آیا پویایی در بازار طلا جریان دارد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: گرچه سرمایه‌گذاران غربی هنوز به طلا علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، اما این بخش از بازار به وضوح بیان می‌کند که پویایی بازار تغییر کرده است.

آیا پویایی در بازار طلا جریان دارد؟

به گزارش «کیتکونیوز» گرچه سرمایه‌گذاران غربی می‌خواهند طلا را نادیده بگیرند، اما نمی‌توان انکار کرد که ما شاهد تغییر نسل در این بازار هستیم.

در همین راستا، می‌توان به تقاضای سرمایه‌گذاری اشاره کرد که با خرید بانک مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی قیمت‌ها جایگزین شده است. همزمان، نفوذ بازار از غرب به شرق هجوم می‌آورد، چرا که خریداران آسیایی، به‌ویژه سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی چینی، اشتهای سیری‌ناپذیری برای طلا دارند.

این تغییر پویا در بازار طلا در گزارش جامع سالانه‌ی این گلد وی تراست ("In Gold We Trust") به خوبی هویداست. این گزارش در یکی از یافته‌های خود، پایان دوره‌ی اعتدال بزرگ، دوره‌ای که از مشخصه‌های آن تورم اندک است، و شروع نوسانات مستمر تورم را برجسته می‌کند. این محیط جدید اقتصادی، بر درخشش طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و بی‌ثباتی‌ اقتصادی می‌افزاید.

از سوی دیگر، بانک‌های مرکزی و اقتصادهای بازارهای نوظهور استراتژی‌های جدیدی را پذیرفته‌اند که طلا را به عنوان یک دارایی پولی مهم معرفی می‌کند. با این حال، سرمایه‌گذاران غربی بر باورهای قدیمی خود پایبندند و بر سیاست‌های پولی و هزینه‌های فرصت نگهداری طلا تمرکز می‌کنند.

نگهداری طلا به عنوان یک دارایی بدون بازده، در حالی که نرخ بهره در قلمرو محدود باقی می‌ماند، می‌تواند گزینه‌ی پرهزینه‌ای باشد. 

علاوه بر آن، بانک‌های مرکزی با سرعت بی‌سابقه‌ای اقدام به خرید طلا کرده‌اند و بر این اساس، تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که طلا در حال تبدیل‌شدن به یک فلز پولی مهم در سطح جهانی است.

استیو لند، مدیر ارشد پورتفولیوی صندوق فرانکلین طلا و فلزات گرانبها فرانکلین تمپلتون در مصاحبه با کیتکو نیوز افزایش فعالیت‌های خارج از بورس در بازار طلا را نشان‌دهنده‌ی بهره‌مندی کشورها از این فلز گرانبها در تجارت بین‌المللی دانست.

در کنار او، استیو فوربس، رئیس و سردبیر رسانه فوربس، در تفسیر اخیر خود ضمن بیان اینکه جهان به سمت استاندارد طلای جدیدی پیش می‌رود، خاطرنشان کرد که با وجود شک و تردیدهای گسترده، استاندارد طلای تاریخی، ثبات و رشد اقتصادی را فراهم می‌کند.

فوربس همچنین کل بدهی جهانی را بیش از 300 تریلیون دلار برآورد کرد که سه برابر تولید ناخالص داخلی جهانی است.

گرچه سرمایه‌گذاران غربی هنوز به طلا علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، اما این بخش از بازار به وضوح بیان می‌کند که پویایی بازار تغییر کرده است. سرمایه‌گذاران خرد ممکن است طلا نخرند، اما دست‌کم دیگر آن را به صورت انبوه نمی‌فروشند.

ما همچنان می‌توانیم ببینیم که سرمایه‌گذاران از دستورالعمل قدیمی پیروی می‌کنند و تردید فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در سال جاری، باعث ایجاد نوسانات کوتاه‌مدت و کاهش قیمت‌ها می‌شود. با این حال، در شرایط کنونی، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که طلا همچنان یک دارایی جذاب برای خرید با افت است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما