اولین ساعت‌های اتومات چگونه به وجود آمدند؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: تا قبل از سال 1776، همه ساعت‌های ساخته شده، کوکی بودند. در ساعت‌های کوکی، با چرخاندن تاج در جهت عقربه‌های ساعت، فنر متصل به آن فشرده و باعث حرکت چرخ دنده‌های ساعت می‌شد.

اولین ساعت‌های اتومات چگونه به وجود آمدند؟

 تا زمانی که این فنر به حالت اول باز می‌گشت، ساعت به کار خود ادامه می‌‌داد. در اواخر سال 1776 آبراهام لوئیس برگو، ساعت‌ساز سوئیسی، ساعتی را طراحی کرد که برای حرکت به کوک‌کردن نیازی نداشت.

او مکانیزم اتوماتیک را برای ساعت‌های جیبی طراحی کرد که با حرکت یک وزنه به سمت بالا و پایین که در درون ساعت قرار داشت، انرژی لازم را برای حرکت چرخ‌دنده‌های آن تأمین می‌کرد. انجمن هنرهای ژنو سوئیس در سال 1777 پس از بررسی کامل این ساعت اعلام کرد که ساعت اتوماتیک آقای برگو، برای شارژ کامل به 15 دقیقه پیاده‌روی صاحب آن احتیاج دارد. طراحی این ساعت اگرچه موفق بود، اما تولید آن بسیار گران می‌شد. در اواخر سال 1777 هوبرت سارکون یک ساعت را با مکانیزم روتور، (مشابه ساعت‌های اتوماتیک امروزی) تولید کرد.

ساعت اتوماتیک

امّا اولین برندی که به تولید ساعت‌های اتوماتیک پرداخت، (بریگت Breuet) است که از سال 1799 تا 1810، به ساخت ساعت‌های جیبی اتوماتیک فراوانی پرداخت. اولین ساعت مچی اتوماتیک، باز هم توسط بریگت (Breguet) در سال 1922 تولید شد که به دلیل آن‌که نیاز به کوک‌کردن نداشت به‌سرعت در بین مردم به محبوبیت رسید.

بهترین ساعت‌های اتوماتیک ارزان‌قیمت با قیمت حدود 100 دلار کدامند؟

با توجه به ساختار موتور ساعت‌های اتوماتیک، و استفاده از چرخ‌دهنده‌های فلزی در آن‌ها، قیمت ساعت‌های اتوماتیک از ساعت‌های کوارتز بالاتر است. البته در بازار بزرگ ساعت، به ساعت‌های اتوماتیک ارزان‌قیمتی هم بر می‌خوریم که قیمت آن‌ها با یک ساعت کوارتز متوسط برابری می‌کنند. این ساعت‌ها نسبت به ساعت‌های کوارتز هم قیمت خودشان، از ارزش بالاتری برخوردار هستند. انواع موتور ساعت را در اینجا ببینید. 

بهترین ساعت‌های اتوماتیک ارزان‌قیمت موجود در بازار عبارتند از:

سیکو (Seiko SNK805)

اینویکتا (Invicta Pro Diver 8926OB)

وستوک (Vostok Amphibian Army 710059)

سیکو (Seiko SNK805)

ساعت سیکو مدل SNK805 با الهام از ساعت‌های ارتشی و نظامی ساخته شده که دارای بدنه استیل مقاوم در برابر ضربه می‌باشد. این ساعت که به صورت پشت شیشه‌ای ساخته شده، در برابر آب تا عمق 30 متر مقاوم است و به‌طور کلی، در برابر غوطه‌ور شدن در آب برای مدت کوتاه، مقاوم است امّا برای شنا کردن، ساعت مناسبی نیست.

مشخصات:

سال تولید: 2017

قیمت: 110 دلار

سایز قاب: 37 میلی‌متر

دارای 2 تقویم (لاتین و عربی)

مهم‌ترین ویژگی‌های ساعت سیکو (SNK805) چیست؟

ساعت سیکو مدل مدل SNK805 یک ساعت مناسب برای استفاده روزانه با لباس‌‌های راحت و اسپورت می‌باشد. این ساعت، مکانیکی اتوماتیک است که مهم‌ترین ویژگی آن به‌شمار می‌آید. همانطور که می‌دانید، ساعت‌های اتوماتیک خودشارژ هستند و با تکان‌دادن، نیروی آن‌ها تأمین می‌‌شود. این ساعت یک ساعت کوکی اتوماتیک است. یعنی در صورتی‌که فعالیت زیادی در طول روز ندارید، می‌توانید با پیچاندن تاج آن، در جهت عقربه‌های ساعت، آن را کوک کنید. با این‌کار دیگر نگران عقب‌ماندن ساعت در طول روز نیستید.

موتور ساعت اتوماتیک

اینویکتا (Invicta Pro Diver 8926OB)

ساعت اینویکتا مدل 89260B یک ساعت غواصی می‌باشد که تا 200 متر در برابر آب مقاوم است. این ساعت پشت‌شیشه‌ای که در کشور مالزی مونتاژ می‌شود، دارای یک موتور قدرتمند ژاپنی 24 جواهر است. اگر تفاوت ساعت‌های سوئیسی و ژاپنی را نمی‌دانید، این مطلب را بخوانید.

مشخصات:

قیمت: 99 دلار

سایز قاب: 40 میلی‌متر

جنس بدنه: فولاد ضد زنگ

وزن: 155 گرم

مهم‌‌ترین ویژگی اینویکتا مدل 89260B چیست؟

ساعت‌های غواصی، برای استفاده مداوم در آب طراحی شده‌اند. به همین دلیل باید بدنه مقاوم و محکمی داشته باشند که ضد زنگ باشد. علاوه بر آن باید درپوش‌های محکمی داشته باشند تا از ورود آب به داخل ساعت جلوگیری کنند. این ویژگی‌‌ها باعث شده که قیمت یک ساعت غواصی نسبت به ساعت‌های دیگر گران‌تر باشد. ساعت اینویکتا مدل 89260B، یک ساعت اتوماتیک است که همه این ویژگی‌ها را دارد در حالی‌که قیمت آن تنها 100 دلار است. بنابراین اگر بدنبال ساعت غواصی با کیفیت مناسب می‌گردید، در خرید این ساعت هیچ‌‌گونه تردیدی به خود راه ندهید.

وستوک (Vostok Amphibian Army 710059)

ساعت وستوک مدل (Amphibian Army)، یک ساعت غواصی است که تا عمق 200 متری می‌تواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. ویژگی دیگر این ساعت بدنه قوی و شیشه‌های محکم آن است که مقاومت زیادی را در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد.

مشخصات:

سال تولید: 2018

اندازه قاب: تقریبا 41 میلی‌متر

وزن: 159 گرم

موتور: 31 جواهر کوکی و اتوماتیک

قیمت: 102 دلار

مقاوم در برابر آب تا 200 متر

ضد ضربه

مناسب استفاده در شب (شب‌نما)

توان شارژ: 31 ساعت در حالت شارژ کامل

ویژگی اصلی ساعت وستوک مدل (Amphibian Army) چیست؟

ساعت وستوک مدل (Amphibian Army)، یک ساعت مکانیکی اتوماتیک است، یعنی اگر در طول روز فعالیت زیادی ندارید، می‌توانید آن را کوک نمائید. فقط کافی است تاج ساعت را 10 تا 15 بار در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جایی که در مسیر چرخاندن احساس مقاومت کردید. در آن صورت ساعت کاملاً شارژ می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها به کار خود ادامه دهد.

ساعت وستوک مدل (Amphibia Army) را با چه لباسی می‌توانیم ست کنیم؟

با توجه به اینکه این ساعت دارای طراحی نظامی است، می‌توانید آن را با لباس‌های ورزشی و مخصوصاً لباس‌های جین به راحتی ست کنید. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، رنگ قاب آن است که با توجه به آنکه رنگ سبز فیروزه‌ای دارد، باید آن را با لباس‌هایی ست کنید که با این رنگ هماهنگی لازم را داشته باشند.

درباره برند وستوک

وستوک یکی از برندهای معروف کشور روسیه است که در منطقه تاتارستان این کشور واقع است. این برند، در سال 1942 تأسیس شد و از سال 1960 به بعد با نام وستوک به تولید ساعت‌های نظامی پرداخت. وستوک در جنگ جهانی دوم در سال 1942، تجهیزات نظامی تولید می‌کرد و پس از پایان جنگ به تولید ساعت مچی پرداخت. این شرکت در سال 1965 به عنوان تأمین‌کننده رسمی ساعت برای وزارت دفاع شوروی سابق منصوب شد. تولیدات وستوک به جایی رسید که در سال 1980، سالانه 5/4 میلیون ساعت، برای ارتش شوروی تولید می‌کرد.

موتور اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

ساعت اتوماتیک در واقع زیرمجموعه‌ی ساعت مکانیکی به شمار می‌رود یا شاید هم بتوان گفت پیشرفتی بر آن است. حالا راحت‌تر می‌توان به سوال «طرز کار ساعت اتوماتیک چیست» پاسخ داد. اول از همه،‌ لفظ اتوماتیک برای این است این ساعت به نوعی خود کوک شونده است. ساعت اتوماتیک به طور کلی از انرژی مکانیکی برای کار کردن استفاده می‌کند که در اصل همان حرکت مچ دست در کارهای روزمره است. این انرژی مکانیکی به یک روتور منتقل می‌شود که در قسمت مرکزی موتور ساعت قرار دارد. روتور خود یک وزنه‌ نیم دایره شکل است که از فلزات نسبتا سنگین ساخته می‌شود.

 حرکت روتور به نوبه خود از طریق چرخ دنده‌های مختلف به فنر اصلی یا شاه فنر ساعت منتقل می‌شود. این نیرو سبب رها شدن فنر می‌شود که انرژی آن به رقاصک منتقل شده و در نهایت عقربه‌های ساعت را تکان می‌دهد. همانطور که از این توضیح به نظر می‌رسد، ساعت اتوماتیک (به طور کلی ساعت مکانیکی) از چندین و چند قطعه ریز و درشت تشکیل شده که به صورت بسیار پیچیده‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند. این ظرافت و هنر همان چیزی است که این نوع ساعت را ارزشمند می‌کند.

آیا ساعت‌های اتوماتیک به باتری هم نیاز دارند؟

ساعت اتوماتیک نیازی به باتری ندارد. مفهوم بسیار مهمی که در مورد ساعت‌های اتوماتیک وجود دارد، مفهوم «ذخیره انرژی» است. ذخیره انرژی به نوعی نقش معادل باتری را بازی می‌کند، یعنی همانطور که در یک ساعت کوارتز باتری به کار کردن ساعت کمک می‌کند، در مورد ساعت اتوماتیک این ذخیره انرژی ساعت است که کار کردن آن را تضمین می‌کند. ذخیره انرژی، میزان انرژی ساعت است که ساعت اتوماتیک تا از کار افتادن کامل می‌تواند از آن استفاده کند. میزان این ذخیره انرژی از ساعتی به ساعت دیگر متفاوت است و در اکثر مواقع، عددی بین ۳۸ تا ۸۰ ساعت است. دقت کنید که حرکت مکانیکی ساعت سبب می‌شود ساعت نیازی به استفاده از این ذخیره انرژی نداشته باشد و به نوعی سقف آن را پر می‌کند، پس در واقع بعد از این که ساعت را از دست دربیاورید، ۳۸ الی ۸۰ ساعت فرصت دارید تا قبل از از کار افتادن کامل دوباره از آن استفاده کنید. البته که تعداد ساعت واقعی که ساعت پس از ساکن ماندن کار می‌کند معمولا کمی کمتر از عدد ذکر شده توسط ساعت است که آن هم به دلیل این است که خود حرکت ساعت به مقداری انرژی نیاز دارد.

آیا نیاز است که ساعت اتوماتیک را کوک کرد؟

جواب کوتاه برای این سوال بله است، اما دلیل کوک کردن ساعت اتوماتیک چیست؟ وقتی برای اولین بار ساعت اتوماتیک را می‌گیرید، فنر اصلی درون ساعت کاملا باز است. حرکت ساعت (همانطور که در بخش اول توضیح داده شد)، سبب چرخش روتور و در نهایت ایجاد تنش روی فنر می‌شود. هرچند که این حرکت می‌تواند ساعت را به کار بیندازد،‌ اما نمی‌تواند حداکثر نیرو را روی فنر ایجاد کند و همین هم اجازه نمی‌دهد بتوانید به صورت کامل از ظرفیت ذخیره انرژی ساعت استفاده کنید. دقیقا به همین دلیل هم هست که باید حتما ساعت خود را کوک کنید، این کار به نوعی نحوه شارژ ساعت اتوماتیک به حساب می‌آید. هم اولین بار و هم بعد از خوابیدن ساعت باید حتما این کار را انجام دهید، وگرنه ساعت خیلی زود به زود از کار می‌افتد و نمی‌توانید از ذخیره انرژی آن به اندازه کافی بهره ببرید.

آیا ساعت اتوماتیک دقیق است؟

با توجه به طرز کار ساعت اتوماتیک و نکات گفته شده، احتمالا این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که اندازه دقت ساعت اتوماتیک چیست و اصلا آیا به اندازه کافی دقیق هست یا نه؟ دقت ساعت اتوماتیک بیش از هر چیزی به سازنده موتور، نوع طراحی و گرید ساعت برمی‌گردد. در هر صورت بیشترین میزان تاخیر در ساعت‌های اتوماتیک ۳۰± ثانیه در روز است که شاید اصلا هم به چشم نیاید. البته همانطور که گفته شد این تغییرات حداکثری است، به طوری که مثلا موتورهای سوئیسی گرید بالا (مانند ETA) محدوده ۱۲ ±ثانیه‌ای را تجربه می‌کنند. نکته جالب این‌جاست که تعدادی از ساعت‌های اتوماتیک خاص، دارای ویژگی‌ای به نام «کرنومتر» هستند. برای به دست آوردن این ویژگی ساعت مد نظر باید تست‌های سختی را پشت سر بگذارد و داشتن این لیبل به معنی آن است که بهترین ساعت اتوماتیک تنها در محدوده‌ی ۶± ثانیه‌ای تاخیر خواهد داشت.

عمر ساعت اتوماتیک

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های اتوماتیک این است که در صورتی که به درستی از آن‌ها مراقبت کنید، تا مدت بسیار طولانی بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند و حتی چند نسل هم می‌توانند از بهترین ساعت اتوماتیک استفاده کنند. اکثر مدل‌های این ساعت با توجه به قیمت بالایی که دارند، از متریال ساخت عالی مانند قطعات استیل ضدزنگ و قابل استیل بهره می‌برند و خبری از جنس پلاستیکی معمولی در آن‌ها نیست. همین هم سبب می‌شود به این راحتی‌ها آسیب نبینند و به همین دلیل هم هست که معمولا نسبت به ساعت‌های دیگر وزن بیشتری دارند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، مراقبت صحیح و اصولی از ساعت اتوماتیک است. همچنین هنگام اولین استفاده و بعد از استفاده نکردن برای مدت طولانی، حتما ساعت خود را کوک کرده و سپس از آن استفاده کنید.

طریقه نگهداری ساعت اتوماتیک

همانطور که در بخش قبل گفتیم، برای این که بتوانید چندین سال از ساعت اتوماتیک خود استفاده کنید، نیاز است که هرازگاهی به آن رسیدگی کنید. در موتور ساعت‌های اتوماتیک (بر خلاف مدل‌های دیگر مانند کوارتز) پیچیدگی بسیار بالایی وجود دارد و چندین قطعه با ظرافت بالا در هماهنگی با هم کار می‌کنند. برخی از این قطعات در معرض فرسودگی بیشتری هستند و ممکن است نتوانند به راحتی گذشته کار کنند یا حتی خراب شده باشند. اگر دوست دارید برای مدت طولانی از ساعت اتوماتیک خود استفاده کنید، نیاز است که آن را هر ۳ تا ۱۰ سال یک بار، به یک سرویس کلی ببرید. این سرویس شامل موارد مختلفی است؛ از تمیز کردن کامل ساعت گرفته تا تعمیر یا تعویض قطعات در صورت نیاز، روغن کاری آن‌ها و پرداخت تست ساعت.

معایب ساعت اتوماتیک

ساعت اتوماتیک مزایای زیادی دارد، از عدم نیاز به باتری گرفته تا طول عمر بالا و کیفیت ساخت فوق‌العاده و مهم‌تر از همه شیک و خاص بودن مدل‌های مختلف آن. با این وجود ساعت اتوماتیک معایبی هم دارد:

همانطور که بالاتر هم گفته شد، دقت ساعت اتوماتیک کمتر از ساعت کوارتز است و ممکن است تاخیر چند ثانیه‌ای را در آن مشاهده کنید.

ذخیره انرژی نسبتا کم در ساعت اتوماتیک سبب می‌شود برای کار کردن مداوم، مجبور شوید هر روز از آن کار بکشید و آن را حرکت بدهید.

ظرافت بالای قطعات،‌ پیچیدگی ساخت و کیفیت متریال اولیه ساعت‌های اتوماتیک سبب شده قیمت ساعت اتوماتیک بالا باشد و باید هزینه اولیه بالایی را برای آن کنار بگذارید.

ساعت اتوماتیک به دلیل داشتن اجزای مکانیکی متعدد و همچنین جنس متریال که معمولا فلزی و استیل است، در خیلی از موارد وزن بالا و ظاهر حجیم‌تری نسبت به انواع دیگر ساعت دارد.

نمونه ساعت اتوماتیک تنظیم رقاصک ساعت اتوماتیک

رقاصک یک بخش مهم از ساعت اتوماتیک و حتی به آن قلب ساعت هم گفته می‌شود. اما اصلا رقاصک ساعت اتوماتیک چیست؟ رقاصک یا همان balance wheel برای یک ساعت مکانیکی، مانند پاندول برای یک ساعت دیواری است. دقیقا مانند آونگ، رقاصک هم نوعی حرکت رفت و برگشتی یا چرخشی در سیستم دارد که هر چرخش آن معادل با یک تیک یا ضربان برای ساعت است. این حرکت چرخ‌دنده‌ها را به حرکت درمی‌آورد و سبب حرکت کردن عقربه‌ها می‌شود. در هر صورت شما نیازی به تنظیم رقاصک به صورت دستی ندارید، مگر این که در همان سرویس‌های دوره‌ای ساعت نیاز به تنظیم یا تعمیر آن وجود داشته باشد.

بهترین ساعت اتوماتیک

با توجه به همه نکات ذکر شده، انواع ساعت اتوماتیک کیفیت ساخت بالایی دارند و تنها توسط معتبر و باسابقه ساخته می‌شوند و البته که معمولا هم کلاس قیمتی بالایی دارند. در این بخش چندتا از از گزینه‌های بهترین ساعت اتوماتیک سیتیزن و سیکو را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از الیت آنلاین هم خریداری کنید.

ساعت مچی عقربه ایی مردانه سیکو مدل SSA405J1

یکی از بهترین ساعت‌‌های کلاسیک سیکو در رنج قیمتی متوسط همین مدل است. رنگ جذاب آبی در ترکیب با بند چرمی و طراحی مینیمال صفحه نمایش آن را بسیار خاص کرده و برای موقعیت‌های خاص و مهم انتخابی عالی است. این مدل اتوماتیک با امکان کوک دستی است و تا ۴۱ ساعت نیز امکان ذخیره انرژی دارد. از ویژگی‌های دیگر این ساعت می‌توان به قطر صفحه ۴۰.۵ میلی‌متری و قاب استیل اشاره کرد.

ساعت مچی زنانه سیکو مدل SRE004K1

طراحی ظریف و کوچک شیک این ساعت آن را به انتخابی برای خانم‌ها تبدیل کرده است. این ساعت از مجموعه سیکو۵ است و از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره می‌برد. قطر صفحه ۲۸ میلی‌متر است و صفحه سفید در ترکیب با عقربه‌ای طلایی و بند سفید طلایی از جنس استیل ضد زنگ سبب شده این یک ساعت همه چیز تمام باشد که در برابر آب مقاوم است و روز و تاریخ را نیز نشان می‌دهد.

ساعت مچی عقربه ایی مردانه سیتیزن مدل NJ0147-18X

اگر طرفدار سبک خلبانی باشید این ساعت سیتیزن مناسب شماست. البته این ساعت یک مدل اسپرت-کلاسیک هم محسوب می‌شود و رنگ خاص سبز و قهوه‌ای آن در کنار بند چرمی جذابی که دارد توجه را به خود جلب می‌کند. بدنه استیل ضد زنگ ۴۲ میلی‌متری است و می‌توانید جزئیات جذاب موتور را از پشت صفحه ببینید. ذخیره شارژ این مدل حدود ۴۰ ساعت است.

ساعت مچی عقربه ایی مردانه سیتیزن مدل NJ0114-84E

 اگر به دنبال مدلی از سیتیزن می‌گردید که لوکس‌تر و یا کلاسیک‌تر باشد، نباید این مدل را از دست بدهید. این ساعت نیز عملکرد موتور مشابه قبلی را دارد و تا حدود ۴۰ ساعت می‌توانید روی آن حساب کنید. جنس قاب و بند از استیل ضد زنگ با کیفیت بالا و کاملا ضد حساسیت است و رنگ مشکی صفحه در کنار نقره‌ای-طلایی بند این ساعت سیتیزن را فوق‌العاده جلوه می‌دهد. خود صفحه به جز نشان دادن تاریخ پیچیدگی دیگری ندارد و توسط شیشه ضد خش از آن محافظت می‌شود.

ساعت مچی عقربه ایی مردانه سیکو مدل SRPD51K1

یک مدل ساعت مچی مردانه اسپرت و در عین حال شیک و جذاب از سیکو. این ساعت اتوماتیک با قابلیت شارژ دستی است و حدود ۴۱ ساعت ذخیره انرژی دارد. قاب و بند این مدل هم از استیل ضد زنگ است و ظاهر و دوام خوبی دارد. تقویم نمایشگر تاریخ در موقعیت سه ساعت قرار دارد و صفحه سرمه‌ای و بند استیل به خوبی هم را تکمیل می‌کنند. این ساعت تا عمق ۱۰۰ متر ضدآب است و شیشه آن نیز از مواد ضد خش ساخته شده است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما