY) در معاملات اولیه به 101.76 سقوط کرد که یک خبر مثبت برای طلا بود؛ چرا که این دو دارایی، درصد بالایی از همبستگی منفی دارند.

طلا ممکن است پس از تلاش برای دستیابی به یک توافق صلح در خاورمیانه، به رهبری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شاهد تقاضای پناهگاه امن باشد. در این زمینه، اسرائیل آمادگی خود را برای توافق اعلام کرده است، اما از آنجا که مطابق با مفاد توافق‌نامه، این قرارداد شامل یک توافق دائمی باشد و نه یک آتش بس موقت، حماس آماده‌ی این آتش‌بس نیست. حماس با حمله‌ی انتحاری اخیر در تل آویو، تنش‌ها را بیشتر کرد. افزون بر آن، احتمال حمله‌ی همه جانبه ایران به اسرائیل نیز یک عامل خطر سربار باقی می‌ماند.

طلا (XAU/USD) پس از شکستن محدوده‌ای که از ژوئیه در آن گرفتار شده بود، به بالاترین حد تاریخی خود رسید. این حرکت، در راه رسیدن به هدف اولیه برای شکست در 2550 دلار است که با گرفتن نسبت فیبوناچی 0.618 ارتفاع محدوده و برون‌یابی آن به صورت بالاتر، محاسبه می‌شود.

طلا به منطقه اشباع خرید شاخص قدرت نسبی (RSI) بازگشته است که نشان‌دهنده‌ی خطر عقب نشینی است. این امر ممکن است قیمت طلا را قبل از اینکه سطح قیمت را به سمت بالاتر هل دهد، پایین بکشد. انتظار می‌رود چنین عقب‌نشینی در حدود 2500 دلار اصلاح شود.

طلا در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در یک روند صعودی گسترده قرار دارد، اما با توجه به اینکه «روند دوست شماست»، احتمال این روند صعودی، از عدم تداوم بیشتر است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما