این سنگ نماد خوشبختی و شانس است + معرفی سنگ

طلا و جواهر اقتصاد 100: آیا تابه‌حال درباره‌ی سنگ الکساندریت چیزی شنیده‌اید؟ سنگی که بسیار عجیب و با قابلیت تغییر رنگ است؟! این سنگ در ایران کمیاب است و اگر الکساندریت اصل موجود باشد با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

این سنگ نماد خوشبختی و شانس است + معرفی سنگ

مروری بر تاریخچه سنگ الکساندریت

تاریخ این سنگ به زمان امپراطوری روسیه مربوط می‌شود. بر اساس تحقیقات، مشخص شده که به نام الکساندر دوم، تزار روسیه، نام‌گذاری شده ولی برای اولین‌بار توسط یک معدن‌کار فنلاندی به نام Nordenskiold در سال 1834 کشف شده است. ابتدا تصور می‌کردند که سنگ الکساندریت یک سنگ زمرد باشد؛ به دلیل اینکه در مناطق اورال روسیه کشف شده بود. اما مدتی بعد متوجه شدند که این سنگ دارای کروم است و قابلیت تغییر رنگ دارد.

یکی از منابع بزرگ استخراج این نوع سنگ در کشور روسیه بوده که به‌مرور زمان تخلیه شده است. امروزه منابع دیگری در هند، تانزانیا، برزیل، روسیه، برمه و زیمباوه هستند که الکساندریت را از آن استخراج می‌کنند.

مشخصات سنگ الکساندریت

این گوهر ناب از ماده معدنی کریسوبریل تشکیل شده است. سختی تقریباً 8.5 دارد. ترکیب شیمیایی آن BeAl2O4 است. حاوی عنصر کروم است که بر روی رنگ آن تأثیر دارد. میزان ضریب شکست نور آن از 1.746 تا 1.775 است. وزن آن نیز به بیش از 3 قیراط نمی‌رسد. بزرگ‌ترین نوع الکساندریت با وزن 66 قیراط در مؤسسه اسمیت سونیان واشنگتن D C نگهداری می‌شود. از نظر شکل به‌صورت گرد، بیضی، گنبدی و گاهی به‌صورت قلبی هم برش می‌خورد.

رنگ، وضوح و درخشندگی

سنگ الکساندریت عناصر خاصی از طیف‌های رنگی را به شیوه‌ای غیرمعمول جذب می‌کند. به‌نحوی‌که زیر نور طبیعی در روز به رنگ زمرد، آبی مایل به سبز و طوسی درآمده و زیر نور مصنوعی به رنگ‌های یاقوتی، بنفش مایل به قرمز و قرمز تمشکی دیده می‌شود. این سنگ‌ها معمولاً پس از برش و صیقل دادن، شفافیت و درخشندگی مانند شیشه پیدا می‌کنند. گونه‌ی خالص با وزنی بیش از یک قیراط و همچنین با وضوح و درخشندگی بالا ارزشی بیشتر از یاقوت کبود، یاقوت سرخ و زمرد سبز دارد.

خواص ارزشمند سنگ الکساندریت

برخی معتقدند که این سنگ فواید زیادی دارد و همراه داشتن آن می‌تواند بر جسم و روح آدمی تأثیر مثبت بگذارد. از جمله فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ترمیم بافت‌های سلولی و عصبی

مؤثر در رفع بیماری‌های پوستی، آکنه و جوش

تنظیم گلبول‌های قرمز و مؤثر بر درمان سرطان خون

تقویت دستگاه هاضمه و سم‌زدایی کبد

تقویت تمرکز و توانایی یادگیری

برطرف‌کننده غم و ناراحتی

ایجاد تعادل روحی

افزایش اعتمادبه‌نفس و آرامش فکری

همچنین برخی بر این باور هستند که این سنگ می‌تواند نماد خوشبختی، شانس و اقبال باشد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما