حکم گوشواره برای مردان

طلا و جواهر اقتصاد 100: استفاده از گوشواره برای مردان در دین اسلام، اما و اگرهای زیادی دارد.

حکم گوشواره برای مردان

برخی از علما استفاده از آن را برای پسربچه‌ها مستحب و برای بزرگ‌ترها مباح اعلام کرده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر از علما توصیه می‌کنند مردان بالغ از گوشواره استفاده نکنند، چرا که گوشواره زینت زنان است؛ اما تمام علما با وجود اختلاف‌نظر در مورد استفاده از گوشواره برای مرد، در مورد حرام بودن گوشواره طلا برای مرد اتفاق‌نظر دارند. در نتیجه اگر گوشواره طلا باشد، بدون چون‌وچرا برای مردان حرام است؛ اما اگر جنس دیگری به‌ غیر از طلا داشته باشد، حکم دیگری دارد.

با توجه ‌به آیات و روایات زیادی که در مورد استفاده از گوشواره برای مردان و به‌خصوص پسربچه‌های کوچک در صدر اسلام وجود دارد، علما استفاده از آن را برای مردان حرام نمی‌دانند؛ اما برخی از علما از جمله آیت‌الله زنجانی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله خمینی و آیت‌الله مکارم شیرازی در توضیح‌المسائل خود آورده‌اند که بهتر است مردان در جامعه از لباس و زیورآلات مخصوص زنان استفاده نکنند. با این تفاسیر، از آنجایی‌که در جامعه امروزی گوشواره صرفاً مخصوص خانم‌ها است، استفاده از آن توسط مردان زیاد پسندیده نیست. اگرچه که استفاده از گوشواره‌های مختلف که جنس آنها از طلا نباشد برای مردان حرام نیست و نمازخواندن با آن نیز باطل نیست؛ اما طبق نظر مراجع تقلید بنا بر احتیاط واجب بهتر است که مردان خود را به زیورآلات زنان آراسته نکنند‌.

این در صورتی است که در صدر اسلام اغلب پسربچه‌ها و مردان از گوشواره استفاده می‌کردند؛ بنابراین احکام اسلامی که وابسته به عرف جامعه هستند ممکن است در جوامع مختلف و در برهه‌های تاریخی متفاوت، دستخوش تغییر شوند. به همین جهت نیز طبق روایات اسلامی و با توجه ‌به نظر مراجع عظام، استفاده از گوشواره برای مردان شامل دو حکم است.

استفاده از گوشواره طلا بنا بر نظر تمام مراجع تقلید حرام است و جایز نیست.

بنا بر نظر مراجع تقلید استفاده از لباس و زیورآلات مخصوص زنان حتی اگر از جنس طلا نباشند، توسط مردان در جامعه اشکال دارد، و بهتر است که مردان از لباس و زیورآلات زنان استفاده نکنند هرچند که نمازخواندن با آنها باطل نباشد.

حکم علمای اهل‌ سنت در مورد استفاده از گوشواره برای مردان تا حدودی شبیه به علمای شیعه است و علمای فقه تسنن نیز توصیه می‌کنند که مردان از زیورآلات و لباس زنان در جامعه استفاده نکنند. همچنین علمای تسنن و علمای اهل شیعه در مورد حرام بودن استفاده از طلا برای مردان نیز اتفاق‌نظر دارند؛ اما نکته‌ای که در این قسمت حائز اهمیت است، استفاده از گوشواره برای پسربچه‌ها در بین اهل‌سنت است‌. در بین سنی‌ها استفاده از گوشواره برای پسربچه‌ها جایز نیست. این در صورتی است که علمای شیعه چنین فتوایی صادر نکرده‌اند. البته دلیل آن فقط به‌خاطر دردناک بودن سوراخ‌کردن گوش پسربچه‌ها است و اهل‌سنت بر این باور هستند که هر عملی که باعث اذیت و آزار طفل و کودک شود حرام است.

حکم گوشواره برای مرد اهل‌سنت نیز همچون حکم گوشواره برای مرد شیعه در عصر حاضر است؛ یعنی بهتر است که از گوشواره استفاده نکنند، چرا که گوشواره زینت زنان است؛ اما بااین‌حال اگر مردی تمایل به استفاده از گوشواره داشت می‌تواند از گوشواره‌هایی به‌ غیر از طلا استفاده کند و نمازخواندن با آن نیز جایز است. در نتیجه اگر بخواهیم حکم مراجع تقلید شیعه و علمای سنی را در مورد گوشواره پوشیدن مردان بررسی کنیم، باید بگوییم استفاده از گوشواره با جنس طلا برای مردان هم از نظر علمای شیعه و هم از نظر علمای سنی اشکال دارد و حرام است و نمازخواندن با آن نیز باطل است.

از نظر علمای شیعه و سنی استفاده از گوشواره‌هایی با جنس‌های غیر از طلا نیز برای مردها توصیه نمی‌شود، چرا که گوشواره در عرف و جامعه امروزی زیور زنان تلقی می‌شود. در مورداستفاده گوشواره برای پسربچه‌ها نیز علمای سنی توصیه می‌کنند که گوش پسربچه سوراخ نشود و گوشواره برای او استفاده نشود، چرا که این مسئله باعث آزار و اذیت و درد کودک می‌شود؛ اما در بین شیعیان چنین حکمی وجود ندارد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما