چرا از گل و گیاه در جواهرات استفاده می‌شود؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با تاریخچه حضور پیدا کردن گل در جواهرات آشنا شوید.

چرا از گل و گیاه در جواهرات استفاده می‌شود؟

از نماد گل در زیورآلات ، نخستین بار در دهه 1830 میلادی و با معنای عشق و ازدواج استفاده شد. از دوران گرجستان تا کنون، نماد گل در جواهرات مخصوصا در انگشتر طلا بسیار محبوب بوده است و همه طرح‌های آن به صورت طلایی و نقره‌ای ساخته می‌شد. دادن یک انگشتر با طرح گل، عشق و محبت شخص را نشان می‌داد. در دوره ویکتوریا طراحان طلا و جواهرات تمام سعی خود را کردند که با الهام از طبیعت، طراحی‌های خاص و منحصر به فردی را انجام دهند و از گل‌ها، گیاهان، برگ و … در ساخت زیورآلات استفاده کنند.

در این میان نماد گل در طلا محبوبیت بیشتری را در بین افراد پیدا کرد و نشانه‌ای برای ابراز احساسات عاشقانه شد. هر یک از گل‌ها پیام‌های متفاوتی داشتند و محبت‌، دوستی، عشق و… را انتقال می‌دادند. بیشتر کشورهای جهان دارای یک گل ملی هستند و چهار گل لاله، محمدی، گل نیلوفرآبی و سروناز از گل‌های ملی ایران هستند.

استفاده از گیاهان در صنعت طلا و جواهرات از دیرباز مرسوم بوده است. به دلیل اینکه گل و گیاه از طبیعت نشات می‌گیرند و جان‌دار هستند، بنابراین استفاده از آن در ساخت زیورآلات به انسان حس سرزندگی و طراوت را منتقل می‌کند و رنگ و طرح‌های متنوع آنها زیبایی خاصی به طلا و جواهرات و در نهایت به افراد می‌دهد. هر کدام از گل‌ها و گیاهان نشانه‌ای خاص را به نمایش می‌گذارند. مثلا نماد درخت در جواهرات نشان‌دهنده باروری و حس آرامش می‌باشد.

نماد برگ زیتون نشان از صلح و دوستی دارد. به طور خلاصه این نکته را باید ذکر کنیم که نماد گیاه در جواهرات و نماد گل در طلا در هر کشوری متفاوت است و مردم به دلایل مختلفی و بر اساس مذهب، تاریخ، اسطوره‌ها و خصوصیات فرهنگی کشور خود برای هر یک از گل و گیاهان نمادی خاصی را قائل هستند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما