با این ترفند ساده در خانه طلا را براق کنید

طلا و جواهر اقتصاد 100: برای تمیز کردن طلا در خانه می‌توانید از جوش‌ شیرین نیز استفاده کنید.

با این ترفند ساده در خانه طلا را براق کنید

تمیز کردن طلا با جوش‌ شیرین

 برای این کار حدود ۴۷۰ میلی‌لیتر آب را داخل یک شیر جوش بزرگ یا یک قابلمه ریخته و بجوشانید. سپس یک ‌لایه فویل آلومینیمی را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا تابه پیرکس قرار داده و با فشار دادن روی سطح آن به‌ طور کامل ثابت کنید. لبه‌های فویل را نیز تا کنید تا به سمت بیرون لبه‌های ظرف برگردد. دقت کنید که سمت براق فویل آلومینیومی شما باید حتماً رو به سمت بالا باشد.

نحوه تمیز کردن و براق کردن طلا

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که ظرف شیشه‌ای شما باید حتماً از جنس پیرکس باشد. زیرا ظرف باید روی حرارت قرار گیرد و در صورت مقاوم نبودن آن، ظرف می‌شکند.

برای تمیز کردن طلا به وسیله جوش ‌شیرین باید طلایی که دچار تیرگی و کدری شده را درون ظرف پیرکس بر روی فویل آلومینیوم قرار دهید. پس ‌از آن مقداری جوش ‌شیرین را روی سطح آن بپاشید. این مقدار برای هر قطعه طلایی که دچار تیرگی شده، حدود یک تا یک قاشق غذاخوری جوش ‌شیرین است. پس ‌از انجام این مرحله، ۴۷۰ میلی ‌لیتر آب جوش آمده را روی آلومینیوم داخل ظرف پیرکس ریخته و ۵ دقیقه به همان حال باقی بگذارید.

دقت کنید که طلای شما حتما داخل محلول آب جوش و جوش شیرین غوطه‌ور شده و به ‌طور کامل غرق شود. کاربرد ورقه آلومینیمی در این فرایند، این است که باعث می‌شود جوش‌ شیرین و آب داغ با یکدیگر واکنش شیمیایی دهند. سپس طلا را به وسیله یک انبر آشپزی یا چنگال برداشته و زیر شیر آب سرد قرار دهید. شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف آب، یک کاسه را از آب سرد پر کرده و طلای خود را به مدت ۴۵ ثانیه تا یک دقیقه داخل آن بیندازید. این مدت باعث می‌شود که شما مطمئن شوید محلول جوش‌شیرین از روی طلای شما پاک‌ شده است.

پس از شستشو و تمیز کردن طلا می‌توانید آن را به وسیله یک دستمال نرم و بدون پرز، خشک کنید. پس ‌از خشک کردن طلا، باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوای آزاد گذاشته و مطمئن شوید که هیچ رطوبتی بر روی آن باقی نمانده ‌است. دقت داشته باشید که این روش تنها برای زیورآلاتی قابل‌ انجام است که دارای سنگ‌های قیمتی نباشند. جوش شیرین به دلیل ماهیت خود می‌تواند به استحکام، بافت و درخشش سنگ‌های زیورآلات شما آسیب جدی وارد کند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما