آیا طلا به هدف خود می‌رسد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: پیرو انتشار داده‌هایی که ثبات سطح فعالیت در بخش تولید و خدمات را نشان می‌داد، طلا روندهای سود خود را معکوس کرد.

آیا طلا به هدف خود می‌رسد؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» در پی انتشار داده‌های شاخص‌ مدیران خرید ایالات متحده (PMI) از سوی S&P Global که حکایت از ثابت‌ماندن سطح فعالیت در هر دو بخش تولید و خدمات در ماه ژوئن داشت، طلا (XAU/USD) افزایش‌های قبلی را معکوس کرده و در مقیاس روزانه به زیر میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) خود سقوط کرد.

گفتنی است داده‌های PMI ایالات متحده نشان داد که PMI تولید فلش S&P جهانی از 51.3 در ماه می به 51.7 در ماه ژوئن افزایش یافت، در حالی که PMI خدمات از 48.3 قبلی به 55.1 افزایش یافت؛ این نتایج فراتر از انتظار تحلیلگران بود.

این داده‌ها منجر به سقوط طلا برای معامله در سطح 2330 دلار در روز جمعه شد. آنچه مسلم است PMI بالاتر از بالابودن احتمالی تورم خبر می‌دهد و در نتیجه فدرال رزرو ایالات متحده را مجاب خواهد کرد که موعد زمانی کاهش نرخ بهره را به تأخیر بیندازد که این عامل اصلی تعیین‌کننده‌ی قیمت طلاست. نرخ‌های بهره پایین‌تر برای فلز زرد مثبت است، چرا که هزینه‌ی فرصت نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است، در مقایسه با سایر دارایی‌ها مانند اوراق قرضه کاهش می‌دهد. از این رو، هرگونه تأخیر در کاهش نرخ بهره بر طلا تاثیر می‌گذارد.

خرید بانک مرکزی، حامی طلا

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط شورای جهانی طلا (WGC) از مدیران ذخایر بانک مرکزی بین المللی، به نظر می‌رسد خرید بانک مرکزی که بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد، به این فلز زرد سود خواهد رساند. یافته‌های این نظرسنجی حاکی از آن بود که 81 درصد از پاسخ‌دهندگان فکر می‌کردند بانک‌های مرکزی دارایی‌های خود را در سال 2024 افزایش خواهند داد که بالاترین درصد از زمان شروع نظرسنجی در سال 2019 است.

سهم عمده‌ای از خرید بانک مرکزی توسط بانک‌های مرکزی آسیایی بوده که طلا را به عنوان پوششی در برابر تقویت دلار آمریکا احتکار کرده‌اند. با نگاهی به آخرین نمودار نقطه‌ای فدرال رزرو، با توجه به انتظارات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره از سه به یک در سال 2024، کاهش قابل توجه بسیاری از ارزهای آسیایی در برابر دلار در این سال اتفاق می‌افتد.

گفتنی است سیاستگذاری کشورهای بریکس و غرب، روند استفاده از طلا به عنوان حائلی در برابر قدرت دلار آمریکا را برجسته‌تر کرده است. در واقع، سیاست اصلی بریکس و متحدانش شکستن سلطه دلار آمریکاست تا نتوان از آن به عنوان سلاحی در تحریم‌ها علیه اعضای آنها استفاده کرد. یکی از معدود جایگزین‌های واقعی دلار، انجام معاملات در دارایی‌های مالی همچون طلاست.

افزون بر آن، تهاجم روسیه به اوکراین و درگیری اسرائیل و حماس،  انشعاب بین بریکس و غرب را تسریع کرده است. با توجه به اینکه این درگیری‌ها به این زودی‌ها پایان نمی‌یابند، احتمالاً منجر به عقب‌نشینی از سمت تقاضا برای طلا، هم به‌عنوان یک وسیله بالقوه‌ی مبادله و هم به‌عنوان یک پناهگاه امن خواهد شد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال: شکست بالاتر طلا الگوی سر و شانه را باطل می‌کند

طلا در میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) و خط روندی که اوج‌های 7 می و 20 ژوئن را به هم متصل می‌کند، قاطعانه در بالای سطح مقاومت کلیدی می‌شکند.

شکست بدان دلیل مهم است که الگوی نزولی سر و شانه (H&S) که در نمودار روزانه شکل گرفته بود، باطل می‌کند.

نمودار روزانه طلا XAU/USD

افزایش قیمت طلا پس از شکست، احتمالاً به هدف اولیه در اواسط 2380 دلار (بالاترین قیمت 7 ژوئن) خواهد رسید.

شکستن بالاتر از سقف قیمت 7 ژوئن نشان‌دهنده‌ی تداوم احتمالی تا بالاترین سطح ماه مه - و سطح تاریخی - در 2,450 دلار است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما