بازار طلا همچنان در روندی چشمگیر

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا در محدوده‌ی باریکی در حال پیشروی و رسیدن به تثبیت است، از این رو فعالان بازار نسبت به فلز زرد احساس ناامیدی دارند.

بازار طلا همچنان در روندی چشمگیر

به گزارش کیتکونیوز، از آنجا که طلا همچنان در محدوده‌ی باریکی بین 2300 تا 2350 دلار رشد می‌کند، ناامیدی فزاینده‌ای در بازار طلا وجود دارد. با این حال، این تثبیت می‌تواند گرد و غبار را از بازار کنار بزند و به ما کمک می‌کند تا بر روی چشم‌انداز وسیع‌تر تمرکز داشته باشیم.

بررسی روندها نشان می‌دهد که از ماه مارس، بازار طلا در یک روند چشمگیر بوده و به بالاترین حد خود یعنی بالای 2450 دلار در هر اونس رسیده است. اگرچه شتاب متوقف شده، اما مهم است که بدانیم عوامل پشت این تثبیت ناپدید نشده‌اند.

جهان همچنان مملو از عدم قطعیت ژئوپلیتیکی است، به ویژه در آستانه‌ی انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده. از سوی دیگر، وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره‌ی جهانی همچنان با چالش مواجه است و تهدید تورم جهانی نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس بررسی سالانه‌ی ذخایر طلای بانک مرکزی شورای جهانی طلا، اینها مهمترین دلایلی هستند که سرمایه‌گذاران خرد و بانک‌های مرکزی طلا را خریداری می‌کنند.

در سال جاری با بررسی 70 بانک مرکزی، 29 درصد انتظار می‌رود که در 12 ماه آینده، مواجهه با طلا را افزایش دهند. در عین حال، 81 درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند ذخایر طلای بانک مرکزی جهانی در سال آینده افزایش یابد.

این قوی‌ترین پاسخی است که WGC از نظرسنجی طلای خود که در سال 2018 آغاز شد دریافت کرد. اگرچه این آمارها چشمگیر هستند، اما آنچه واقعاً در مرکز توجه قرار می‌گیرد، چشم‌انداز بلندمدت بانک‌های مرکزی برای ذخایر طلا و دلار آمریکا حتی در میان اقتصادهای توسعه‌یافته بوده است.

بر اساس این نظرسنجی، 57 درصد از بانک‌های مرکزی با اقتصاد پیشرفته، شاهد افزایش سهم طلا از ذخایر جهانی در پنج سال آینده هستند که از میزان 38 درصد سال 2023، با افزایش روبرو شده است.

در عین حال، 23 درصد از بانک‌های مرکزی بازارهای در حال توسعه، نقش دلار آمریکا را به‌عنوان ارز ذخیره جهانی در پنج سال آینده تعدیل می‌کنند، در حالی که سال گذشته این کاهش، 13 درصد گزارش شده بود.

به طور گسترده انتظار می‌رود که بازارهای نوظهور با تنوع بخشیدن به دارایی‌های ذخیره خود، تمرکز خود را از دلار آمریکا بردارند.

از سوی دیگر، ارزیابی مسیر بدهی دولت ایالات متحده حاکی از آن است که بدهی دولت فدرال برای سال مالی 2024، 1.9 تریلیون دلار یا 6.7 درصد تولید ناخالص داخلی است که 400 میلیارد دلار بیشتر از برآورد فوریه است.

به گفته‌ی پل اشورث، اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در کپیتال اکونومیکس، این افزایش به دلیل هزینه‌های خالص بهره بالاتر است که با کسری اولیه بدون تغییر در 3.6 درصد تولید ناخالص داخلی همراه است.

گفتنی است بدهی ایالات متحده در مسیری ناپایدار بالاتر رفته است و سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو این تهدید را تشدید می‌کند. در چنین محیطی، جای تعجب نیست که همه به سوی طلا روی می‌آورند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما