ریزش طلا از بالاترین سطوح؛ احتمالی یا حتمی؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در پی انتشار داده‌های اقتصادی که نشان‌دهنده‌ی کاهش فشار تورمی بود، طلا امروز به بالاترین سطح یک هفته‌ای رسید.

ریزش طلا از بالاترین سطوح؛ احتمالی یا حتمی؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در معاملات روز پنج‌شنبه آسیا نزدیک به بالاترین حد یک هفته‌ای خود باقی ماند.

داده‌های کلان دریافتی ایالات متحده، نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی و کندشدن اقتصاد را منعکس می‌کنند و به این گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زنند که فدرال رزرو در سال جاری دو بار نرخ بهره را کاهش خواهد داد. به نظر می‌رسد که این یک عامل کلیدی است که جریان را به سمت فلز زرد غیر بازده هدایت می‌کند.

در کنار این‌ها، تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان سیاسی مجدد در اروپا، حمایت بیشتری از فلز گرانبهای امن ارائه می‌دهد. در عین حال، هفته‌ی گذشته فدرال رزرو موضع تندروانه‌تری اتخاذ کرد و استدلال سیاست‌گذاران همچنان به نفع کاهش نرخ بهره در سال 2024 بود.

علاوه بر این، جهش چشمگیر در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده به احیای تقاضای دلار آمریکا (USD) کمک می‌کند که این موضوع مانعی بر سر راه هرگونه سود بیشتر برای طلا (XAU/USD) خواهد بود.

حرکت‌های روزانه‌ی بازار: با تثبیت دلار، طلا سودهای روزانه را رها نمی‌کند

با وجود عدم اطمینان در مورد زمان احتمالی آغاز کاهش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو، معامله‌گران ترجیح می‌دهند در حاشیه بمانند که این امر منجر به کاهش قیمت محدود در محدوده قیمت طلا می‌شود.

فدرال رزرو در سال جاری در مقایسه با سه مورد پیش‌بینی‌شده در ماه مارس، تنها یک کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی کرد که این موضوع نه‌تنها به عنوان باد موافقی برای بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده عمل می‌کند، بلکه رشد فلز زرد غیر بازده را محدود خواهد کرد.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده که روز سه‌شنبه منتشر شد، فعالیت‌های اقتصادی ضعیف را منعکس کرد که در کنار ضعیف‌ترشدن قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ی ایالات متحده، فدرال رزرو را مجاب می‌کند تا به زودی به تعدیل سیاست‌های پولی دست بزند.

قیمت‌گذاری فعلی بازار نشان‌دهنده‌ی شانس بیشتری برای اولین کاهش نرخ در سپتامبر و احتمال یک کاهش دیگر نرخ در ماه نوامبر یا دسامبر است که تا حدودی از طلا XAU/USD پشتیبانی می‌کند.

در حوزه‌ی ژئوپلیتیک، حملات پهپادهای اوکراینی به زیرساخت های انرژی روسیه و هشدار اسرائیل مبنی بر اینکه به زودی جنگی همه جانبه با حزب الله لبنان در راه است، حکایت از تشدید خطرات ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه دارد.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دولت جدید در فرانسه می‌تواند منجر به تضعیف انضباط مالی شود، نقش باد موافق را برای دارایی‌های امن ایفاء می‌کند و باید کمکی برای محدودکردن هرگونه سقوط معنادار برای طلا باشد.

سرمایه گذاران هم‌اکنون مشتاقانه در انتظار تصمیم بانک ملی سوئیس (SNB) و جلسه‌ی سیاست‌گذاری کلیدی بانک انگلستان (BoE) هستند که ممکن است باعث ایجاد نوسانات و خلق انگیزه‌ برای فلز زرد شود.

افزون بر آن، سند اقتصادی ایالات متحده، که شامل گزارش مطالبات معمول هفتگی بیکاری، شاخص تولید فیلی فدرال رزرو، مجوزهای ساختمانی و شروع مسکن است، در مرکز توجه معامله‌گران قرار دارد. 

تجزیه و تحلیل تکنیکال: گاوهای نر طلا قبل از شرط‌بندی جدید، در انتظار عبور از سد SMA 50 روزه هستند.

از منظر تکنیکال، گاوها ممکن است قبل از شرط‌بندی جدید، همچنان منتظر قدرت پایداری فراتر از میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) باشند که در حال حاضر در نزدیکی منطقه 2344 الی 2345 دلار قرار دارد.

حرکت صعودی بعدی نشان می‌دهد که کاهش اصلاحی اخیر مسیر خود را طی کرده است و قیمت طلا را در مسیر رسیدن به مرز 2400 دلار، فراتر از منطقه 2360 الی 2362 دلار و به سمت مانع میانی 2387 تا 2388 دلار امتداد داده است. این مومنتوم می‌تواند بیشتر به سمت اوج تاریخی، در حدود 2450 دلار که در ماه می لمس شد، تداوم یابد.

از طرف دیگر، منطقه 2320-2318 دلار احتمالاً از روند نزولی فوری جلوتر از مرز 2300 دلار محافظت می‌کند. ناگفته نماند برخی از فروش‌های متعاقب زیر سطح حمایت افقی 2285 دلار به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی تلقی می‌شود و راه را برای از سرگیری عقب نشینی اخیر از اوج رکورد هموار می‌کند.

سپس قیمت طلا ممکن است کاهش را به سمت حمایت مربوطه بعدی در نزدیکی منطقه 2254-2253 دلار تسریع بخشد و در نهایت تا سطح حمایت 2225-2220 دلار و رقم گرد 2200 دلار کاهش یابد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما