صعود طلا در دومین روز متوالی

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا امروز برای دومین روز متوالی در روند صعودی قرار گرفت و به بالاترین سطح دو هفته‌ای رسید.

صعود طلا در دومین روز متوالی

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) برای دومین روز متوالی خریدهای متعاقب را به خود جلب کرد و مسیر رشد خود را طی جلسه‌ی آسیایی روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود، در حدود 2,373 دلار امتداد داد.

گفتنی است با توجه به شرط‌بندی‌ها مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی بزرگ هزینه‌های استقراض را برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی کاهش می‌دهند، سوگیری کوتاه‌مدت به نفع گاوها متمایل می‌شود.

بانک مرکزی کانادا (BoC) روز چهارشنبه ضمن هشدار در مورد نگرانی‌ها پیرامون کندشدن رشد اقتصادی،  اقدام به کاهش نرخ معیار خود برای اولین بار در چهار سال گذشته از بالاترین سطح بیش از دو دهه‌ی اخیر کرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا (ECB) در پایان نشست سیاستی ژوئن خود در اواخر امروز، برای اولین بار از مارس 2016 نرخ بهره را کاهش دهد.

در عین حال، بازارها هم‌اکنون در بحبوحه‌ی نشانه‌هایی از کندی رشد اقتصاد ایالات متحده، با احتمال بیشتری برای کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت‌گذاری می‌کنند. گذشته از آن، انتظار می‌رود که بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نزدیک به پایین‌ترین سطح بیش از دو ماه اخیر قرار گیرد و بدیهی است که این امر، کمکی برای دلار آمریکا (USD) در مسیر پیشروی براساس رشد متوسط دو روز گذشته تلقی نمی‌شود. این موضوع، در کنار تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر ناشی از درگیری‌های جاری در خاورمیانه، همچنان به عنوان یک بادگیر برای قیمت امن طلا عمل می‌کند.

با تمام این‌ها، از آنجا که معامله‌گران مشتاقانه در انتظار انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) در روز جمعه هستند، با وجود ترکیبی از عوامل حمایتی، روند صعودی برای طلا XAU/USD محدود به نظر می‌رسد.

داده‌های کلان آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، مجدداً مهر تأییدی بر این انتظارات زد که فدرال رزرو در اواخر سال جاری نسبت به کاهش نرخ‌های بهره اقدام خواهد کرد که این امر در عین حال که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را پایین می‌آورد، به نفع قیمت طلاست.

بنا بر گزارش پردازش خودکار داده‌ها (ADP)، اشتغال بخش خصوصی در ایالات متحده در مقایسه با 173 هزار مورد پیش‌بینی‌شده و 188 هزار نفر ماه قبل، در ماه مه 152 هزار افزایش یافته است.

PMI خدمات مؤسسه مدیریت عرضه (ISM) نیز در ماه می به 53.8 افزایش یافت و بالاترین سطح خود را از ماه آگوست به ثبت رساند و از برآوردهای توافق‌شده 50.8 فراتر رفت، در حالی که جزء فرعی قیمت‌های پرداختی از 59.2 به 58.1 کاهش یافت.

این آمار، در کنار داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) در روز جمعه، کاهش فشارهای تورمی را منعکس می‌کند و نه‌تنها بازده اوراق خزانه داری ایالات متحده را کاهش می‌دهد، بلکه تا حدودی حامی فلز زرد نیز هست.

افزون بر آن، در بحبوحه‌ی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه داده‌های رسمی شغلی نخواهد توانست انتظارات را برآورده کند، بازدهی معیار 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 4.28 درصد یا پایین‌ترین حد دو ماه اخیر رسید و بازده اوراق قرضه 2 ساله دولت آمریکا حساس به نرخ نیز به 4.731 درصد کاهش یافت.

در این بین، اگرچه کاهش بیشتر در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا باعث حمایت از فلز زرد شد و در جلسه‌ی آسیایی ‌روز پنج‌شنبه، آن را به اوج جدید هفتگی رساند، اما دلار آمریکا واکنش مثبتی به داده‌ها نشان داد.

در حال حاضر، گرچه تمرکز همچنان بر جزئیات اشتغال ماهانه‌ی ایالات متحده یا گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در روز جمعه باقی خواهد ماند، اما معامله‌گران همچنان مشتاقانه منتظر انتشار داده‌های اولیهٔ هفتگی مطالبات بیکاری ایالات متحده هستند.

از منظر تکنیکال، حرکت فراتر از منطقه 2364 دلاری یا اوج نوسانی هفته‌‌ی گذشته، می‌تواند به عنوان یک محرک تازه برای معامله‌گران صعودی تلقی شود. با این حال، نوسانگرهای مختلط در نمودار روزانه، قبل از موقعیت‌یابی برای هر گونه سود بیشتر، احتیاط را تضمین می‌کنند. از این رو، هر حرکت صعودی بعدی به احتمال زیاد با مقاومت سخت مواجه شده و در نزدیکی مرز 2400 دلار باقی می‌ماند. با این حال، برخی از خریدهای متعاقب، پتانسیل آن را دارند که قیمت طلا را در مسیر رسیدن به منطقه 2450 دلاری یا قله تاریخی ثبت‌شده در ماه مه، به مانع مرتبط بعدی در نزدیکی منطقه 2425 دلاری هدایت کنند.

از طرف دیگر، هر کاهش معناداری به زیر سطح 2360 دلار ممکن است خریداران تازه‌ای را پیرامون منطقه افقی 2340 دلار جذب کند. این امر باید به محدودکردن روند نزولی برای قیمت طلا در نزدیکی منطقه 2315-2314 دلار یا پایین‌ترین سطح چند هفته‌ای که در روز سه شنبه لمس شد، کمک کند.

با این حال، یک شکست متقاعدکننده در زیر این سطح، شکست میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) را تأیید، و راه را برای ضررهای عمیق‌تر هموار می‌کند. سپس طلا XAU/USD ممکن است به زیر رقم گرد 2300 دلار تضعیف شود و منطقه حمایت 2280 دلاری را آزمایش کند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما